Gå til innhold

Noen som har født rundt uke 34,

Anbefalte innlegg

Skrevet

som vil dele sine historier med meg??

Hvordan gikk det, størrelsen på babyen, evt komplikasjoner??

Har en svigerinne som sansynigvis kommer til å føde snart, hun er i uke 34, så jeg har liksom hodet fullt av spørsmål nå....

På forhånd Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg fødte i uke 34+0. Fikk svangerskapsforgiftning, og i uke 34 begynte jeg å bli rimelig dårlig, så det ble bestemt akutt ks.

Jeg lå på sykehuset noen dager i forveien, og jeg fikk samtale med sykepleier fra prematur, så jeg fikk svar på alt jeg lurte på. Det er en ting jeg satte stor pris på!! Fikk også komme over på prematur og se et barn som var 34 uker gammelt, og ville ha ca samme vekt og str som mitt barn.

På ultralyd dagen før ks målte de babyen til å være mellom 1400 og 1800 gram. Han var 1800 gram, så det var god beregning!

Han var sterk og frisk, men pga navlesnor rundt halsen, hadde han litt vansker med pusten til å begynne med.

Ellers var det null problemer. Lille Kristian hadde litt vansker med å ta puppen, så den første uka ble det kun sondenæring på han.

Som regel har ikke barn født i uke 34 noen problemer etter fødsel, de er ferdig utviklet og klarer seg godt!

Lykke til, svigerinna di!

Skrevet

Hei anonym.

Jeg fødte sønnen min i uke 34 + 0 den 30. sept. 2006. Da bestemte han seg for at nå fikk det være nok, og kom som en prosjektil i løpet av 3 timer fra det hele startet. Sånn sett grei fødsel, det kom bare litt brått på ;o)

Han veide 2373 g og var 46 cm lang. De tok han ut med en gang etter fødselen for han slet litt med pusten når han gråt, men fikk litt oksygen, og da var alt bra.

Vi ble på sykehuset i 2 uker. Han lå med overvåkning, men det skjedde aldri noe. Han lå på varmemadrass i ny og ne, for når de er så små klarer de ikke helt å holde en stabil temperatur. Også måtte han ligge litt i lys et par ganger pga. litt utslag på gulsottprøve. Han fikk mat gjennom sonde.

Så var det dette med amming da. Det var ikke så lett. Vi øvde og veide, øvde og veide. Han tok til slutt noe, og når vi kom hjem ammet jeg i starten, men han tok aldri nok av meg, så nå har han blitt flaskebaby på heltid. Synes det er helt greit, selv om jeg egentlig ville amme. Men det gagner verken mor eller barn når han ikke får i seg nok og er grinete.

Nå er han rundt 57 cm lang og veier 5380 g, han er på str. med en halvannen mnd gammel baby, som han egentlig ville vært nå hvis han hadde kommet til termin.

Han må få Folsyre og D-vitaminer i et halvt år, (tran senere, dette gjelder jo alle), og jerntilskudd daglig i 1 år i flg. sykehuset. Så det gir vi han.

Så det har gått veldig bra å få barn 6 uker før tiden. De er som sacco sier, veldig ferdig. Skal stort sett bare vokse i lengde og bredde! He he.... Også har man jo baby noe lenger enn vanlig. Det merkes på nattesøvnen! Men det går bra!

Lykke til til henne :)

Skrevet

sønnen min ble tatt med keisersnitt i uke 33+6 pga svangerskaps forgiftning.

veide 2046gram, var 44cm lang og 32cm rundt hodet.

han pusta selv, men hadde vedvarende rask respirasjon, så han fikk ekstra oksygen på trakt de to første dagene, og den 3og 4dagen ettersom om han trengte det.

kun noen timer gammel la de inn en neoflon (nål) i hånda hans, fordi han viste tegn på infeksjon. fikk intravenøst antibiotika i 2dager. han klarte heller ikke og regulere blodsukkeret sitt de to første dagene, så blodsukkeret hans var for lavt, så han fikk også litt glukose gjennom denne nåla.

han lå i varme seng i en uke, før han fikk komme over i vanlig seng.

vekta hans gikk veldig fort nedover, gikk ned til 1800gram så da fikk han noe ekstra i melka si for og gå fortere oppover igjen, dette fikk han i 1,5 uke.

han hadde mye gulsot, og lå totalt 1døgn i lys, da både dobbel og trippel lys. pga gulsoten var han mye sliten og sov omtrent hele tiden, så han orka ikke spise selv, så han hadde sonde i 2,5uke..

Han lå også med sånn overvåkning i 2,5uke.

vi fikk reise hjem fra sykehuset etter 3uker, da veide han 2110gram, var 47cm lang og 33,3 rundt hodet.

han har nå i ettertid sliti litt med reflux, og har nå endelig 9mnd gammel vært på ph måling. og har da etter det begynt på medisiner.. så nå er han en blid og fornøyd gutt igjen heldigvis.. :0)

Skrevet

hei. Jeg fødte i uke 35+1 pga svangerskapsforgiftning og morkakesvikt.

Babyen min var 1,710 kg og 44 cm lang. Han hadde sluttet å vokse ca i uke 30. Ble satt i gang, men det nedte i haste ks. Verken jeg eller småen tålte fødselen spes bra. Da han var ute ble han hastet til neonatal avd, der vi ble i tre uker. Han hadde ingen problemer, bortsett fra en liten pustestopp etter påkjenningen fra fødselen, så han fikk oksygen på trakt i fem min eller noe sånt. Ellers var det ingen komplikasjoner, bortsett fra at han ikke klarte å suge. Vi måtte bli der til han rundet 2 kilo, og han hadde lært å spise. Etter at vi kom hjem har alt vært bra, ingen problemer.

Det går som regel veldig bra når barna er født i uke 34-36, de er såpass store og utviklet.

lykke til til svigerinnen din, det går helt sikkert veldig bra!

Skrevet

Poden ble født i uke 34 + 4. Vi har aldri fått vite årsaken, men det som startet det hele var plutselig vannavgang kvelden før han ble født. Han veide 2723, 47cm lang og 33 rundt hode. Så han var en relativt stor gutt til å være født så tidlig. Han lå en uke på intensiven med sonde i nesa fordi han var ikke så flink til å spise selv og lå et par dager med varmeplate. Så var vi 3 dager på sengeposten, hvor de tok ut sonden og han fant ut at han måtte jobbe for å bli mett.

Derfor var vi bare ti dager på sykehuset. Alt har gått fint hjemme, foruten at han flatet helt ut på vektkurven sin og etter en runde på sykehuset fant de ut at han spiste for lite. Derfor får han flaske i tillegg. Han er en blid og fornøyd liten gutt:)

Skrevet

hallo

hastekeisesnitt i uke 34+0, dårlig fostersirkulasjon og barnet hadde sluttet å vokse rundt uke 29.

lungene begynner å bli ferdig utviklet rundt uke 34. Vi hadde ikke problemer med oksygen, og barnet vårt måtte aldri ligge med oksygen. Først dagen fikk han litt oksygen hjelp, og måtte stimuleres en del til å puste. faren var hos han i denne tiden, mens jeg lå på oppvåkningen. en gang senere hadde han på sykehuset en apnè, der de slutter å puste fordi pusterefleksen ikke er utviklet.

han hadde lavt blodsukker, og mye sitringer av den grunn, det måtte heletiden måles, og han hadde mye skjelvinger av den grunn.lå der å rista.

han var også veldig gul og det måtte de også hele tiden måle med stikk i foten, og så måtte han ha lys behandling. tror de sa at 3 dager i lys er det de fleste trenger. så lysbehandling slipper hun sikkert ikke unna.

babyen hennes kommer sikkert også til å være veldig sånn prematur, slå ut med armene, like å være tett pakket inn, at en holder armene tett rundt når en skifter og bader. anbefaler en tummytub til bading. da ble det noe helt annet en de store vaskene på sykehuset, det ble bad uten gråt.

vi hadde problemer med mating, det var en del sonde og så kopp. ikke tok han bryst og det tok en uke med tilvenning på flaske, han ville ikke suge.

ellers kommer nok babyen hennes til å være veldig liten :) tror det er rundt 2,5 de er i uke 34 om det ikke er problemer med vekst, men de er veldig små de også, fordi om det er mange som er mye mindre :-)

Skrevet

Vår yngste sønn er født i uke 34+5 og var da 2,2 kg og 43 cm.

Han ble tatt med keisersnitt og jeg hadde svangerskapsforgiftning.

Han var sterk fra første dag, og trengte ikke pustehjelp. Vi var på vanlig barselavdeling i ca 10 dager før vi fikk dra hjem. Han hadde gulsott (veldig vanlig når de er under 3 kg) og måtte i lysbehandling to ganger.

Det tok noen dager før ammingen kom ordentlig i gang, men dagen før vi dro hjem hadde vi begynt å få taket på det.

Det som var mest slitsomt var at de første par ukene hjemme skulle han ammes hver 3. time hele døgnet. Men da vekten sakte men sikkert gikk oppover fikk han lov å sove som han ville om natten.

Han er nå 2,5 år og er litt liten for alderen. Ellers er hans utvikling omtrent som andre gutter på samme alder.

Skrevet

Vi fikk en gutt i uke 34+3, fødselen startet spontant (sannsynligvis fordi han vokste dårlig), han var 41 cm og veide 1915 gr. Gutten var sprek da han ble født, men pga for tidlig fødsel og den lave vekten ble han lagt inn på Nyfødt. I starten fikk han mat fra kopp og via sonde (i tillegg til ammeforsøk), måtte ligge en del i lys pga gulsott, ellers ingen komplikasjoner. Vi var på Riksen i ca 1.5 uker og så noe over en uke på Barsel på vårt lokale sykehus. Der brukte vi tiden på å få til fullamming, fullammet fra han var ca. 2.5 uker. I dag er gutten 14 mnd og er like stor (om ikke større enn) jevngamle barn. Om noen uker begynner han i barnehage :o)

• 4 uker senere...
Skrevet

hei hei fødte i uke 34, lillebror var da 2630g og 46 lang, og 35 i hodeomkrets. Fødselen startet med vannavgang, og fra første rie til han var ute tok det 19 min!! melka kom fort igang, det eneste vi strevde litt med var litt gulsott og varierende kroppstemp. fikk dra hjem etter en uke. i dag er han 6 uker og 5,5 kg

Skrevet

Fikk en gutt i uke 34 pga vekstavvik. Fødselen ble satt igang. Poden taklet ikke riene og det ble keisersnitt. Han var 1585 gram og 41 cm da han ble født.

Han lå en uke i kuvøse og ca 1 mnd på sykehus. Fikk hjem da han greide å spise selv.

Han er idag en stor og blid gutt på 3 år, og jeg har helt glemt hvor liten han en gang var.

Skrevet

jeg fødte ei lita pie i uke 34 hun var 2088 gr. og 44 cm..Haddde et lite hull i hjerte men grodde til hun var 6 mnd.Ellers fikk hun sonde næring og øvde på amming det tok hun sakte men sikkert.Idag er hun 10 mnd. og ammer enda.Nå veier hun 6380 gr og er 67 cm.Ei lita frisk frøken,men har jo små foreldre og...Å føde i uke 34 er helt greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...