Gå til innhold

Tips til å snu døgnet rett for baby 7 uker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på snart 7 uker sover veldig rolig og lenge på dagen, men om natta er hun mye mer urolig. Hun spiser,men klarer ikke helt roe seg ned etterpå. Flere netter kan hun være våken i 3-4 timer. Av og til gråter hun, andre ganger virker hun bare selskapsyk....

Hva skal vi gjøre for å få henne til å forstå at det er natt? Noe tips og erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok bare du skal vente jeg,.

Hun er alt for lita til og skjønne det enda.

Skrevet

Det vil nok rette seg etterhvert. Men du kan starte med å gjøre forskjell på dag og natt ved lys og stemmebruk.

Skrevet

Er vel viktig at det er forskjell på natt og dag (mye dagslys og lyd om dagen, mørkt og stille på natten) samt litt "rutiner". Prinsen vår er 8 uker i morgen, snakker ikke til ham når jeg ammer om natten, han sover som regel 5-7 timer i strekk, ammer en gang også sover han i 3 timer, ammer og så 3 timer til. Sånn ca. Legger han kl 21 hver kveld, tar på pysj kl 20 og koser litt, ammer ca 20:30 og legger han i sengen sin kl 21. Han ligger våken en stund og griner litt hver gang han mister smokken (bare å dytte inn igjen), men sovner av seg selv.

De er jo ikke gamle nok til noe rutine enda, men tror det er smart å gjøre ting til faste tidspunkt fra tidlig av, så glir de inn i det etter hvert?

Skrevet

helt enig med deg ping... begynte med rutiner rundt 6 uker og fikk en som sov hele natten gjennom, begynte leggingen i 11 tiden etter en uke halv 11 osv og nå sover han fra 7 til kl halv 9, så har veldig trua på det..

jeg glemmer aldri de første ukene fram til 6 uker der jeg satt oppe på natta og så mess tv med sønnen min på fanget og smokken i munn, skjønte ingen ting... hehe. mens samboer sa "natta"

sønnen min var urolig men gråt nesten aldri, han var glad i smokken sin, de første ukene!

Skrevet

Enig i at det er litt tidlig å tenke på soverutine bare syv uker gammel.

Men, uroen du forteller om, minner om min datter og hennes fekting med armer og ben. Ofte med gråt og hvor hun virker trøstesløs uten at noe er galt, som feks mavesmerter el. Jeg mener ikke at dette bør du absolutt gjøre, men tenk i hvertfall over det.

Jeg kjøpte meg en elektrisk brystpumpe for å sjekke melkemengden, for å få opp melkemengde og for lagring av melk i fryser til andre anledninger. Med pumpen fant jeg ut av at jeg ikke hadde nok melk og at datteren min oppførte seg slik fordi jeg ikke hadde nok melk utover som dagen gikk. Spesielt på kvelden! (Jeg har vært flink til å amme mye ellers, men er per i dag tom for melk. Den bare minket og minket selv om jeg pumpet og ammet hele tiden. Sånn er det bare for noen kvinner)

Det hjalp veldig å begynne med en "nattaflaske" med morsmelkerstatning. (NB! ikke for stort hull i tutten på flasken! barnet skal jobbe litt med suging så det ikke går utover ammingen). Men, har du kunnet samle opp melk med pumping ETTER ammingen i løpet av dagen kan du bruke det. Ved leggetid på kvelden etter bading (for det har en veldig beroligende effekt), gir du alltid bryst først. Sovner babyen, kan du godt vente med flaske til babyen våkner av seg selv igjen, for det gjør den mest sannsynlig etter hva du forteller. Du vil snart oppleve en mye lengre og sammenhengende nattesøvn. Litt forskjellig fra baby til baby, men om en uke eller to vil du kunne legge barnet ca kl 19 og ha fred helt til kl 01 om ikke lenger! Gå selv og legg deg tidlig så du er i stand til å amme utover natten og tidlig morgen igjen. Jeg fikk rådet av en venninne med 11 barn. Hun vet hva hun snakker om og jeg er henne stor takk skyldig.

Jeg synes helsestasjoner og ammehjelper er for lite bevisst på denne problematikken, fordi man skal kun amme for enhver pris! Det er mange jeg kjenner som har samme erfaring med at man går tom for melk om kvelden og sliter både seg og babyen ut om kvelden samt utover sene nattetimer. Ikke rart de sover nesten for godt på dagen.

Min datter ble 14 uker i går og hun har omtrent sovet hele kvelden og store deler av natten fra ca 8 uker gammel. Nå sover hun hele kvelden og natten. Vi står opp tidlig om morgenen, ca 7, men du kan sikkert regulere det litt med senere leggetid om kvelden. Når jeg tenker tilbake til den tiden vi slet fryktelig med dette, blir jeg litt flau og forbannet over at hun har antagelig ligget der sulten/tørst og har antagelig ikke hatt det spesielt godt pga velmenende råd jeg fikk om bare å amme, amme, amme...

Husk at denne tiden består omtrent bare av sove, spise og stell (kos). En baby som har det bra og er full i maven når den trenger det sover mye.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...