Gå til innhold

utregning av termin. til deg som lurte :)


Mamma til Isaac og Lucas

Anbefalte innlegg

det regnes fra 1 dag i siste menstrasjon :) asså 14 dager før du ble befruktet :) det kan du gjøre inne på libero.no hvis du syns det er vanskelig. da får du også opp hvor mange uker og dager du er på vei =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er ikke nødvendigvis 14 dager fra 1. dag i siste menstruasjon til befruktningen skjer(hos meg var det 17 dager). EL varierer fra person til person, det samme gjør syklus. Noen kan ha den typiske 28- dagers syklusen, mens andre kan ha 35 eller kanskje 25 og ha EL nærmere IKM enn 1. dag av siste mens.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men sånn ca..du får jo ikke vite nøyaktig termin før du har vært i ul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var nå for å få regna ut va hvor mange uker. virker som at det er noen som begynner å bli litt nærtagne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder med sånn ca. synes jeg. Barnet kommer når det vil i alle fall, så noen dager fra eller til er ikke så farlig. Selv blir jeg ikke klok på de utregningene, for alle kalkulatorene gir ulike svar... Varierer fra 1. til 9. september. Men, men, det er helt greit for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man går inn på lommelegen.no, "gravid" og så "beregn termin", så får en også regnet ut når sånn ca. terminen er. Jeg var til legen idag, og hun regnet ut den samme datoen som lommelegen. Men denne datoen vil selvfølgelig endre seg etter ultra, så tror ikke en skal være så opptatt av akkurat datoen.. Eller man kan bruke Naegels regel: Dato for siste mens første dag, pluss på 7 dager, trekk fra tre måneder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En grei måte å regne ut termin på..

 

...hvis du har stabil syklus: Første dag i siste menstruasjon (f.eks. 14.12) pluss 1 uke (21.12), minus 3 mnd = termin (21.09.).

 

...hvis du har ustabil syklus men vet når du hadde eggløsning: Eggløsning (f.eks. 28.12.) minus 1 uke (21.12.), minus 3 mnd = termin (21.09.)

 

Hvis du har ustabil syklus og ikke vet når du hadde eggløsning må du nøye deg med en ca-termin frem til ultralyden i uke 17 - 19.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den første terminkalkulatoren jeg brukte sa 7. september(det er den datoen jeg har oppgitt her også), men så prøvde jeg litt forskjellige, og det var ingen som sa det samme, der var det alt fra den 5-8.september. Usikker på om jeg var på lommelegen. I tillegg så har jeg de siste mnd harr litt forskjellige sykluser så blir jo litt usikker på hva jeg skal legge inn på syklus-lengde. Så jeg får vel bare nøye meg med å vite at jeg skal ha i september en gang=)så får UL fortelle meg når, når den tid kommer=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...