Gå til innhold

Søsken krangel....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så mektig lei av at de krangler så og si hele tiden.....

Eldste mann på 10 er livredd for at lillebror på 4 skal leke på rommet hans og låne tingene hans, sier at han kan ødelegge eller stikke av med de. Han har nok stukket av med noen leker en eller annen gang, men det skjer ikke ofte. Storebror snakker surt til lillebror og lærer ham å være egen, sur og gretten mot andre. Samtidig kan lillebror være veldig travel av og til, og veldig krevende i leken.

Er det noe vi som foreldre kan gjøre for at de skal bli gode venner litt oftere ( det hender faktisk at de leker fint med hverandre også). Kan det være sjalusi med i bildet, storebror var jo alene i mange år før lillebror "buste" inn her??

Noen gode råd om hva vi kan si eller gjøre for å hjelpe de å være venner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har litt samme problem, det er enda større forskjell på mine. Jeg løser det ved å gi dem "like ting", som minsten egentlig er for liten til, og storegutten egentlig har vokst fra.

Plutselig kan han store gi massevis av leker til lillebroren, gjerne i forbindelse med at han må rydde rommet sitt, og ser hvor mye rot som samler seg opp, og som han egentlig aldri bruker.

Jeg skamskryter også når lillebroren ligner storebroren, når han er like flink til å ... som storebroren, det liker de begge, den lille ser jo opp til han store, og han store liker jo oppmerksomheten. Og jeg skryter når storebroren gjør noe fint for lillebroren, som å hente mat til ham, hjelpe ham å kle seg, eller gi ham noe som han selv har vokst fra. Jeg sier at han er en flink storebror, jeg takker for hjelpen, og jeg sier han er heldig som har en så fin eller flink storebror, og at jeg er glad for at jeg har så gode gutter:-)

Men helt problemfritt blir det jo ikke, det blir kjefting her også på dager når vi alle er slitne. Vi kan bare gjøre vårt beste, og håpe at det er godt nok:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...