Gå til innhold

aleneforeldre blir nå nedprioritert i bhg kø!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jepp før hadde vi rett på bhg plass forran andre i prioritets gruppe 2, nå er vi ikke det lenger, nå er vi i gruppe 3 andre(helt vanlig stilt som alle andre med 2 foreldre)!! barn med fremmedspråkelig bagrunn går forran oss nå i prioritetsgruppe 2..

my god, hva har skjedd!! om det ikke er vanskelig og få plass fra før av lissom.. sinna..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er forskjell fra sted til sted. Hver kommune har sine egne opptakskriteringer.

De fleste stedene i landet er det nå lettere å få barnehageplass enn for noen år siden. Og hva gjør to foreldre da om de ikke får barnehageplass? Jo de finner alternative løsninger, og det må også vi som er alene gjøre.

At fremmedspråklige barn blir prioritert skal du bare være glad for. Dette gjør at de får et godt språkfundament før de begynner på skolen. Et godt utviklet språk er det beste grunnlaget for all læring.

Skrevet

Men om du tenker deg om: er det virkelig våre barn som trenger det mest? Når det først er for få barnehageplasser, er det ikke mest rimelig at de som trenger plassen mest kommer først i køen?

Jeg synes det er viktigere at de fremmedspråklige barna får bhg plass før sønnen min, slik at de lærer seg norsk før de begynner på skolen.

Trenger vi virkelig barnehageplass mer enn de foreldrene som bor sammen?

Skrevet

pappan til ungene her har en fremmedspråkelig far, skjønner at fremmedspråkelige skal bli prioritert, men pga at utenlandske foreldre ikke gidder og sende ungene sine i bhg så går det nå utover noen av oss da.. syns vi kunne blitt prioritert på samme linje..var nå bare det..

Skrevet

Hvorfor har du har du større behov og hvorfor skal du prioriteres foran 2 foreldre og fremmedspråkelige?

Skrevet

har ikke sagt jeg har større behov har jeg? men når bhg er den muligheten du har for og komme deg ut i jobb, så er det kjipt at det er såå vanskelig og få en plass..

Skrevet

Føler jeg tenger barnehageplass nettop siden jeg er alene. Det er ekstra viktig å komme seg ut i jobb for å skape et godt liv for seg og barnet.Likevel har man større muligheter når man er alene til å eks være hjemme med overg.st.

Skrevet

jeg mener de som er alene har større behov enn de som er to. for er en to kan den ene være hjemme med barna i et nødsfall. det kan en ikke når en er en.

Skrevet

De som blir prioritert inn blir jo nettopp det forde de søker seg inn. Så det går ikke utover deg at noen ikke sender barna sine i barnehage.

Men hva da med de barna som har førstepri? De med funksjonshemninger, de som søkes inn pga vedtak av barnevernet? Skal ikke de helles prioriteres inn? De siste der så er det jo egentlig foreldrenes skyld der også ikke sant. Ser du hvor dum den argumentasjonen er?

Det er ikke vanskeligere for enslige å skaffe dagmamma for barnet enn det er for de som er to. Billigere blir det også i og med at de fleste mottar barnetilsyn.

Skrevet

Ingen vanlige innvandrerfamilier skal gå foran meg i alle fall, men enig når barnevern osv er inne i bildet.

Så klart kan mange aleneforeldre ha mye større behov, enn de som er to!? Sier jo seg selv d!

Men så er det selvfølgelig en del unntak her også, aleneforeldre med stort nettverk rundt seg. Men man må tenke på generelt grunnlag.

Jeg skal egentlig både jobbe å studere nå, flyttet til en ny plass 1 desember, men får ikke kommet i gang i jobben, kommer ikke inn i bhg, har ikke funnet dagmamma (gutten min er 4). Det lille av nettverket jeg har en sjelden gang, bor 3, 5 mil unna.

Må si det hadde vært hakket bedre å være to ja...Altså er ikke noe ekstraordinær osv jeg, men føler at foran noen grupper i dette samfunnet, bør jeg komme litt foran.

Skrevet

Nei, jeg kan ikke se hvordan det sier seg selv at vi alenemødre har større behov for bhg plass enn de som er to.

Det hadde vel vært like vanskelig for deg å finne dagmamma om du bodde sammen med barnefaren? Det kan faktisk være vanskeligere å få til at den ene går hjemme hvis man er to, enn når man er enslig forsørger. Vi får jo stønader..

Ja, selvfølgelig ville det vært hakket bedre å være to, men ikke pga barnehageplass.. (og mitt lille nettverk bor ikke nærmere enn ditt, og barnefar bor enda lenger unna)

Skrevet

Syns de med minioritetsbakgrunn burde komme først ja. Men skulle i grunn ønske at aleneforeldre ble prioritert før samboere\gifte, for om vi ikke får barnehageplass å det er slutt på stønader så må vi gå på sosialen. Vi har ikke mulighet til å bli hjemme et ekstra år da, sånn som samboere faktisk kan.

Skrevet

Det er det langt fra alle samboere/gifte som kan. Hva om den som er i jobb kun tjener 200tusen i året, og på den inntekten skal forsørge både to voksne og barnet/barna?

Da må den hjemmeværende også gå på sosialen..

Skrevet

Men det er jo 200 000 en aleneforeldre ikke har da. Det dekker hvertfall husleia å gir mat på bordet. Vet om fler som lever så trangt å de greier seg de. Inntekten til en aleneforeldre er jo halvparten av det å vi greier oss.

Skrevet

Med overgangsstønad og alle de skattefrie stønadene har vi vel bortimot 200 000. Det har i hvertfall jeg, og jeg hadde ikke klart å forsørge en voksen mann i tillegg til meg selv og barnet.

Skrevet

Oki nei men det handler om prioritering da.Broren min og dama levde på så lite en god stund å de prioriterte bort dyre middager,kinobesøk,klær og andre fornøyelser. Det var slitsomt for de, men de var flinke med penger å fikk det til å gå rundt til dama også kom ut i jobb. Dessuten kan man fint jobbe kveldene mens mannen er hjemme med barnet så samboere har flere muligheter enn aleneforeldre.

Men nå var poenget mitt at jeg mente aleneforeldre skulle bli prioritert når de ikke hadde krav på stønader mer å står der med jobb men ingen barnepass.

Skrevet

Joda, og poenget mitt var at jeg mener at vi ikke trenger bhg plassen mer enn foreldre som bor sammen;)

Men jeg ser poenget med at det er lettere å ta en kveldsjobb/helgejobb om man er 2.

Skrevet

Oki jaja litt uenig med deg der da. Mener fortsatt at aleneforeldre som ikke lenger har krav på stønader burde bli prioritert for å få kommet seg ut i jobb.

Skrevet

godt noen forstår meg og skjønner hva jeg skal frem til.. nettopp det jeg mener jeg er dønn alene med ungene, ingen avlastning og ikke noe nettværk eller familie som hjelper noe særlig til.. bhg er den eneste muligheten for at mine barn ser andre og jeg kommer ut blandt andre folk og får tjent penger til oss, vi lever veldig trangt økonomisk og jeg trenger sårt jobb, eldstemann er i bhg, men siden jeg ikke får plass til minsten såå må jeg gå hjemme, får ikke støtte til bhg heller når jeg må være hjemme med mini, uten at jeg selv vil det.. det jeg syntes var dumt, men jeg forstår at flyktninger burde ha bhg pga språk, men de er 2 foreldre, og de fleste foreldrene dems går hjemme..og om man også er 2 foreldre er vel ting mye lettere, med at man kan ha kveldsjobb,helgejobb etec,skifte på og levere og hente i bhg.. så ja alenemødre burde bli prioritert før de som er 2,men innvandrere og aleneforsørgere kan være på lik linje, men det er vi ikke..

Skrevet

Smulen: Fordi om akkurat DIN situasjon er grei, så trenger ikke andres å være det.

Skrevet

Hvis du er meldt arbeidsledig til NAV så får du støtte til barnetilsyn.

Skrevet

Her i Trondheim mistet vi prioritering i det hele tatt for mange år siden. Men vi har heldigvis full barnehagedekning her nå...:P

Syns for øvrig det er greit at fremmedspråklige barn er prioritert først fordi de vanker stort sett ikke i miljøer der de får lære norsk. Tenk for de stakkars barna å begynne på skole uten å kunne språket en gang? Skjønner problemet ditt, men barnehagepolitikken tar ikke hensyn til enkelttilfeller og slik bør det heller ikke være spør du meg...

Skrevet

det får jeg desverre ikke, pga at jeg må gå hjemme med minstemann som ikke har fått bhg plass..

og ja fremmedspråkelige bør prioriteres, men det burde vi også..har selv en sønn med store språkvansker, men nå er han mere eller mindre norsk da..

Skrevet

Hva da me dagmamma? veldig mange må ty til det. Det handler om å finne andre løsninger også her: nytter ikke å sitte å klage over at du ikke har barnehageplass , får ikke mer for det. Finn enn annen løsning slik som alle andre må gjøre. Og ikke bruk det at du ikke har barenhageplass som en unnskylding for å ikke kunne få en jobb . Dette er ikke rette personlig mot HI men mer sånn generelt .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...