Anonym bruker Skrevet 7. januar 2007 #1 Skrevet 7. januar 2007 Kanskje en litt spesiell ting å "bekymre" seg over, siden de aller fleste som bekymrer seg for at barna spiser for lite eller er sære på maten de får... Vår lille tass på 19 mnd er veldig glad i mat og spiser det meste han får servert. Vi er veldig bevisste på hva vi tilbyr han nettopp på grunn av dette. Han kan fint spise 3 brødskiver til frokost, og vil gjerne ha mere. Banan, eple, druer, mandariner og annen frukt går ned på høykant. Etter en banan vil han alltid ha mere, men da sier jeg stopp. Han kan fint spise 2-3 mandariner også, og fortsatt vil han ha mere. Han virker rett og slett umettelig til tider! Passer på å ha gode matrutiner med faste måltider og tilbyr han eventuelt frukt og vann innimellom måltidene. Har likevel alltid lurt på om jeg skal sette grenser for når han har spist nok, eller om jeg bare skal la han få til han gir seg. Er redd for at magesekken hans skal bli vant til for mye mat og at denne matlysten skal forfølge han og gjøre han tykk når når blir eldre... Hva sier dere`? Han er forresten 19 mnd, ganske lang for alderen, ca 86-87 cm og veier 12-13 kilo.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2007 #2 Skrevet 7. januar 2007 Tror kanskje du skal sette grenser for spisingen hans. Han veier jo ganske mye allerede, og han er ikke spesiellt lang i forhold til vekt. Min sønn var 87 cm og 11,5 ved 19 mnd. Og han er heller ikke lang for alderen. Jeg vet ikke om det gjør at han blir overvektig som voksen, men det er vel greit å sette noen grenser, så han ikke fortsetter å spise kjempe masse... Kanskje du skal høre med helsestasjonen din?
winneboo Skrevet 7. januar 2007 #3 Skrevet 7. januar 2007 Har du prøvd å gi han f.eks grovbrød eller hjemmelaget brød? Kan hende han blir mettere av det. Synes mer enn 3 brødskiver er kjempemye for en liten tass på 19mnd. Er det med eller uten skorper? Vet hvertfall at mamma fortalte at broren min var en skikkelig storspiser som liten å han er det ennå, men han har høy forbrenning da så han er slank å har aldri hatt vektproblemer. Men snakk med helsesøster du, hun har sikkert litt mer peil på dette med spisevaner og sånn.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2007 #4 Skrevet 7. januar 2007 Hmmmm synes det er rart at hun over synes han veier så mye. "Mini" vår er bare 10 mnd og allerede 11700 g. Han er bare 80 cm... Hs sier at han følger sin kurve flott og ikke er overvektig. Er ordentlig sterk i kroppen. Vet om flere som var både 12, 13 og 14 kg som 1-åringer. Kan jo da lure på hvor store dem blir når dem når sønnen til HI sin baby..
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2007 #5 Skrevet 7. januar 2007 Anonym kl. 16.20, er du totalt kunnskapsløs om forholdet vekt lengde? HI sin sønn veier ikke mye i forhold til lengden sin! Til eksempel var min sønn 82 cm og 11 kg på sin ettårskontroll. Han var da langt over gjennomsnittet i lengde og under gjennomsnittet i vekt.Sjekker du tabellene for HI sitt barn vil du raskt oppdage at du er helt på jordet. Blir så provosert av folk som ikke vet hva de uttaler seg om og likevel kommer med kommentarer.
Sophie juli 2005 Skrevet 7. januar 2007 #6 Skrevet 7. januar 2007 Enig i at det er lurt å vite hva man snakker om før man uttaler seg så skråsikkert, ref innlegg over ;-) Her er percentilskjema som kan være nyttig: http://www.ammetaka.no/Baby/percentil.php Så vidt jeg kan skjønne, så er gutten din over snitt i lengde for alderen og litt over snitt i vekt. Samme som min datter (så jeg har lurt litt på det samme :-) Spiser barna sundt og variert, pluss holder seg i aktivitet, tror jeg ikke at man skal bekymre seg over vekten når de er så små. Og du virker jo flink og bevisst mht kosthold! De trenger litt å gå på, skulle de bli syke. Blir det et 'problem' senere, kan man jo kikke litt på sukkerinntakk (saft etc) og evt ta en ekstra tur på lekeplassen. Men kos deg med gullklumpen du, han er jo _godt_ innefor normalen - og evt diskuter med helsesøster hvis du er usikker, slik som det foreslås over her. :-)
panama Skrevet 7. januar 2007 #7 Skrevet 7. januar 2007 Dette høres ut som sønnen min;) Han har alltid vert et matvrak, men etter runder med div. sykdom før jul og påfølgende dårlig matlyst, har han nå tatt helt av. Han spiser tre skiver til nesten hvert brødmåltid og vil ha mer, mer, mer. Pleier å stoppe han etter tre skiver, og så får han litt frukt. Er redd han spiser så mye at han får vondt i magen;) Gutten min var 86 cm og nesten 10 kg på 15mnd. kontroll. Så han er den lange, spinkle typen.....
Nickeguri Skrevet 7. januar 2007 #8 Skrevet 7. januar 2007 Jeg syns ikke du skal begrense matinntaket hans. Det er viktig at han får et naturlig forhold til mat, og får spise til han er mett. Jeg er enig med hun over her. Du kan prøve med grovbrød eller hjemmelaget brød. Ellers er det lite kalorier i grønnsaker, så du kan jo servere det som tilbehør. Det er jo veldig sunt også. Da kan han spise det ved siden av eller på brødskivene også. Vekta er helt normal. Barn vokser i rykk og napp. Kanskje han trenger ekstra mye mat akkurat nå. Nei, gi han så mye mat han vil, du, men pass heller på hva du gir ham.
Expat Skrevet 7. januar 2007 #9 Skrevet 7. januar 2007 Jeg skrev nesten det samme innlegget i denne alderen, og nå er hun 21mnd og spiser ikke like mye lenger. Så det går seg nok til! Hvis du bekymrer deg, så kan du jo gi ham mat med mye volum for kaloriene... Frukt og grønt er jo kjempebra! Og det er kjempefint å ha litt å gå på før alle vinterforkjølelsene og magesjauene vi sikkert må igjennom...
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2007 #10 Skrevet 7. januar 2007 Min er på samme måte - tror det er helt vanlig i vokseperioder. Ville ikke ha bekymret meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå