Gå til innhold

kan en baby være overvektig ???

Anbefalte innlegg

Skrevet

fikk den beskjeden av hs i går.sier bare HA HA HA HAAAAAAA =)

jeg mener,ingen baby er overvektig.basta bom !!

men hva tror dere da?han er 7730g og 61,5cm.god og rund,men jeg kan ikke se han er overvektig noe sted...mulig øya mine er innstilt feil,men....etter skjema,så er han over normalen,og det en god bit over.men er det ikke bra at di legger på seg da?mener,han var jo tynn og skranglete da han kom til.akkurat som mamman.spiser 4 ganger pr dag.da alt fra 180-210ml pr gang,og får nå ca 40ml grøt til kvelds.jeg overforer jo ikke.så jeg skjønner bare ikke hva jeg gjør "galt" jeg.

han blir jo ikke fornøyd med mindre.hyler og er sutrete.

nei..."rister på hodet".dette skjønner jeg ikke....=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk nesten samme beskjed av min helsesøster da gutten min var en - 1 - måned gammel! Helsesøster her har forøvrig ikke så godt et renommé, og jeg kjenner til hennes holdninger fra min første unge. Hun bruker ordet "idealvekt" om det som er gjennomsnittsvekt, og ser ut til å mene at de som ligger under gjennomsnittet må fòres opp, mens de som ligger under skal slankes. Da gutten min hadde lagt på seg ca 1,6 kg på en måned, spurte hun meg om hvor ofte jeg ammet, og foreslo at jeg kunne amme litt sjeldnere! Han skulle altså ikke få mat og drikke (midt på varme sommeren) så ofte han ville da han var en måned gammel! Tror du jeg hørte på henne? Niks!

Mine instinkter sier at ungene bør få så mye mat de vil ha i hvert fall det første året.

Skrevet

mine barn har alle vært runde og gode som babyer. Minstemann satte rekorden da han var godt opp 2kg de første fire ukene, han var så rund over magen at han rakk ikke ned i gulvet med bena når han lå på mage. Dere kan tro helsesøster lo (på en god måte altså) Hun sa så lenge det bare var morsmelk var det ingenting jeg skulle tenke på . idag er han tre år og femdeles en karaftig gutt, men hvis han følger de andre søskene vokser han det av seg. Og det tror jeg han gjør, vi spsiser normalt, og er nøye med å ikke ha godteri på hverdagene. Når det kommer til mme er det vel kanskje viktigere å følge med på hvor mye de får, men så lenge de ikke får for mye må vel den vekta de har være ok.?

Skrevet

Jeg føder sånne midt på streken unger, men når de begynner å spise så blir de sånne marsipangrisunger som bare er helt utrolig gode og myke både inni og uttapå.... overvektige barn kan vi snakke om når ungene blir seks år og veier 80 kilo fordi de bare drikker cola døgnet rundt.....

neei du, helsesøstre har jeg ikke alltid like mye til overs for, heller ikke din merker jeg... kos deg med klumpen din du, så skal jeg kose meg med min!

Skrevet

Så lenge en unge er kun foret opp på morsmelk skal ikke det gå an. Du benytter vel MME mener jeg å huske og kanskje derfor at HS er litt sånnn ekstra på vakt..? Min erfaring er i allfall at enkelte HS'er er veeeeldig negative til alt som ikke kommer ut av en slunken pupp ;-)))

Men vekta er det da ikke noe å si på. Lille tjukkebolla mi var riktignok "bare" 64,5 cm lang og 7410 gr da hun var 3 1/2 mnd.. Men på 6 mnd kontroll var hun da 71 cm lang og 9400 gr tung! Tro hva din HS ville sagt om slik vekt...? Her lo de bare og ropte på alle andre som jobbet der for å se på denne opprinnelig så lille, lille premature som har bestemt seg for å bli en stor, flott jente!

Skrevet

Min tredje var en sånn sumobryter fra hun var bitteliten - lå alltid helt på den øverste streken i helsesøsters skjema, og det gjør hun enda. Vil ikke kalle henne hverken tykk eller overvektig. Fikk aldri noen kommentarer fra helsesøster på dette - annet enn positive.

Rart at disse helsesøstrene er så forskjellige.... Mannen min kommenterte forresten den første helsesøsteren vi var borti da vi hadde fått vår første. Vi lurte på både det ene og det andre; kolikk og gulping og (det jeg i dag skjønner at var _seriøse_ søvnproblemer hos babyen...) mangel på soving. Samme svar hver gang: Dette er jo ganske individuelt, da.....

Dette skulle jeg ha greid også, sa gubben.....c",)

Skrevet

Gummelillan,

Wow, og vi som syntes Hannah var blitt så stor nå, hun var 9600 g og 74,5 cm på 9-måneders kontrollen!! Hehehehe........da kan man virkelig snakke om forskjeller ja;-)) Men nå er hun superaktiv også da, er ikke rolig et sekund i våken tilstand.....skjønner egentlig ikke at jeg ikke raser ned i vekt, for dette burde jo være en ren slankekur å følge hennes tempo..;-))

Skrevet

attpåklatt"en gogutt"

Vet at helsesøstre er litt mer påpasselige med vekten på babyer som får mme, i forhold til mm. Går også sammen med ei på helsestasjonen, som har en datter som kun har fått mme og hun har ligget mye høyere på vektkurven enn maks. Da bør man nok kanskje se litt an hva det kan være. Trenger jo ikke å være for mye mat, men noen barn trenger kanskje en annen type mme som ikke er basert på kumelk. Sjekk det med legen din om du har en ok lege.

Skrevet

Leonora er en søt liten kjempe hun ;-)

Har ikke vært på 9 mnd enda vi da (blir jo ikke 9 mnd før neste lørdag) men var en tur innom HS rett før jul (dvs akkurat 8 mnd) og da var hun 74,5 cm lang og veide 9840 gr. Vektkurven har derfor (heldigvis sier nå hun som må bære denne lille kjempen hver dag..) flatet litt ut slik den gjerne gjør i denne alderen, mens høydekurven ser fortsatt ut som en rakett ;-))) Men de må jo starte nå hvis de skal bli like lange og flotte som sine mødre da vet du - ikke sant?!!!!

Vektkurven min derimot går opp igjen.. Men så har jeg jo et rimelig bedagelig barn også da ;-))

Skrevet

Hehehe, ja er det ikke urettferdig, uansett, så har vi heldigvis høyden å fordele vekten på.....;-))

Skrevet

hoppsann.her var det mange svar =)))

har tenkt så det knaka i brusken ang dette i dag,hehe.

han var jo 2685 v fødsel.altså,lagt på seg mye.noe jeg syns er greit.for han var innmari tynn...skranglete og puslete.får jo mme ja.nan.skal begynne med nan2 nå.men mulig jeg skulle bytta til en annen??

di andre ungene ble da jammen blubbete di også.men der var lengda ok...å jeg har virkelig prøvd å minke melkemengden,men det går ikke.er sånn opp og ned.i mårres drakk han kun 160.men nå til middag 200ml...tror dere jeg kunne bytte til collet?? eller hipp??

kanskje det er noe i nan som gjør at han legger på seg så mye.han er ellers frisk,og vi mistenker værken diabetes eller noe slikt.(hadde en bror som ble født med det,og han var stooor)

hs mi er egentlig litt teit,hehe...hun foreslår ingenting,kommer ikke med råd.kun formaninger.har jo unger fra før,så det kan være derfor.

nevnte ikke noe om tilvenning på mat heller...

barnebarnet er bare 500g lettere,men der er alt ok.men han er lengre da.skal høre med legen jeg.mulig den mannen kan fortelle noe hs ikke kan...er litt tullete dette,hehe.da jeg gikk gravid vokste han alt for lite,nå alt for mye =0)

Skrevet

Ja det virker jo underlig. Tror det skal være noe av det samme i de ulike mme, men Hannah gulper mer av Nan enn av de andre, derfor bruker vi de andre. Min eldstedatter var en god og trinn unge, og når jeg sluttet å amme og kun ga mme så ble hun fort ennå rundere. Hun fikk også atopisk eksem og det viste seg rett og slett at hun ikke tålte mme. Så vi begynte med Nutramigen fra apoteket og det hjalp på litt av hvert. Men det skal være veeeldig overvektig før det er helseskadelig for de små, og du gir jo helt normale mengder, så jeg vet ikke helt jeg....kanskje bare ennå en litt vel overivrig hs........de finnes jo......

Skrevet

han gulper en del han her også.kom på at jeg bytta til collet med eldste gutten.han kan jeg ikke huske gulpa i det hele tatt..mulig jeg prøver collet en mnd tid,for å se.er jo ikke skadelig å prøve.

alle ungene her ble runde til slutt,hehe.å i dag er det kun den ene av tivllingene som har litt mer på beina enn vi har.å så eldste datter da.men det kommer vel av graviditeten.

di har tålt mme alle sammen,men husker da vi gikk over til vanlig melk...huttetu...der ble det laktoseredusert melk på 3stk i mange år.det kan man snakke om ble dyrt,da en liter kosta 13kr da..tørr ikke tenke på hva det koster nå....=)

hvis han ikke flater ut til neste kontroll blir vi vel satt på helsefarm,hahaha...nei,jeg skal prate med legen,og så bytter jeg til collet en stund jeg =)

hs er begynt å bli gammel i faget tror jeg...hadde henne med eldste også.å hun er jo 18år..å så er hun inngrodd i sjemaet sitt.a4 unger liksom =0)

Skrevet

Ikke sult han for guds skull. En del barn er runde små med eller uten morsmelk og morsmelkerst. Jeg har motsatt problem med mine unger. Helsesøstrerne klager over at de er for tynne!! Thyra er nå ni mnd og veier 7900 g og er 74 cm lang.

Men nå er jeg jo en gang 4 :de gangs mamma og hører på helsesøster med et øre. Thyra er liksom de andre barna mine, aktive og det er ikke lenge til hun kan gå tenker jeg. Hun spiser dessutom veldig bra, noe de andre ikke gjorde.

Skrevet

nå nei,her blir det ikke å sulte ungen.han spiser til han er mett,og ferdig med det.jeg hører på med et brøkdel øre,men det er flere ting jeg stusser på som hun sier...å en 4mnd gammel baby må jo få spise uten at et sjema skal smekkes i panna på mamman for at han er litt tung.=0

tenker han mister det ekstra bare han får lært seg å bevege seg litt mer =0)

Skrevet

.....et lite tips er å ha i bittelitt mindre nan.

Da får knøttet i seg samme mengde, men bare bittelitt mindre næring.

Det -burde- ha vært det rådet hs skulle ha gitt deg.

Skrevet

sier du det ja?

mulig det blir jeg som forteller henne det da,hehe

Skrevet

-synes ikke du skal bekymre deg,høres ikke ut som om han spiser så mye. Min basse er også en godklump var 7,7og 64 cm...bruker colett til han..helsesøstra bare ler av han,men hinter litt av og til!! Jeg bryr meg ikke,mellom gutt var også tykk,nå har vi problemer andre veien,er altfor tynn!!! Er kjempe viktig og ikke sulte ungene,tenk det er jo en av de viktigste driftene vi har!!!!! Min erfaring er at kiloene renner av når de begynner og gå/løpe,morsmelk eller ikke morsmelk. Leste nettopp at det ikke er hold i det de sier om at tykke babyer på mme skaper tykke voksne seinere i livet!! Spurte en barnelege om dette,han hadde akkurat det samme og si som jeg har skrevet over,tykke babyer er ingen ting og bekymre seg over. Slutter meg til dritgrei og sier: vent med bekymringer til de veier altfor mye av boller og cola drikking!! Så mitt råd er kos deg med gogutten og la han få nok mat!!!

Skrevet

jeg bekymrer meg ikke,men ble så forbaska irritert at jeg mista nattesøvnen,hehehe.

neste gang skal jeg jammen meg stoppe henne før hun kommer med mer tull.misliker henne bittelitt akkurat nå,men det går sikkert over =0)

å som jeg skrev over her...di andre var like runde,om ikke mer.men der var jo lengda "perfekt".blæh..=0/ tullete hs,det er det hun er.

ingen av di andre tok med seg "hvalpefettet" videre,så det gjør sikkert ikke han her heller.

å vi koser oss ja=0) han har netopp fått grøt,og sitter i vippestolen å prater til tv`n,hehehe.

om han så blir å ligne en marsipangris,så er det slik han skal være,min lille gogutt =0)

å mat får han,til han er mett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...