Gå til innhold

Til Pashla

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mente du med at bidraget er en bløff, en udemokratisk bløff?

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Da jeg fikk bidrag i 1998 var det en prosentsats av bidragsyters inntekt man fikk. Så for 2-3 år siden ble det endret. Da skulle visse "satser" avgjøre hva barnet skulle få fra den forelderen det ikke bodde hos. Satsene skulle ha noe med å gjøre hvor mye det "koster" å ha barn. det skulle regnes inn at samværsforelder også bruker penger mens barna er der, og at han/hun har f eks barnerom stående som utgjør en del av deres boligutgifter.Min inntekt skulle da også regnes inn (barnet bor hos meg) og antall overnattinger/samværsdøgn i mnd/år skulle regnes inn. Slik skulle det betales mindre for barn som var mye hos far når de egtl bodde hos mor .

I mitt tilfelle er barnet ALDRI hos far - han har ikke overnattet en natt på 8 år. Dermed trodde jeg at jeg i alle fall ikke skulle få MINDRE enn før. Men det bidraget ble redusert m over 1000 kr/mnd. Dette skulle kompenseres gjennom at jeg fikk skatteklasse 2 og litt annet fradrag på selvangivelen. Denne er likevel ikke halvparten av den summen far fikk beholde. M a o er det JEG som gir far litt lavere bidrag, jeg skyter selv inn de over 6000 kr/år som min eks nå ikke betaler i bidrag. Alt dette uten at samværet har økt. Må nevne at han tjener ca 160 000 mer enn meg pr år.

Kjenner til at skilte fedre møttes til "bidragskalas" den måneden bidragene deres gikk ned.... Ikke for at de selv tjente mindre eller for at barna ble billigere å forsørge over natta. Bare at satsene var sånn at bidraget gikk ned etter at det ble anslått hva barnet kostet (dvs at uansett hvor rike foreldrene er, så er alle skilsmissebarn "like fattige", el ingen koster mer å forsørge enn den billigste - disse satsene er lave!). Summen jeg fikk til syvende og sist var litt under det bhg kosta...så ALL annen forsørgelse ble gjort av meg. Og alt annet pass og omsorg.

det er en endring som ble presset fram av foreningen 2 foreldre i samarbeid med bladet Dine penger, som fikk det til å høres ut som at alle skilte fedre m 3 barn kjøper en enebolig m 4 soverom som barna sover i hver 14.dag. Og at 1/3 av alle frisørbesøk, klær, tannreguleringer, bursdagsgaver til venners bursdager o.l ble betalt av far på de dagene barna var hos han, og at barna i alle tilfeller hadde egen sykkel, spark og skiutstyr "hos far", og at dette ble betalt av far i tillegg til bidraget, som da skulle avhjelpe mors forsørgelse av barna i de resterende dagene. leser du F"Fs utregnenger er det merkelig nok dyrere med barn som IKKE bor i huset ditt en de som faktiks bor der...

Og nå, folkens, har Lykkelig Skilte KARITA BEKKEMELLEM, tidl Bekkemellem Orheim funnet ut at for foreldre som uansett er på kant med hverandre, og som har krangle siden forrige reform, de skal i gang igjen, dette skal avstatifiseres, for dem er det ideelt å få nok en reform å krangel om, og nok en reduksjon som skal tvinge mødrene på sosialen. For det er faktisk ikke enslige FEDRE landet svømmer over av....

Jeg bor også m en skilt mann, og ser det dessuten fra begge sider. Men jeg gotter meg ikke over om det går opp eller ned, jeg ser det realistisk. At sykkelen fraktes fram og tilbake mellom husene, skia og annet utstyr også, og han kjøper ikke en full garderobe til som samværsbarna bruker her hos oss. De har med seg litt, har litt her, sender det med heim innimellom, og det er ikke to av hver ting el hvert plagg. Av og til tar han dem til frisøren. Men da sier jeg: det er ikke samværsforelders jobb. Uansett hva F2F måtte påstå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...