Gå til innhold

Wohoo, da har jeg også født! (samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt kom 1 uke før termin, han ble født tirsdag 2. januar.

Var her inne på bim og spurte om råd ang tegningsblødning og kynnere. Senere på dagen ble kynnerne så sterke at jeg skjønte det var rier. Drøyde med å ringe føden til klokka var nesten 19, og fikk beskjed om å ta med papirer og saker og komme. Var på sykehuset litt før kl 20. Ble tatt imot av en hyggelig jordmor som undersøkte meg. Hun fant ut at jeg hadde 6 cm åpning allerede. Jeg hadde lyst til å prøve å føde i vann (hadde skrevet så fint fødselsbrev og alt), så bad og dusj ble gjort klart. Stod en stund i dusjen og spylte meg med varmt vann på magen og ryggen uten at jeg syntes det hjalp. Riene var sterke og hyppige. Gikk ned i badekaret, men syntes det ble for kvelende, så jeg gikk ut. Jordmor ville undersøke meg igjen mens jeg støttet meg til senga og prekestolen og samboer sånn litt på en gang.

Det var da hun fant ut at babyen slett ikke lå med hodet ned, slik som vi alle hadde trodd. Han lå med rompa ned! Her blir det setefødsel, sa jordmor, og tilkalte barnepleiere og barneleger. Jeg hadde nemlig full åpning, etter nesten bare to timer der. Jeg ble skysset inn på en fødestue over gangen, opp i ei seng og beina opp i bøyler. Folk kom og presenterte seg som enten barnleger, assisterende leger, jordmødre, barnepleiere og gud-vet-hvem. Fikk oksygen i ei maske, og satt drypp. Så sa de at de satte en lokalbedøvelse, for de måtte klippe litt (hurra...) Fikk beskjed om å presse når det kom ei ri, det ble ropt "press!" og "pust!" og "har du ei ri nå?", "kom igjen, litt til!". Jeg ble ganske forvirret, men gjorde som de sa. Syntes ikke pressriene var så innmari sterke som jeg trodde de skulle være, så jeg presset mye på rene viljen. Det var en rar følelse da jeg kjente ham gli ut, han kom med rompa og en fot først. Det tok ca 15 minutter fra jeg kom inn på fødestua til babyen var ute. Klokka var da 21.48. Jeg var så utrolig lettet for at smertene var over og jeg kunne puste ut. Gutten ble lagt på magen min, før de tok ham bort på bordet til barnelegen, hvor han ble undersøkt litt. Etter noen minutter kom de tilbake med ham, og han ble tørket og gnidd og vi fikk kost med ham mens jeg ble sydd (synes ennå jeg kjenner den der tråden bli dratt gjennom, brr!). Gutten ble veid til 2665 gram, og målt bare fra hode til setet (32 cm) pga seteleie, men de anslo helel lengda til ca 47 cm.

Etter litt mat, en dusj og den første ammingen, ble vi trillet ned på barsel og jeg ble lagt på et firemannsrom. Samboer fikk sagt ha det før han måtte dra, og jeg ble alene i mørket med en nyfødt liten gutt ved siden av. Skummelt!

Tiden på barsel gikk fort, og på fredag dro vi hjem. Når vi ikke ammet, bysset, skiftet bleie eller tok bilder, satt vi omtrent bare og så på ham. I dag har vi vært på helsestasjonen og snakket med helsesøster, veid ham og fått litt ammehjelp av jordmor (har nemlig fått såre brystvorter allerede). Helt utrolig å tenke på at for en uke siden så lå han inni magen min. Nå ligger han i vogna og sover så søtt, og er verdens søteste unge (helt objektivt sett, altså ;P )!

(Oj, dette ble jo litt langt, jo.)

Takk for all støtte her inne, jenter! Har satt mye pris på det, og kommer nok til å titte innom nå og da. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med en velskapt og fin sønn!:)

du har gjort en kjempejobb, også med tanke på at du har vært igjennom en setefødsel...!!!

lykke til videre, kos dere!:)

Skrevet

Gratulerer så masse! :)

Håper snart jeg skal få dra på ahus.... ;)

Skrevet

Gratulerer så masse. Og kjempeflott jobb, signerer Vero23 over her.

Min ligger med hode ned heldigvis.

Jeg hadde nok ropt på epidural var jeg deg..

Skrevet

Ha, var ikke tid til epidural.

Seteleiet ble ikke oppdaget før full åpning. Og i og med at jeg hadde tenkt å føde i vann, så var ikke epidural noe alternativ der. Raske fødsler ligger visstnok til min familie, og jeg er litt stolt over meg selv for at jeg har klart å føde en liten sønn. Det var j... vondt, men overlevelsesbart.

Skrevet

Gratulere så masse med gutten!! Godt å høre det var overlevelsesbart.

Må bare spørre, har det ikke vært noen mistanker om at han lå i seteleie? Har han logge med hode ned å snudd seg rett før eller har de bare trodd rumpa var hode?

Kos deg masse med prinsen din!

Skrevet

Nei, ingen hadde noen mistanke om at det var setet og ikke hodet som lå nedover. Både jordmora på sykehuset og jordmora på helsestasjonen ble litt lange i maska av det. De hadde hørt hjertelyden ganske langt ned også. Men de sa på sykehuset at han hadde ligget sånn en god stund, så det er ingen som vet om han har snudd seg fra hode til setet, eller om han har ligget i seteleie hele tiden (han lå i seteleie på 3D ul i uke 27 i alle fall).

Skrevet

Hvor har du kjent sparkene? Var fint det gikk så bra! Synes det høres skummelt ut at de oppdaget det først når du hadde full åpning. Men er vel kanskje likså greit, slapp og grue deg til noe setefødsel.

Skrevet

Gratulerer så mye :o)

Sitter her med magen og er drit lei og enda 5 uker igjen...

Lykke til med den lille og nyt dagene sammen :o)

Klem

Skrevet

Gratulerer så mye og lykke til videre...)

Skrevet

gratulera masse masse!!!!

gledermeg til det er min tur!!

kos dere masse i tiden fremover!!

Skrevet

Å gratulerer så masse!!!! Hadde håpet at du skulle vente på meg på føden siden vi hadde termin samme dato og skulle føde på a-hus begge to :-) hehe. Kos deg masse med gutten. Hørtes ut som rene drømmefødselen jo til tross for seteleie... ! :-))))

Skrevet

Gratulerer så masse med gutten, og all ære til deg som klarte å gjenomføre en sånn fødsel, du er flink:o)

Klem

Skrevet

Gratulerer masse med sønn :) Kos dere masse sammen og nyt tiden med den lille.

Skrevet

Gratulerer så mye med gutten :)

Skrevet

heldige deg.... Gratulerer masse. Håper det snart er min tur ,o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...