Gå til innhold

Trening/ Mosjon


Celene -2.09.07~*HØYGRAVID*~

Anbefalte innlegg

 

Jeg er ingen treningsfantomet... har så mye annet å drive med at jeg desverre alltid har skjøvet trening til side.

Har derfor ikke noen gode treningsrutiner. Men vil jo gjerne at kroppen skal være klar for denne uventa graviditeten.

 

Holder det at jeg går tur 30- 60 min om dagen?

 

Er det noen som har andre gode forslag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er heller ingen trenings narkoman, har så dårlig motivasjon, så det blir aldri en anledning til å begynne..hehe ;) Men om du går en tur hver dag tror jeg det er kjempe bra!! fikk en bok hos legen, der stod det litt om enkel styrketrening man kan utføre hjemme.. Er ganske aktiv på jobb siden jeg jobber i barnehage, så da er det sjelden jeg sitter i ro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i de gravidbøkene jeg har står det faktisk at man bør ha en gåtur på 25 min eller mere hver dag!

Selv er jeg et treningsfantom og trener 5 dager i uken med spinning og styrketrening, men vi får se hvor lenge det varer. Jeg skal gjøre mitt beste for å fortsette med det så lenge kroppen tillater det. Man får jo generelt et mye bedre utgangspunkt både når man skal bære på de ekstra kiloene og under selve fødselen dersom man holder seg i form.

 

Men i tillegg til gåturene dine vil jeg anbefale litt mage og rygg-øvelser som du bare kan gjøre hjemme på en matte ellernoe. Både rygg- og magemuskler er store muskelgrupper som senere i graviditeten vil være til god hjelp når du får stor mage.

I tillegg skal det være veldig smart med pilates- og yogaøvelser da de fokuserer mye på pust og smidighet. Da kan man kjøpe en dvd ellerno, og en treningsøkt trenger ikke ta lengre tid enn 30 min.

Jeg har tidligere bare gått på yoga og pilates av og til, men nå har jeg begynt å gjøre det oftere pga graviditeten.

 

Så det er mine forslag i allefall!=)

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også i barnehage, er stadig i aktivitet... men alikevel ikke i så fysiskaktivitet at jeg føler det som mosjon eller trening.

 

Mirabell83 du har nok rett, jeg bør nok gjøre noen mage og ryggøvelser. Har du noen tips?

 

Men jeg skal virkelig greie gå turene mine.. slik at jeg får noe luft og litt aktivitet.

 

Har en flott kjæreste som gjerne blir med på en gå tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i barnehage har du jo masse aktivitet!

Til magen kan man ta helt vanlige sit-ups, både de midtre magemusklene og de skrå. Da ligger du bare på ryggen med beina et godt stykke fra hverandre. For å få trent litt på bekkenet bør du i tillegg få hælene så nærme rumpa som du klarer. Da blir det mye lettere å løfte opp bekkenet samtidig som du løfter opp overkroppen. Hen husk at korsryggen hele tiden skal være nedi.For å trene de skrå magemusklene vrir du bare litt på overkroppen til en side i det du løfter den opp.Også her må korsryggen være i gulvet. Husk å ikke dra i nakken!

 

En annen mageøvelse som fokuserer på de nedre magemusklene er hvis du ligger på rygg, tar bena rett opp mot taket, så bruker du magemusklene for å løfte rompa opp. Mange jukser litt på denne øvelsen ved å bruke armene langs siden av kroppen til å løfte med.

 

Rygg: Før du har begynt å få mage er det flere ryggøvelser du kan gjøre. legg deg ned på mage med beina i gulvet. Armene kan du legge langs kroppen(tungt), med albuene ut sånn at hendene er ved hodet(tyngre) og med strake armer over hodet,langs gulvet(tyngst!)Hvilken du velger bestemmer du selv, men det kan jo være greit å begynne med den letteste versjonen. Så ser du ned i gulvet(ikke bøy hodet ved å se opp), hodet skal være en forlengelse av ryggen. Så bruker du ryggmusklene til å løfte overkroppen opp av bakken.Trenger ikke løfte så høyt,litt er nok.

En annen øvelse for rygg er å strekke ut armer og ben diagonalt. Med det mener jeg at du ligger på gulvet og strekker ut høyre arm og venstre ben mens du løfter litt på dem.Du skal gjøre deg så lang som mulig. Så skifter du og løfter venstre arm og høyre fot. Dette gjør du vekselvis til du blir sliten.

Den siste øvelsen kan du også gjøre når du har begynt å få mage(eller hvis du har veldig ømme pupper), men da står du på alle fire istedet for å ligge. Så gjør du det samme med å strekke ut h. arm og v. ben vekselvis med v. arm og h. ben=)

Vanskeligere øvelser trenger man ikke!=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :)

 

Vi har jo termin på samme dato.. vi får henge sammen her inne og snakke om alt :)

 

Jeg kan iallefall trenge en treningsmotivator og noen å dele tanker med :)

 

Jeg skal ta tipsene dine i bruk allerede i morgen. :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det har vi!Ca samme dato da.Har så mange forskjellige datoer, men jeg holder en knapp på den 7.=)

Treningsmotivatorer er ikke så verst å ha=)Jeg tenker mye på hvordan kroppen min vil være etter et svangerskap så jeg trår til og trener mye nå, så blir det forhåpentligvis lettere og komme i ønsket form etterpå igjen=)det er motivasjon for min del!

Bra du tar i bruk tipsene mine. Jeg lover at hvis du gjør det rett, så hjelper det masse=)

 

Nei, nå skal jeg legge meg!God natt og sov godt!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...