high five Skrevet 4. januar 2007 #1 Skrevet 4. januar 2007 Mottar statskirken automatisk støtte for deres barn, dersom dere ikke melder det inn i en annen organisasjon? Det er slik det fungerer. Kan sammenlignes med at dersom man ikke melder seg inn i bokklubben barn, blir man automatisk medlem i barnas egen bokklubb. Like logisk! Oppfordrer alle som ikke ønsker å døpe barna pga motstand til statskirken om å melde barna (og seg selv) inn i f,eks Human-Etisk Forbund eller andre organisasjoner.
Gjest Skrevet 4. januar 2007 #2 Skrevet 4. januar 2007 Man får ikke meldt barna inn i Human-Etisk forbund. Man må være 15 år for å melde seg inn. Men Human-Etisk forbund kan ta imot "kirkeskatten" for barnet, men det blir ikke regnet som medlem.
Fru P og knøttet, FØDEKLAR!!! Skrevet 5. januar 2007 #3 Skrevet 5. januar 2007 Og hvis enten mor eller far er medlem av statskirka blir barnet automatisk også medlem selv om det ikke døpes... Det er frekt det...
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2007 #4 Skrevet 5. januar 2007 Ja stemmer det. Jeg fant nettopp ut at jeg var "medlem" i statskirka og hadde vært det i nesten 30 år fordi faren min var medlem da jeg ble født. Han melde seg ut da jeg bare var etpar mnd og jeg har vært medlem i HEF siden jeg var 15 år...¨ Så både statskirka og HEF har fått statstøtte for meg og mange andre i samme situasjon i mange mange år.. Er bare kirka som kan svindle på denne måten og komme unna med det..
Barn nr.4 Skrevet 5. januar 2007 #5 Skrevet 5. januar 2007 Dette er bare helt utrolig. Burde bli en debatt på tv ifht. dette. Da er det nok mange som får vite nytt. Dette høres ikke riktig ut i mine ører. Tenk om slikt hadde skjedd motsatt, at du automatisk hadde blitt innmeldt i en annen religion enn kristendommen. Ja, da skulle man hørt på leven!!
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2007 #6 Skrevet 6. januar 2007 Det er jo fordi vi har statskirke. Er bare rett og rimelig synes jeg. Dere får heller engasjere dere i debatten om statskirka
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2007 #7 Skrevet 6. januar 2007 Så alle statlige bedrifter skal få lov å svindle til seg penger og slippe unna med det fordi de tilhører staten? Merkelig holdning syns jeg.. Men er enig at dette kanskje ikke tilhører rett debatt da...
Arb.ledig husmor Skrevet 6. januar 2007 #8 Skrevet 6. januar 2007 Dette kan ikke stemme.. For dette hørte eg også, så eg sendte en mail t kirka og spurte, og fikk da i svar at alle måtte være døpt i statskirka for å være medlem der, ble altså ikke automatisk medlem! Kor ha du fått denne opplysningen i fra? Mitt barn vil bli medlem for ho skal døpes, men skjønne godt at dere som ikke vil døpe barna deres reagerer på dette.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2007 #9 Skrevet 6. januar 2007 Det er riktig at man må være døpt for å være medlem av kirka, men hvis man ikke er døpt og en av foreldrene er medlem så føres barnet automatisk inn i statskirka slik at de får statstøtte på samme måte om du hadde døpt barnet ditt. Derfor må barnet være registrert under ett annet trosamfunn for å bli slettet fra statskirka, men som sagt så gjør de ikke alltid dette likevell. (for tar de bort barna tar de jo masse penger på dette) Så derfor har de siste året blitt pålagt opprydding fordi de har motatt statstøtte i veldig mange tiår for folk som også har vært medlem av andre trosamfunn... Jeg fikk brev om at jeg var dobbeltregistrert og mange med meg. Så dette er ikke enkeltfeil, men en sleip rutine de har lagd seg for å tjene mest mulig penger.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2007 #10 Skrevet 6. januar 2007 Dette burde belyses mer. Tror også det er mange uvitende om at det er slik dette foregår.Vi har nokværtlitt vel naive lenge nok nå.
3guttersmamma Skrevet 6. januar 2007 #11 Skrevet 6. januar 2007 Jeg er selv ansatt i kirken, og håper jeg kan oppklare litt: Som noen har påpekt blir man ikke medlem i kirken uten å være døpt. Hvis et barn har foreldre som er medlem i kirken, blir man ikke automatisk medlem. Men man blir oppført i medlemsregisteret som "tilhørende". Medlemsregisteret skiller mellom "døpte" og "tilhørende". Dersom man ikke ønsker at barnet skal være registrert overhodet, er det bare å ringe lokalmenigheten. Tror det ligger skjema for utmelding på nettsiden kirken.no, i tilfelle man selv vil melde seg ut. Så det er helt feil at man må melde barna inn i et annet trossamfunn for å "slippe" å høre til Den norske kirke. Dessverre har det vært mye feiloppføringer i registeret - det har det vært endel fokus på i media i det siste. Men det er faktisk Stortinget som tidligere bestemte at medlemsregisteret skulle følge folkeregisteret. Men blir man irritert over dette, er det altså ikke verre enn at amn melder seg ut / får barnet fjernet fra registeret over "tilhørende".
Gjest Skrevet 6. januar 2007 #12 Skrevet 6. januar 2007 Da burde jo du vite som "ansatt i kirken" at medlemsregisteret IKKE skiller mellom "døpte" og "tilhørende" Dem er blandet sammen i samme suppa!
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2007 #13 Skrevet 6. januar 2007 Helt enig og det føles litt teit å melde seg ut av ting man aldri har vært medlem av...
Arb.ledig husmor Skrevet 7. januar 2007 #14 Skrevet 7. januar 2007 Er du også ansatt i kirken sier du "vet" dette? Eg har mer tro på ho som er ansatt, for det var det eg også fikk vite når eg tok kontakt m kirka! Og mitt barn stod ikkje i noe register i kirka når det ble født, har sjekket det!!!! Og både eg og far til barnet er medlem av statskirka!
Gjest Skrevet 7. januar 2007 #15 Skrevet 7. januar 2007 Da har du fått barn før 1999 eller latt være og krysse av i rubrikken for medlem i DNK på fødselssøknaden din.
Gjest Skrevet 9. januar 2007 #16 Skrevet 9. januar 2007 Mine barn er ikke døpt, men min mann er medlem av statskirken - og dette førte til at våre barn ble registrert som "medlem". For en tid tilbake fikk alle barna brev om det stemte at de ikke skulle stå som medlemmer lengre (kirken var selv i gang med et "oppryddnings arbeid" som de sa)
3guttersmamma Skrevet 16. januar 2007 #17 Skrevet 16. januar 2007 hver dag på jobb kan jeg få opp medlemsregisteret i min menighet, og "døpte" og "tilhørende" er ikke samme suppa! Man får det opp på et dataprogram som to ulike oversikter. Her er du faktisk på gyngende grunn! Men jeg kan godt møte deg på irritasjonen over at man i det hele tatt fører et sånt register - jeg syns også det hadde vært greiere om man bare brukte registeret over døpte. Og at det fins mange feil i registeret er absolutt frustrerende - både for feilregistrerte medlemmer og for oss som tar imot sure telefoner fra folk som får brev de ikke skulle fått...
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2007 #18 Skrevet 21. januar 2007 Vi opplevde det samme. Fikk brev om at vi var dobbeltregistrert - vår udøpte sønn, mannen min som tilhører et annet kirkesamfunn og aldri har vært medlem i Den norske kirke, og jeg som meldte meg ut av kirka som 19-åring og inn i HEF noen år seinere. Måtte pent sende melding om at ingen av oss skulle stå som medlem i kirka. Absurd.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #19 Skrevet 24. januar 2007 Det hjelper ikke nødvendigvis å melde seg inn i en annen menighet/organisasjon. Statskirka klarer å føre deg opp på lista si uansett. To i min familie er døpt i en annen menighet enn statskirka, men fant i voksen alder ut at de visst var medlem begge steder.
god klumpen Skrevet 27. januar 2007 #20 Skrevet 27. januar 2007 Du har helt rett, de fleste organisasjoner og trossamfunn har 15 åers aldersgrense på innmelding av sine medlemer. Kun stats kirken innlemmer medlemer under 15 år, det holder at en av foreldrene er medlem. Det er viktig å være bevisst på dette dersom du ikke ønsker å ha barnet ditt innmelt i kirken. Jeg mener at tro og medlemskap må velges ut ifra et bevisst ståsted. Jeg går gravid nå og må selv sørge for at kirkeskatten går til HEF når barnet blir født. Jeg er ikke innnelt i kirken og mannen miin ble borgelig konfirmert men har ikke meldt seg ut av kirken, pga rot med skjemane. Oppfordrer alle der ute å ta et bevisst valg!
Gjest Skrevet 27. januar 2007 #21 Skrevet 27. januar 2007 Og dersom du bare melder deg ut uten å melde deg inn i et annet trossamfunn vil statskirken fremdeles motta støtten. Jeg fant ut når jeg planla dåpen at jeg er dobbeltregistrert... Så jeg fikk tilslutt knotet lenge nok på telefon til å finne ut at joda, begge trossamfunnene får støtte for meg. Rart skattepenga blir fort borte:p
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2007 #22 Skrevet 28. januar 2007 Hvordan blir det for oss da? Jeg er utmeldt av kirken, og min man er ikke norsk og ikke medlem. Dattern vår er ikke døpt, er hun da registrert i kirken eller slipper vi unna dette rotet?
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2007 #23 Skrevet 28. januar 2007 Hvis hun ikke blir registrert under et annet trosamfunn eller HEF så vil statskirka får statstøtte for henne på lik linje som om hun hadde vært medlem. HEF kan ikke registrere henne som medlem før hun er 15 år, men hun kan registreres som barn av medlemer hvis noen av dere er med der. Evt at hun kan meldes inn i et annet trosamfunn hvis noen av dere tilhører det.
LadyLiberty Skrevet 3. februar 2007 #24 Skrevet 3. februar 2007 Jeg og barnet mitt skal melde oss inn i holistisk forbund Så kan pengene gå til noen som arbeider hardt for at det skal bli et skikkelig, landsdekkende alternativ til dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse for mennesker som har sin egen tro og ikke vil tilhøre noen religion, men heller ikke være "ateister". Nå har de allerede fått til konfirmasjon i oslo, og snart blir det landsdekkende!
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2007 #25 Skrevet 6. februar 2007 Du er ikke medlem av statskirken dersom du ikke er døpt, men du står registrert som "tilhørende" i satskirken registrer dersom minst en av dine foreldre er døpt i statskirken. Samtidig skal det sies at det er en del feil i medlemsregistret sånn at du kanskje står som medlem fordi det er skjedd en feil. Kirken holder på å gå over til et elektronisk system. Staten har krevd det men ikke bevilliget de pengene som trengs for å kunne gjøre en grundig jobb nå med en gang. Så inntill videre må vi leve med en del feil i Den norske kirkes medlemsregistre...dessverre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå