Gå til innhold

Dere som har tatt utdanning som aleneforelder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å ta en ny utdannelse og da er det snakk om 3 år på høyskole. Hvordan er egentlig det? Blir det mye pes? Går det ann å strukturere et sånt studium som en vanlig arbeidsdag? Eller blir det da for lite tid til lesing?

All erfaring og innspill mottas med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble alenemor det første året jeg gikk på høyskole. Var heldig og fikk barnehageplass etter noen mnd så det ble som en vanlig arbeidsdag. Noen dager hentet jeg henne sent fra barnehagen fordi jeg da hadde hatt gruppearbeid lenge, andre dager kom de på gruppen hjem til meg for å studere sammen. I eksamensperiodene blir det lange kvelder/netter, men det gikk bra. Første året var verst pga mye gruppearbeid og innleveringer i høstsemesteret, men alt går:)

Skrevet

Går fint hvis en er strukturert:)

Det første året av min utdanning, hadde vi forelesninger 4 dager i uken, men var ferdig tidlig hver dag. Så forberedet jeg meg på neste skoledag imens jeg var på skolen, før jeg kjørte og hentet barnet i b.hagen.

Andre året hadde vi tre dager i uka med undervisning, men avsluttet ikke før kl 16:00. Men da hadde vi noen studietimer midt på dagene, så de brukte jeg til å lese. Samtidig leste jeg mye hjemme de dagene jeg ikke hadde forelesninger.

Jeg har også forsøkt nettbasert undervisning, og det synes jeg var det beste da. For da har jeg arbeidsdag så lenge jenta er i barnehagen, og så har jeg fri:) Og har jeg sykt barn, går jeg ikke glipp av forelesninga liksom..:) Den laster jeg jo bare ned når jeg selv vil:)

Så: go for it!!=) Det går så bra:)

Skrevet

Glemte å si at alle studier er jo ulike. Så det kan jo være lurt å sjekke fagplanen til det studiet du ønsker å ta, så ser du jo litt hvordan det er lagt opp med tanke på selstudier, forelesninger, praksis, gruppearbeid osv..

:)

Skrevet

Hei!

jeg ble alenemor for 1 år siden og bestemte meg ganske raskt for å ta "ordentlig" utdanning. Og det skulle jeg klare okke som!! :))

Jeg går på høgskolen og tar førskolelærerutdanning.

Netopp fullført 1.semester, og det går så bra !!!! :))) Trives kjempe godt. Noen dager er lagt opp undelig lenge, men de fleste er "korte" sånn at man fint kan strukturer dette som en arbeidsdag.

Men selvfølgelig, i eksamens perioder kreves mer, men jeg har god hjelp fra familien min og pappan stiller villig opp. Det teller mye da!

Men med en positiv innstilling er det mye man får til :o)))

Skrevet

mamsen&lillegull, må bare spørre : hva slags nettbasert undervisning har du tatt ? Jeg tenker på noe sånt utover nå...

Skrevet

"Alt går bare man vill det sterkt nok" er det noe som heter.......og det stemmer ivertfall til en viss grad :-)

Jeg ble gravid under mitt studie - og fullfører nå mitt embetsstudie som alene mamma til lillegullet på halvannet år. Det er tøfft, og det er liten tid til en selv, men det går. Dreier seg vel litt om det å ofre seg selv og egne ønsker litt i en periode. Etter henting i b.hage, er det full oppmerksomhet til gullet inntil leggetid - for deretter å gå på studiene igjen til jeg selv legger meg. Jepp - og slik går no bærre dagan sjø!

Skrevet

Jeg studerer nordisk språk og litteratur på NTNU og det går bra, men det krever en vanvittig selvdisiplin. Jeg har to små på 5 og snart 3 år. Sånn generelt sett går det an å studere 0800-1600, men i perioder med oppgaveleveringer og eksamener er det helt klart at det blir mer. Kveldene går stort sett med til studiene. Det som er mest slitsomt med det er at jeg må gi avkall på et sosialt liv med vennene mine, bortsett fra i feriene og det er litt vanskelig syns jeg. Og de også:)

Nå vet ikke jeg hva du har tenkt å studere, men må jo si at i og med at jeg studerer det jeg gjør blir naturligvis pensumet mitt mye mer omfattende også. Det er nok ikke alle emner som krever at du skal lese like mye som et litteraturstudie:)

Det går absolutt an å kombinere alenemortilværelsen med studier.

Jeg råder deg til å kontakte høyskolen og undersøke grundig det du har lyst og studere. Hvilke timeplaner de opererer med osv. Lag deg en liste med alt du lurer på, og send mail/ring. Dra på besøk på høyskolen og se deg rundt, bli litt kjent med det. Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar! :) Jeg får nok hoppe i det. Blir spennende fra høsten av da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...