Anonym bruker Skrevet 7. januar 2007 #1 Skrevet 7. januar 2007 Hvor mye fikk du? Er maks 1.250 000? Klarer du deg bra med lån og husl?Hva slags inntekt har du? Mange spørsmål,men skal søke om lån til uka og er spent hvor mye jeg evnt.kan få låne og om jeg klarer meg på OS,bidrag,kontantst og b.trygd. Skal begynne å studere til høsten. Erfaring du vil dele? Takker og bukker;)
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2007 #3 Skrevet 9. januar 2007 Er ikke sikker på at du får det når du kun har OS. OS blir ikke regnet som sikker inntekt da den er tidsbegrenset. Jeg har startlån og klarer meg fint, men hadde ikke klart å betjene et lån på 1,2 med kun OS f.eks.
wamaitha Skrevet 9. januar 2007 #4 Skrevet 9. januar 2007 vet ikke hva max startlån er, men jeg har startlån, sånn at fikk 80% finansering i bank, og ikke 100%.. klarer meg, men ikke rom for så mye annet enn det faste... men har fast jobb da, og har hatt det i snart 9 år, og det telle jo endel når man ska ha lån,OS og kontatntstøtte, forsvinner jo ettehvert...
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2007 #5 Skrevet 9. januar 2007 Ok,så du tror ikke jeg vil kunne få det ettersom jeg har OS som inntekt? Jeg er usikker selv,men synes det også er rart om jeg ikke skulle få det.Ettersom startlån er beregnet på folk som har det trangt økonomisk og aleneforeldre.(bl.a) Vil jo samtidig som jeg søker på lånet fortelle at jeg skal begynne på 1 års studier,og etter ett år så er jeg ferdig utdannet.Er jo ikke sikker jobb fodet,men vil få det bedre økonomisk om jeg får jobb selvfølgelig. Det burde jo ha noe å si eller?
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2007 #6 Skrevet 9. januar 2007 Er det jeg som tar helt feil av startlån? Er ikke det beregnet på folk som er vanskligstilte? Man er jo ikke veldig vanskligstilt da man har jobb og en trygg inntekt? Ikke ment som frekk mot deg eller noen ting,men begynner å lure om jeg tar helt feil her ang.dette lånet? Hadde jeg hatt en trygg jobb som jeg hadde vært i over 5 år så er jeg vel ikke veldig vanskligstilt eller?(selvfølgelig kan man jo ha det veldig trangt økonomisk med full jobb og barn,det er ikke det jeg mener,men håper du skjønner hva jeg også mener?) Skjønner ikke dette jeg altså......
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2007 #7 Skrevet 9. januar 2007 Jeg hadde også jobb når jeg fikk startlån. Men vanskeligstilt så menes det at du har problemer med å få lån i vanlig bank. Vanlige banker stiller enda større krav til sikkerhet. Det er jo en forutsetning at lånet skal betjenes, og det er derfor de mener du ikke kan få dette lånet selv med OS. For den inntekten stopper jo, og som du sier - man er ikke garantert jobb etter perioden.
Gjest Skrevet 9. januar 2007 #8 Skrevet 9. januar 2007 Med vanskeligstilte menes folk som ikke kommer seg ut på boligmarkedet, og det er mange som ikke greier det, selv om de jobber. Kanskje har de heller ikke kausjonist. Selv om man har fast jobb, er man vanskeligstilt om den lønna er for lav. Mange yrker henger forsatt etter lønnsmessig, og kommer en alenemor til en vanlig bank, for å søke boliglån på grunnlag av jobben på prix der hun tjener 210 000, og ikke har kausjonist, ja, da varer ikke møtet i banken lenge. i bunn og grunn kan det være svært vanskelig for en enslig person med en ordinær lønn, og skulle man være heldig å få et lite lån likevel, så måtte man kanskje flytte til ødemarka for å få noe billig. Da får man mye bedre skjønn og forståelse i husbanken. Noen får startlån med OS, helst i starten, sånn at inntekta varer en stund, og man må enten ha en jobb å gå tilbake til eller vise til studier som gir en bra betalt jobb. Sånn funker det vanligvis, men noen har hatt flax og greid seg med sikkerhet i foreldre sitt hus, eller at de blir medlånetakere, osv. Tror det er fåtallet som får med bare OS , desverre.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2007 #9 Skrevet 9. januar 2007 Takk for svar Rain;) Jeg er i mitt første år med OS så den vil jo vare en liten stund til,skal ringe de i morgen jeg slik at jeg får høre om det er noe vits for meg å søke om startlån. Vil så inderlig ha ett eget sted for meg og barnet,da man leier går pengene "ut av vinduet" og faller ikke tilbake på oss.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2007 #10 Skrevet 10. januar 2007 HI her. Beklager hvis jeg har virket krass i mine tidligere innlegg over her,er super frustrert over hva jeg skal ta meg til. Drømmen var nå å få ett lån og kjøpe leilighet til meg og mitt gull,det gikk rett i vansken!!! Snakket nettopp med boligkontoret,og fikk beskjed om at jeg ikke ville få lån gjennom dem så lenge jeg skulle på skolen. Jeg sier til meg selv i dag at jeg skal gjøre det sinnsykt bra på skolen neste år,få gode karakterer slik at ingen vil la meg meg gå på ett jobbintervjue.Få en trygg og god inntekt slik at jeg og lillemann kan få oss en leilighet som vi kan bo trygt og godt i. Takk for alle svar,godt å ha dere;)
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2007 #11 Skrevet 10. januar 2007 Har du prøvd å søke om førstehjemslån i feks. Dnb/Postbanken, eller en lokal bank? Der kan man få låne inntil 100%av kjøpesummen. Fikk lån på 1,2 i DNB som student uten noen annen inntekt enn lån/stipend. Og jeg har ikke kausjonist. Med 10 års avdragsfrihet er det ikke noe problem å betjene det mens jeg er under utdanning. Det er oftere lettere å få lån i små lokale banker enn inne i storbyene.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2007 #12 Skrevet 10. januar 2007 Nei,det har jeg ikke;) Visste ikke at man kunne få slike lån engang,bor i Oslo så det er vel egentlig bare store banker her.Men kan kansje kontakte en bank ute på "vidda"? Det hørtes jo neste for godt ut til å være sant,fikk du altså 10 år avdragsfritt? Dette skal jeg undersøke næremere!!! Tusen takk for tips anonym;) Hilsen HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå