Gå til innhold

Skattekort


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har fått skattekort i posten, når må dette senest levers? Vet at jeg bør levere det så raskt som mulig. Men på kortet står det at jeg skal trekke 36%, men jeg trenger ikke å ha fullt så høy skattetrekk. Så jeg tenkte å ordne det på likningskontoret. Det jeg lurer på er om det holder med at jeg gjør det neste uke. Lønna utbetales jo den 20. (får kun overgangsstønad jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok del 2 du ser på da...

Og det skal du IKKE levere.

Har du overgangsstønad skal du være i skatteklasse 2 og ha omtrent ingen skattetrekk. Så det kan du ordne på likningskontoret om du ikke har nå.

Husk på å levere del 1 (den øverste delen)

Det er kun om du skal jobbe ved siden av OS at du skal levere del 2 til arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,dette med klasse 1 og 2 er litt missvisende.Ringte ligningskontoret i går og sa jeg hadde fått klasse 1,men mente jeg skulle ha klasse 2.Da fikk jeg beskjed at siden jeg bare levde av OS så burde jeg ha klasse 1.

Ring og hør hva de sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har blitt feilinformert.

 

Som aleneforsørger drar du fordel av betydningsfulle lettelser i personbeskatningen. Den viktigste lettelsen består i at du blir lignet i skatteklasse 2 i stedet for skatteklasse 1. Skatteklasse 2 betyr at du får 25.000 kroner mer i fratrekk på inntekten enn du ellers ville fått. Dette betyr 7.000 kroner spart i skatt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...