Gå til innhold

Sambo nekter å snakke med svigers :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bryllupet vårt blir hovedsaklig dekket av pappaen min. Men vi skal ha det på hotell, og det blir dyrt. Pappa mener det er helt naturlig at mine kommende svigerforeldre er med og betaler litt...og det syns faktisk jeg også.

Må nevne at begge foreldreparene har like mye inntekt, og har god råd.

(Ikke millionærer! - men normalt god økonomi til å være i 50-årene.)

Vi har vært forlovet i over 1 år (sammen i over 6) - og vi gifter oss til sommeren. Sambo sine foreldre har ikke nevnt et ord om at de har lyst å bidra. Jeg syns ikke jeg kan spørre dem om noe - det klarer jeg bare ikke.

Prøver å få sambo til å "diskre" hinte litt - så vi vet hvor vi står, men han har ungått å svare meg om hva han har tenkt å gjøre tidligere. Jeg prøvde å snakke med han om dette i dag, men da sa han at han heller låner penger enn å spørre foreldrene sine.

Det er ikke aktuelt. Jeg har sparepenger nok til å dekke det pappa ikke dekker - men vi prøver jo å få baby, og det koster jo, så jeg vil helst ha litt i reserve om dere skjønner hva jeg mener.

Er jeg helt på villspor? Er det dårlig av meg å "forvente" at svigers kan bidra litt? Vi har et godt forhold til dem, de er veldig hyggelige mennesker - men vi står ikke like nærme dem som foreldrene mine.

Jeg synes bare det er så rart at de ikke har nevnt noe! Har lurt på om det er fordi de syns det er så lenge til at de ikke syns det er nødvendig å si noe enda - men det er jo lettere å planlegge et bryllup når man vet hvor mye penger man har å forholde seg til.

Ble litt rotete dette, er det noen som har synspunkter?

Har bare vært i 4 bryllup selv, der bidro begge foreldrepar i alle sammen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det synes jeg! Synes ikke det skal være slik at det er noen selvfølge at foreldre bidrar, hvis svigerforeldrene dine ville gi penger hadde de jo tilbydd seg. Jeg synes på ingen måte at det er noen selvfølge at de skal betale for deres fest...er jo tross alt ingen nødvendighet å gifte seg.

Vi kommer ikke til å be våre foreldre om penger til vårt bryllup...synes det rett og slett er frekt...enten tilbyr de seg ellers så får man betale selv.

Skrevet

I mitt hode blir det feil å "forvente" at foreldrene skal bidra til bryllupsfest. Det er da jeg lurer på hva som er viktigst, bryllup eller fest. For oss var bryllup viktigst, derfor kostet vårt bryllup under 10 000,- og vi er godt gift.

Forstår at dere vil ha fest også, men det er et valg dere gjør, og som dere ikke hverken kan eller skal forvente at foreldrene deres skal være med og betale på. Er dere ikke voksne med egne inntekter, da?

Du sier at du har vært i brylluper der foreldrene har bidratt. Tror ikke det er så vanlig som du har inntrykk av, de fleste betaler nok festene sine selv.

Spare, spare, og gjøre det rimelig! :-)

Skrevet

Enig med de ovenfor. Jeg tror ikke de mener å være "gnien" , men at det ikke er naturlig for dem å bruke penger på deres bryllup.

Men det dere kan gjøre for å hjelpe litt på kostnadene er å ønske dere f.eks bryllupsreisen i gave fra dem.

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

Jeg synes ikke dere skal forvente at svigers skal være med å betale. Dersom dine foreldre vil bidra så er jo det flott, men synes ikke dere skal spørre svigers. Dersom de har lyst og råd så gjør det det.

Ta utgangspunkt i det dere har og dersom de kommer med noen lapper så ta det som en bonus. Vi hadde ikke tenkt at noen av våre foreldre skulle bidra, men begge parene gjør det av egen fri vilje.

Holder faktisk med din samboer på dette jeg.

Lykke til!

Skrevet

Hei alle sammen,

ok så da ser jeg at jeg er på bærtur :)

Må bare nevne at jeg har ikke spurt foreldrene mine om noe som helst, de syns det var en selvfølge at de bidrar - siden de har råd, og vi er i etablererfasen. Jeg ville aldri spurt svigers om å få noe, og forslaget om å ønske oss bryllupsreise av de syns jeg faktisk er frekkere enn om sambo hadde hintet frempå litt diskrê om de hadde tenkt å bidra til bryllupet.

De kunne jo bare sagt nei.

Hovedinnlegger

Skrevet

Mine foreldre komemr nok til å hjelpe til økonomisk; jeg vet ikke med svigers.... men jeg synes det er naturlig at de hjelper til!

Synes ikke det er en frekk tanke som HI har

Skrevet

Foreldrene mine hjelper til med masse, men svigers har ikke nevt med et ord at de vil bidra.

De er veldig koselige og vi har et fint forhold til de, men foreldrene mine er mye flinkere til å hjelpe oss...Selv om svigers tjener mer...

Jeg syntes det er flott at mine foreldre vil hjelpe med å betale for en del av bryllupet, men det er ikke noe jeg forventer. Vi satser på å betale alt selv, og ønske oss penger til bryllupet for å dekke det. Så får vi heller bli positivt overrasket viss noen av foreldrene vil hjelpe oss under veis.

Skrevet

Jeg mener faktisk det er en selvfølge at enten er begge "svigers-parene" med å sponser eller så er ingen av dem. Skal man gifte seg må man ta utgangspunkt i å betale selv med mindre foreldreparene tilbyr seg å være med

Skrevet

Er enig med samboeren din. Synes han virker reflektert og voksen:-)

Kan ikke forvente at foreldre skal være med å betale for et bryllup, men en kan jo håpe :) :)

Uansett, så bør en ALDRI lage et så dyrt bryllupp viss en ikke har råd til det selv. Overfod er ikke noe foreldregenerasjonen liker.... he he

Sett opp et budsjett som DERE klarer SELV økonomisk, og la alt annet komme som en bonus. La svigers få bli mer innblandet i planene, spør de, la dem føle seg "viktige". Sett altfor amnge jenter som kun lar sine EGNE mødre hjelpe til, og svigers føler seg utenfor fordi de ikke vil presse seg på.....

Skrevet

vi har bestemt oss for å kutte bryllupsreise i år, bla, vi har bygd nytt hus og kjøpte ny bil i 05. Venter barn nå i begynnelsen av februar, gifter oss i juli.

Vi betaler alt selv, og forventer/ forlanger ingenting av foreldrene våre. Så skal vi spare på noe, så dropper vi å reise bort. Vi vil ha en uforglemelig fest med vennene våre samt få det bekreftet av det blir oss resten av livet..Litt mer forpliktende, tror jeg da..

Skrevet

vi giftet oss for snart 4 år siden, mine foreldre, sa de ville dekke en del av bryllupet, vi takket fint for det, men vi planla bryllupet som om vi skulle betale selv, dermed ble det ikke så dyrt. Mine svigerforeldre kom med en sjekk å sa at de også ville dekke litt, dette gjorde de etter at det meste var betalt, så for oss ble det bare en bonus. Ingen av foreldrene våre vet hvor mye de handre gav, og de har aldri spurt om det heller.

Til gjengjeld fikk vi ikke så store presanger, noe vi heller ikke forventet.

Bare dumt å forvente seg at noen skal betale, for det gjør ikke situasjonen noe hyggelig viss det da ikke skjer... det kan du fortelle faren din, viss han forventer at de andre skal betale og..

uansett er det ikke pengene som skal bety noe den dagen.

Skrevet

Jeg forstår deg veldig godt!

Dette har kvernet rundt i hodet mitt også.

Svigers har alltid hatt bedre råd enn mine foreldre.

Kjører rundt i en audi A6, og vet å godte seg med god mat :o)

Men når det er snakk om julegaver, innflytningsgaver og slikt til oss,

er det alltid noen kjipe gaver vi får. I forhold til mine foreldre. Vi forlovet oss for ikke så lenge siden, og fikk da et dyrt teppe + en kjempestor rosebukett av mine foreldre, mens svigers kom med en bukett med 5 blomster i. Jeg kjenner jeg ikke bør bli furten, men heller glad for at alle er friske og har det godt, men jeg blir faktisk litt irritert, for det er sært og gnient. Svigersfar er nok den som kunne gitt litt, men svigermor dominerer og holder igjen. Nå, når vi nå skal gifte oss, har mine foreldre sagt at de vil betale halvparten. Har ikke hørt noenting fra svigers, og ikke er det noe å ta opp heller har jeg forstått... Men jeg blir litt sinna inni meg, for hvorfor er det de "fattigste" det går utover?

Mine foreldre har to barn til hjemmeboende, mens svigers har ingen. Så jeg vil bare gi deg en god klem å si at jeg skjønner godt hvordan du har det. Håper det ordner seg.

Skrevet

Jeg er sikker på at svigersene dine, som er så frekke at de kjører fin bil og spiser godt (hørt på maken!!!) har jobbet seg opp til den statusen de nå har iløpet av en langt liv.

Å forvente at noen skal betale for bryllupet fordi man skal gifte seg, det er det verste jeg har hørt. Er du voksen nok til å skulle gifte deg, da får du ta de forpliktelsene som følger med, deriblandt de utgiftene som kommer.

Vi fikk pengegave av svigers dagen før vi giftet oss, samt at mine foreldre betalte for blomster og pynt og div, tilsammen 10 000 det også. En kjærkommen gave, selvsagt, men ikke noe vi forventet. Det var ingen som tvingte oss til å gifte oss, vi tok valget selv, og da er vi voksen nok til å betale for det selv også.

For all del, vet at noen deler bryllupet på tre, en del til hver av foreldrene og en del til brudeparet, eller at foreldre betaler maten, men å forvente det synes jeg er over alle støvleskaft.

Skrevet

Vi gifter oss fordi vi selv ønsker å bli gift. Dermed så planlegger og betaler vi alt selv. Men i og med at vi både kjører ny A6 OG spiser godt.... så har vi jo råd til det!

Skrevet

Det er veldig normalt, her jeg bor ihvertfall, at nok de som skal inngå ekteskap er 20 år, så betaler foreldrene halvparten hver.

Skrevet

Ja, og det er VI som er 20 år og skal gifte oss,

der svigers er kjipe og kjører A6 *fnis*

Skrevet

Syntes egentlig det er rart at så mange kan FORVENTE at foreldre og svigerforeldre skal betale for bryllupet. Det er jo de som gifter seg som har lagt opp til fest, så de burde jo betale alt selv...

Jeg ser bare på det som en bonus at vi får litt hjelp. I utgangspunktet har vi lagt opp til at vi skal betale ALT selv...!!

Skrevet

Men når det er sagt så sier jo også hovedinnlegger her at " ok så da ser jeg at jeg er på bærtur :)" så hun trenger ikke få pepper.

Skrevet

Det er ikke pepper til Hi altså! Men en reaksjon på en annen anonyms sutring ang a6 og god mat... Syntes den kommentaren var festlig! :)

Skrevet

ja den var helt herlig. Synes jeg hadde sett det..troppet opp på døren til pappa og sagt at siden han kjører ny mercedes og mamma har cabriolet, samt at de spiser indrefilet om lørdagene, at han skulle spytte penger inn i bryllupskassen vår.....

Ler meg ihjel!

Skrevet

Høres ut som du er bitter over at foreldrene dine ikke har god nok råd til å hjelpe. Eller er det andre grunner til at du blir så provosert i et forum hvor noen lufter tankene sine?

Skrevet

Kakao™

Hvordan klarte dere å holde bryllupet under 10 000?

Skrevet

Ikke no' problem. Kjole 1300, sko 200, blomster 1000, dress 1500, middag med viner til oss og forlovere ca 4 000, + div. småutgifter. Passerte ikke 10 000.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...