Gå til innhold

trebarnsmamma, ang oppdeling av vaksine. :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at du spurte på tråden om min fantastiske fastlege, hva som er fordelen med å dele opp vaksinen. Jeg kan bare dele med deg det jeg vet og har erfart som er følgende:

Vaksinen som de gir til babyene ved 3 mnd består av 5 komponenter i tillegg setter de en ekstra sprøyte.

Denne coctailen på 5 øker belastningen på babyens kropp, og særlig dersom det er sjanse for at en eller flere av disse har negative bivirkninger.

Jeg selv ble svært dårlig da jeg gikk gjennom vaksineprogrammet som barn, og min sønn på tre slet også, selv om han da fikk vaksinene oppdelt. Han ble heldigvis ikke like dårlig som jeg ble, men han reagerte på to av komponentene, og da særlig på kikhostevaksinen.

Det er besluttet fra Folkehelsen og ved de ulike HS at vaksinene er å foretrekke å sette i cocktail pga innsparing av ressurser og kostnader, og det diskuteres om barna som reagerer på vaksinen reagerer på selve vaksinen eller på følgestoffene som er i den... Jeg synes det er betenkelig at man velger å kombinerer en 5 komponets sprøyte med enda en sprøyte samtidig, bare i motsatt lår...som om ikke begge lår sitter på den samme lille kroppen...

Jeg for min del er overbevist om at det beste er å la kroppen bearbeide og forholde seg til et slikt stoff for hver gang, og heller sette flere sprøyter. Dersom det kommer en reaksjon, mener jeg at det er bedre at kroppen skal slippe å måtte forholde seg til de andre komponentene i vaksinen samtidig.

Her i huset har vi diskutert fordelene og ulempene ved vaksinering, og vi har konkludert med at dersom vi får det vi mener er den minste påkjenningen på babyen så vil vi gjennomføre en slik vaksinering. Og nå viser det seg at vi får delt opp det som lar seg dele, av en innsiktsfull og forståelsesfull lege.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ok takk for svar, en av grunnene til at sønnen din ikke reagerte så sterkt som du, er kanskje fordi den trippelvaksinen som ble innført på slutten av 90-tallet generelt sett har færre bivirkninger enn den som ble brukt tidligere.

Skrevet

Ja det er en mulighet. Men jeg følte meg ikke komfortabel med å ta sjansen, for så å finne ut i ettertid at han ville reagere som meg. Noen reaksjon kom jo til tross for mildere variant på systemet. Så hvordan det ville være med full pakke er vanskelig å forutsi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...