Anonym bruker Skrevet 7. januar 2007 #1 Skrevet 7. januar 2007 Er litt nedfor i dag,føler jeg har lagt på meg så mye i forhold til sist graviditet. Er i uke 23 og har lagt på meg ca.8 kg. allerede. Overalt er det så mye snakk om vekt,uker og graviditet at jeg blir helt psykisk sliten av det. Har mange gravide venninner/bekjente og de snakker så mye om vekt at jeg greier nå ikke tenke på annet. Føler meg som et berg,har nesten ikke lyst til å gå ut lenger. Føler press fra andre som snakker om at de hvertfall skal ha flat mage før sommeren. Vet jeg er dum som tenker som jeg gjør,men nå er jeg sliten av å tenke på vekta hele tiden. Synes jo at jeg må spise når jeg er sulten,og synes ikke jeg spiser så mye heller. Måtte bare få ut litt frustrasjon nå. Naboen her la på seg 30 kg.og 1,5 mnd.etter fødsel er hun like slank igjen,kjenner jeg blir litt misunnelig:( Flere som føler press ang.vekt? Er forresten 169 cm og nå 65,5 kg.,var ca 58 før graviditeten.
MissUnderCover Skrevet 7. januar 2007 #2 Skrevet 7. januar 2007 Hei! Jeg er like langt som deg, og har også gått opp åtte kilo! Får noen kommentarer fra folk som ikke vet bedre; jøss... så STOOOR du er blitt.... du blir kjempestor når du kommer litt lenger osv... Bare drit i det. Alle er forskjellige. jeg er ca 172 høy, og veier nå ca 80 kg. føler meg litt stor, men vet at det meste er rundt magen. Føler også litt press, men tenker som så at det er bedre å slite litt med dette nå som vi er gravide, og heller trimme litt etter fødsel, enn å være tynn og redd for for lite næring til babyen i svangerskapet. Bare slapp av, og drit i presset! De små spirerene våre har det iallefall godt i magen!! Glem hele vekta du! Klem fra meg!
keisersnittnr3 Skrevet 7. januar 2007 #3 Skrevet 7. januar 2007 Hei hei Forstår kva du meiner, men eg synst ikkje du veier så mykje eg, Sjøl er eg 160 høg og var 69 kg før eg vart gravid,altså 10 kg for mykje, har lagt på meg 1,5 kg til nå, og er i uke 21. Synst egentlig ikkje eg var blitt så stor men fekk spørsmål om eg hadde lang tid igjen:) Men har bestemt meg for at eg skal nyte graviditeten, og når babyen kjeme,er det vår og da kan vi gå mase turer,og så forsvinner mange av kg av seg sjøl:) Kos deg og ta vare på deg sjøl denne tida,folk er så forskjellige,noken legger på seg 30 kg,mens andre legge på seg 5, me er så forskjellige og da er jo litt godt da og:) Klem fra
Linchen Skrevet 7. januar 2007 #4 Skrevet 7. januar 2007 Kjære deg Sitter her og lurer litt på åssen vennene dine ser ut? Hm. Jeg veier mer enn du gjør nå - før jeg ble gravid(kun 3 cm høyere enn deg)! Følte meg ikke som et berg, men veit åssen det er når de negative tankene kommer. For meg som førstegangsfødende er det kun av nysgjerrighet og interesse for hva som er "normalt" at jeg har deltatt med vektinnlegg når det har vært en tråd om det. Dette ble vel ikke noe trøsteinnlegg til deg, men det skal ofte en del til før man føler at noe en annen sier treffer en på rett sted. Håper godtankene overtar roret, slik at du kan nyte din gravide, struttende kropp - vakker og deilig er jeg sikker på at mange synes? Få dem til å si det til deg, det er såååå godt å høre. Jeg har noen skjønner jenter på jobben som hele tiden forteller meg hvor fin jeg er og hvor mye jeg stråler osv. Nyyyydelig - det hjelper på en grå dag. Stor klem
VinterSol+2 Skrevet 7. januar 2007 #5 Skrevet 7. januar 2007 syns ikke du høres stor ut overhodet, om det er noen trøst! er en cm høyere enn deg, og veide 61-62kg før graviditeten. Prøver å spise sunt og ikke for mye søtsaker og sånn, og å røre meg selvom det er mer slitsomt enn før. Og så får den vekta leve sitt eget liv. Etter fødsel.. tja, får ta det når den tid kommer.. selvfølgelig vil jeg gjerne ha tilbake magen og rumpa mi slik som de alltid har vært, men vet at dette ikke nødvendigvis er mulig.. men opplevde noe litt fint her; ei venninne av meg, som alltid har vært sylslank og flott, fødte et barn for ca 6mnd siden. Hun sa som så at "først og fremst skal jeg være mor og kose meg nå i starten, og kroppen skal få lov til å gjøre jobben selv. når det har gått et halvt år, er det min tur!" hun som alltid hadde vært så slank hadde fått litt av en slengemage, men for bare et par uker siden, begynte hun å trene igjen. Ikke veldig mye, for hun driver med mye annet rart også, men hun begynte å trene. Tror du ikke magen har strammet seg opp og hun ser kjempeflott ut nå!!! Ikke helt som før, men egentlig mer kvinnelig og vakker, hun er like slank, men litt mer "voksen" i fasongen. Det tok sørenmeg ikke mer enn to uker, altså! Jeg tror ikke kroppen min er like flink, men jeg tror jeg også gjerne vil la kroppen kvitte seg med det den skal kvitte seg med først, og så kan jeg gi den litt drahjelp etterhvert.. men jeg nekter å la meg knekke under noe slankepress me det første, for jeg skal først og fremst være mor!
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2007 #6 Skrevet 7. januar 2007 Tusen takk for oppmuntrende ord alle sammen:) Og det er jo så sant og så viktig å huske på at først og fremst så er vi jo mødre. Men problemet mitt er det presset vi jenter legger på hverandre,når normalt slanke jenter konstant snakker om vekta si,hvor mye de har lagt på seg i graviditeten,at de skriver opp hva de skal spise etter de har født,at de skal ned samme hva osv.osv. Blir så sliten av det presset og praten om vekt hele tida! Jeg har bevisst latt være å svare,sier bare ja og ha,nettopp fordi jeg ikke vil legge dette presset på andre,men jeg greier bare ikke å la meg påvirke. Mulig det er viktig i mitt miljø og være slank og "vellykka". Har også hatt spiseforstyrrelser tidligere,og heller litt fett på magen enn og risikere det igjen. Derfor er det så slit å høre på slanke jenter som er så ekstremt opptatt av vekta si.
LilleMy med nr3 Skrevet 7. januar 2007 #7 Skrevet 7. januar 2007 kjære anonym;-) jeg tok meg friheten av å regne ut bim på deg i den "tilstand" du er nå. den sier 22,9. dette er normalstadie når man IKKE er gravid, så jeg velger å tro at du ser knallbra ut nå ;-) Du ligger på et sunt nivå noe som er viktig for barnet ditt og deg selv. Mange av de som stresser med vekta under svangerskap og etter ender opp med barn med lavfødselsvekt, mister melka fortere etter fødsel og kan selv bli hormonbomber etterpå fordi man presser kroppen alt for tidlig. jeg sier ikke at dette gjelder alle som går raskt ned i vekt, men for veldig mange som starter en form for slankekur under svangerskap og etter, vil dette kunne skje med. så fortsett slik du, ikke stress med vekta di, du er helt perfekt!
Forskeren Skrevet 7. januar 2007 #8 Skrevet 7. januar 2007 Du trenger i alle fall ikke å føle at du er et berg! Jeg er 1,68 og veide 65 kg før graviditeten. Nå er jeg 19 uker på vei og veier 71! Altså opp 6 kg. Sist gikk jeg opp 10 kg før uke 23, 18 kg totalt. Ja, følte meg litt stor på slutten, og slet med 10 kg for mye første året etterpå (amming hjalp ikke her....). Men klarte å gå ned til minus 3 kg før jeg på nytt ble gravid igjen, så jeg vet det er håp! Derfor stresser jeg ikke med kiloene denne gangen. Prøv å ikke gjøre det du også!
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2007 #9 Skrevet 7. januar 2007 Det er alltid et vektpress, og mange av jordmødrene og legene hjelper ikke akkurat på situasjonen ved å bruke BMI som standard. Det første du skal gjøre er IKKE så sammenligne vekta di med andre - la andre veie hva de vil, vi går ikke lenger på ungdomsskolen. Ikke engasjer deg i vektdiskusjoner, og ikke la det rive med av disse normalvektige jentene som har som mål å gå opp minst mulig i svangerskapet. Dersom du spiser normalt og er i bevegelse, vil du mer sansynlig ikke få masse ekstra kilo som nekter å forsvinne igjen. Noen går opp mange, mange kilo på bare Vann i kroppen - kanskje bør du vurdere å slutte å veie deg?
Gjest Skrevet 7. januar 2007 #10 Skrevet 7. januar 2007 Er forresten 169 cm og nå 65,5 kg.,var ca 58 før graviditeten. Hvis dette er målene dine har du mye å gå på åkke som, spør du meg! Du er da uansett ikke stor! Du er jo innenfor normalen selv om du ikke hadde vært gravid! Dette synes jeg ikke du skal ta så tungt, synes du høres helt flott ut jeg! Har tenkt på vekt hele livet, og slitt endel med det, og synes det er herlig å endelig kunne gå opp og synes det er helt i orden! Det har aldri skjedd før!
Gjest Skrevet 7. januar 2007 #11 Skrevet 7. januar 2007 Hei! Ville bar si at vi to har temmelig like mål nå, selv om jeg er kommet korteree enn deg (jeg var større enn deg før grav.)- og senest i dag sto jeg framfor speilet etter å ha dusjet og sa til min mann at jeg har så flott kropp nå som jeg er gravid:-) jeg er heldig, sa jeg. Jeg kan mere sammenligne meg med deg fra forrige svangerskap, for da var jeg enda tynnere enn deg og det å gå fra tynn, rett og slett, til å legge på seg er vanskelig å takle- jeg skjønner det. Men dropp å veie deg mer nå. Når en er slank i utgangspunktet og man ikke begynner å proppe seg med usunne ting mens en går gravid, så er vekten uinteressant! Vær snill med deg selv og slutt å plage deg selv. De som snakker om flat mage før sommeren- har de fått barn før? Får du et barn i slutten av April, begynnelsen av mai- så kommer ikke du til å ligge så mye i sola i sommer uansett. Om det fortsatt er litt polstring der, så er det ikke verdens undergang. Lykke til uansett videre og kast badevekta i boden til noen måneder etter fødsel når ammingen har begynt å kicke inn. Klem
Trillet Skrevet 7. januar 2007 #12 Skrevet 7. januar 2007 herregud... Tror jeg slår dere alle... Jeg er 167 høy og veide 78 kg FØR graviditeten.... Nå veier jeg 81 kg!!! Slå den dere... ingen av dere er store i fohold til meg såh!!!! Nå føler JEG meg som et BERG når jeg leser om de små kroppene deres jeg.... Men samtidig så gjør jeg ikke det, for jeg har et mirakel inni magen min og jeg ELSKER det.. Tingeling: Jeg har vært akkurat som deg.. jeg har alltid hatet kroppen min, men for første gang i mitt liv kan jeg so at jeg synes at jeg ser fin ut selv om jeg har alt for mange kilo å bære på.. Så til dere alle: Dere er flotte og fine alle sammen, og tenk på det vindunderet som vokser inni dere!!! Kroppen deres er for den lille:)
Nr. 2 . Mor til 2 søte sneller Skrevet 7. januar 2007 #13 Skrevet 7. januar 2007 Vekt er noe dritt. Får stadig høre at jeg skal minst ha 2...... Blæææææ. Er i uke 23. Vet ikke hva jeg har lagt på meg..
Coolmommy**080607*overtid* Skrevet 8. januar 2007 #14 Skrevet 8. januar 2007 Jaja jeg har lagt på meg 8 kg på 4 mnd så bare ta det med ro.Jordmor sa at det var mer vanlig å gå opp for lite enn for mye i svangerskapet.
Coolmommy**080607*overtid* Skrevet 8. januar 2007 #15 Skrevet 8. januar 2007 er forresten 164 cm høy og 67 kg
Søtnosmamma Skrevet 8. januar 2007 #16 Skrevet 8. januar 2007 Etter at jeg så dette bildet: http://www.dagbladet.no/dinside/2007/01/08/488176.html følte jeg meg straks tynn som en flis igjen!
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2007 #17 Skrevet 8. januar 2007 jeg er 165, veide 65 da jeg ble gravid og veier 72 nå....er 26+1 Men jeg trøster meg med det at de 3 siste mnd sist så la jeg bare på meg 1 kg i mnd...så det vil si at jeg har lov å håpe på 10 kg denne gang også. Sist var jeg 64 da jeg ble gravid og etter 3-4 mnd var jeg 59. Ikke var jeg flink til å gå tur eller spise rett... Prøv å tenk på meg....du trenger ikke nødvendigvis bli stor selv om den største vektøkningen kommer i 2. tri...
minime<3 in belly Skrevet 8. januar 2007 #18 Skrevet 8. januar 2007 Hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke brydd meg så mye om alle andre. Så lenge man spiser normalt så kan man ikke noe for at man går opp i vekt, det er ikke du som bestemmer vekta di nå for øyeblikket. Jeg fokuserer ikke på vekta mi nå selv om jeg har gjort det før jeg ble gravid. Jeg tenker bare at når baby`n blir født så skal jeg ut å gå tur og da tror jeg faktisk at det blir enklere å gå ned i vekt. Alle svangerskap er forskjellige og man kan ikke forutse hvor mye man skal gå opp eller ned. Jeg er 163 høy og jeg veide 83,4 kilo når jeg ble gravid. Så som du ser så er jeg av den litt mer kraftige, Men jeg håper at motivasjonen til å gå ned i vekt kommer når baby`n er født.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2007 #19 Skrevet 8. januar 2007 Til Trillet: Må bare si at jeg slår deg glatt... Er 153 høy, var 80kg før jeg ble gravid og er nå 84. Ser ut som en rund liten ball ja!
Misan Skrevet 8. januar 2007 #20 Skrevet 8. januar 2007 Jeg er 163 høy og veier nå 81 kg. Veide 79 før svangerskapet, så jeg var jo litt overvektig. Har ikke forandra hva jeg spiser, så jeg håper at det er nok. Jeg får ta den vekta jeg får men håper det ikke blir mer enn nødvendig, fordi jeg ikke var tynn fra begynnelsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå