Gå til innhold

Merker dere mye til kulturforskjellene??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gjør igrunn ikke det jeg- eller vi da!! Har likt syn på det meste., og der vi er uenige tror jeg ikke det er kulturforskjeller....

Hva merker dere det mest på da? Det jeg merker det mest på er vel kanskje klær og sånn, men det har liksom gått seg til det også- var verre til å begynne med (tungt å svelge for han at jeg bruker bikni på stranda- men nå er det helt greit;))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

merker ikke så mye til kulturforskjeller jeg heller.. mer det som går på religion. sambo er kristen og hører til den anglikanske kirken, mens jeg ikke tror. det er ikke alltid like lett for han og forstå at jeg ikke setter min lit til at gud skal fikse opp i ting.. og jeg har vel litt vanskelig for å forstå at han kan sette av en hel uke for å be og lese bibelen.. har hatt noen diskusjoner rundt det med tro, men sånn ellers er vi ganske så like både i verdier og hvordan vi vil ha det i hverdagen..

Skrevet

Hei!

Ja jeg merker en del kulturforskjeller...

Men jeg var så heldig at mannen min tok meg med til Pakistan før vi giftet oss så jeg skule bli kjent med familien og kulturen. Hadde jeg ikke vært der og sett hvordan de har det der tror jeg neppe jeg hadde akseptert alt uten videre. Det har hjulpet meg til å strekke meg litt lengre og vi lager kompromisser. Mannen min har nok blitt litt fornorsket på disse årene han har vært her, det var ganske annerledes i begynnelsen.

Det at vi er forskjellige er ikke noe negativt, men det trengs kanskje litt mer tålmodighet med hverandre noen ganger. Men alle forhold har vel sine utfordringer ;)

• 2 uker senere...
Skrevet

I starten merket jeg forskjellene ganske godt. Jeg drev med idrett på nasjonalt nivå når vi møttes, og nesten alt rundt idretten var veldig rart for han. Han var jo ikke vant til at jenter drev med idrett i det hele tatt. Han syntes jeg hadde lite klær når jeg konkurrerte, at jeg ikke burde dra på treningssamling med gutter, at det var litt rart når en gutt hjalp meg med uttøying osv. Jeg fortalte dette til en gutt i klubben, og han tok en prat med kjæresten min og inviterte han til å være litt med i miljøet. Det tok ikke lang tid før han hadde null problemer med dette.

Kulturforskjellene merker vi jo best når vi kommer i nye situasjoner, og da må vi stoppe opp litt og snakke sammen. Men i det daglige er det ikke særlig mange problemer. Vi har en del felles verdier som vi styrer etter, og da blir kulturforskjellene mer morsomme og interessante enn plagsomme.

Skrevet

Ja, merker det litt, men ikke som et problem, nå lenger. Og det var jeg som var problemet, HAN tøyde seg faktisk ganske langt. Men jeg var NORSK, ikke tro noe annet liksom....... Blir så flau av meg selv når jeg ser hvor lite tolerang jeg har vært... Nå har jeg skjønt at for å få så må man gi.... Jeg tar bort det mest ekstreme i min kultur, han gjør det sammen og vi møtes på midten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...