Gå til innhold

Grøt spørsmål igjen.. ang gluten..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og sambo diskuterte i går hva som er best ang gluten, siden de fleste hefter og bøker anbefaler gradvis intro av gluten.

Vi har begynt med grøt, han er oppe i 4 ts grøtpulver på ett formiddagsmåltid (foreløpig det eneste faste føden han får) blandet med ca 30 ml mm. Han har fått grøt i 8 dager.

Jeg hadde lyst til å begynne med ett måltid til, siden han er så urolig og misfornøyd på ettermiddagene (han er så fornøyd etter grøten :o)). Men så kom jeg på dette med gluten, og kjøpte inn en pakke med hvetegrøt (fra 4mnd).

Sambo mener vi burde gi småtten maisgrøten som vanlig på formiddagen og en ts med den nye grøten ved middagstider, mens jeg har lyst til å begynne med middag (potet etc) og har mer lyst til å bytte ut maisgrøten med den nye grøten - og helst nå før vi øker porsjonen mer. Men da har jeg et nytt dilemma, siden de anbefaler å introdusere en ny matvare om gangen så må jeg jo da vente med middagen uansett..

Vi prøvde å lese oss frem til "det riktige", men i alle bøkene sto det helt ulike anbefalinger.. Hva gjorde dere?

Hva gjorde dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man anbefaler en og en matvare av gangen, så det er lettere å se hva babyen tåler og ikke.Du vil jo merke det relativt fort om han reagerer på maten. Og hvis du gir maten på dagtid, ikke kveld, så slipper du evt skriking på kvelden da dere sikkert er passe slitne. Her har vi eksperimentert litt med hva hun liker, jeg har vært litt ubetenksom og prøvd et par ting om dagen, men da ikke mer enn en ts eller to. Har gått greit det, men så er det heller ingen særlige allergier i familien.

Skrevet

Vi begynte med to grøtmåltider først så middag, men deter ikke noe fasitsvar her.

Gluten bør introduseres etter 6 mnd. Mange eksperter mener at man bør begynne da, ikke vente lengre for å få introdusert gluten mens man fremdeles ammer.

Men itroduskjontiden trenger ikke være så lang.

Gi ham den nye grøten i et par dager før du introduserer middag :)

Skrevet

Gluten kan introduseres FØR 6 mnd i små mengder, men da mens man ammer.

Her har vi gitt havregrøt med gluten fra 4,5 mnd, fordi det var det eneste hun likte.

Skrevet

Ja, det kan det, men anbefales å vente til etter seks mnd. Har sjekket dette nøye opp da vi gav den grøten du snakker om. Lillegutt reagerte på gluten og skal nå testets for cøliaki.

Vi har fått beskjed om at man kan gi før, men anbefales å vente til etter 6 mnd.

Skrevet

Takk for svar :o)

Hvor mye burde jeg da gi av grøten første gangen? Kan han få samme mengde som med maisgrøten, eller burde jeg starte med en ts?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...