Gå til innhold

Min ammehistorie (motivasjon hvis du sliter i begynnelsen...)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å skrive min ammehistorie så langt, snuppa er bare 11uker men mye har skjedd. Med storesøster gav jeg opp amming etter 6uker, betennelser, kom sent igjang grunnet litt problemer under fødsel, jeg var GRØNN på området og trodde det bare var å "slenge" ut puppen men det skar seg TOTALT.Fikk også høre at det burde gå en 2-4timer mellom hver amming, at ellers så hadde jeg ikke nok, ikke visste jeg om økedøgn eller det at babyen faktisk må henge ganske mye i puppen gjerne bare for å få igang produksjonen. Denne gangen var jeg litt mer forberedt:

-Hver gang babyen skrek la jeg hun til puppen, noe som var OFTE de første 7ukene. Et måltid var gjerne høyre pupp, så venstre, så høyre og så venstre.... Enkelte dager ammet vi nesten døgnet rundt. Hun hadde ikke kolikk så hun hadde ikke vondt i magen bare trengte MASSE melk og det tok sin tid før produksjonen kom ordentlig igang.

-Var KJEMPESÅR når vi kom hjem fra KK denne gangen og og tenkte "nei nå skjer det samme som sist". Alle på KK sa det så ut som hun sugde fint & at jeg bare måtte smøre salve på. Jeg visste nå bedre og oppsøkte en ammespesialist som så når jeg la hun til og jeg hadde gjort HELT FEIL.... To dager senere var sårene VEKK så jeg anbefaler STERK ammespesialist ja. Ammingen lærte jeg og å gjøre mer effektiv da, HELT TOPP!

-Blokkerte ut alle disse "teite" kommentarene om at hun sikkert brukte meg som smokk, at jeg ikke hadde nok melk osv og bare AMMET (selv med en toåring i huset så gav jeg ikke opp, hun har glemt den tiden alt hun og)

-Ha TRO på at du har nok melk, jeg drakk og drikker enda ammete, tar litt bukkhornsfrø, spiser havregrøt, alt for å i alle fall hjelpe meg psykisk til å tro på meg selv at det er masse melk ;)

-Har massert puppene daglig litt i dusjen for å ikke få tette melkeganger, bank i bordet så har jeg ikke hatt det enda og det hadde jeg MASSE av sist, store kuler og au og au.

Så hvis du sliter.... Det finnes hjelp å få!!!!! Jeg er kjempestolt av meg selv nå, snuppa vokser og trives og ammer med 2-4timers mellomrom på dag og bare 1-2ganger på natt. Har fortsatt "lite" melk på kvelden, da ammer vi oftere men det er jo normalt!!! (Når jeg sitter og ser TV så gjør det jo ikke noe om hun ligger å ammer en stund, vi får kos og hun blir god og mett)

Som ammespesialisten sa: De slipper tak når de er mett...... Og det tror jeg på, for om de bruker deg til "smokk" så er der jo ingen melk som kommer ut/da ammer man evt. ikke "effektivt" (at de bare suger helt ytterst på puppen)

Ble langt og knotete men håper det kom noe godt ut av det ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så kult at du har fått det til!! - Vær kjempestolt av deg selv!!

Enig med deg at amming ikke "går av seg selv" bestandig. Var hard jobbing for meg også. Og ammehjelpen var bare gull verdt for meg også, selv om jeg bare kontaktet dem på telefon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...