Gå til innhold

Er det noen som har erfaring med å gå til psykolog?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Og som kan tenke seg å dele litt erfaring med meg?

 

Lurer på litt forskjellig!

-hvor lang tid det tar før man faktisk får en time?

-hvor mye koster det?

-er det ubehagelig?

-hvordan går mann frem for å få time?

 

 

Hilsen en som trenge å tå "tømt" seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er varrierer med hvor lang tid det tar å få time,sjekk med noen med kommunal avtale. Hvis du går til en med kommunal avtale er det 200-300 kr per time. Det er ikke ubehaglig,syns jeg. Derimot er det i perioder helt nødvendig for å takle hverdagen på en god måte, komme seg ut av deppe-sirklen, ha noen å rådføre seg med osv. Ingen trenger å vite at du går i terapi+terapauten har taushetsplikt.

Tror de fleste kan trenge terapi av og til....Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPørs kor stor pågang det er der du skal gå, med meg fekk eg time ganske fort, 3 uker eller sånn, eg betalte 300 (minst) timen, Kan sikkert vere ubehagelig om du ikkje går sammen med psykologen, min var ikkje ubehagelig, men eg fekk lite av det, for eg snakker dårlig med fremmede!

Ta kontakt med legen din, så henviser han deg videre :)

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare positivt med psykolog. kontakt fast legen så henviser han deg, noen ganger det vente liste andre ikke... egenandel på 265 kr hvis de ikke har gått opp nå da..

 

 

ikke noe og være redd for. føler du at du ikke føler noe kjemi med psykologen, så si fra og du bytter...

 

 

lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

 

Om man ønsker psykolog time kan man henvende seg hos fastlegen din for å få en henvisning til psykolog.

 

Det er varierende hvor lang tid det tar før man får time - men det avhenger for det meste om man velger en som får offentlig støtte eller ikke. Om psykologen ikke får støtte av det offentlige - slik at du kun betaler egenandel vil du komme raskere inn der, men i tillegg må du betale mere. Er ikke sikker på eksakt hvor mye det koster, men tipper i overkant av 300,- for en med støtte og i overkant av 5-600 hos en som ikke får støtte. Og husk her gjelder det å notere alle betalte timer - slik som man gjør hos fastlegen, slik at man opparbeider seg til at man tilsutt får FRIKORT. Grensen for frikort er jeg heller ikke sikker på (men det ser du om du har gått til din fastlege og har et egenandelskort). Det er imidlertid KUN hos den legen med statlig støtte som man kan benytte seg av egenandelskort, og til slutt få frikort. Du vil dermed kun betale for de timene hos psykologen inntil du har betalt nok på egenandelskortet til at timene etter det blir gratis!!

 

Det kan være lange ventelister - som sagt, og det finnes også forskjellige typer psykologer som man kan gå til , som benytter ulike typer tilnærmnger. For eksempel har man det man kaller for Kognitive psykologer, som benytter seg av ulike teknikker som du kan bruke for å trene deg opp til å tenke og handle mere konstruktivt for deg selv...... man har de mere psykodynamiske psykologene som bruker teknikker basert på det å kunne "tømme seg" - og derigjennom få satt sitt følelsesliv i perspektiv og få en viss forståelse av hvorfor ting er som de er -og deretter guider psykologen deg til å finne egne konstruktive løsninger på dine problemer. Det er smak og behag hvilke type psykologisk tilnærmimng man foretrekker - men er også avhengig av naturen på dine problemer.

 

Ubehagelig? - vel, det kan jo føles ubehagelig for deg selv og "rippe opp" eller snakke om ting som er sårt eller vondt for deg......

F.eks. om man har opplevd en persons død - og sliter veldig med uløste konflikter til den personen, vil det være naturlig at en del av helbredelses prosessen vil være ubehagelig for klienten å ta for seg.

Psykologen er der som en person som skal være med deg inn på en "oppdagelse i dine innerste mørke rom" og sammen med deg guide og "rydde opp i disse rommene" - samt finne løsninger på ting som trenger en forløsning.

 

Psykologen er proffesjonell og har trening i å takle de problemer klienten måtte ha. Det gjelder vel for klienten og prøve og slappe av med sin terapeut, og la terapeuten få lov til å hjelpe deg. Det å være åpen om ting kan være vanskelig - men da er det også greit å være åpen om det; at "nå er det vanskelig for meg å si noe om dette - eller jeg klarer ikke forholde meg til deg\ dette temaet etc etc.........."

Da vil psykologen forsøke å hjelpe deg ut av det sporet - og finne en annen måte å løse ting på som passer bedre for deg.

 

Vel, det ble langt svar - men det er jo mye å si om dette....

 

Håper du ble litt klokere!

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i bergen, og sikkert andre byer og, går det an å gå til psykolog på universitetet. Du får time omtrent med en gang, og det koster ingenting. du går til en student, men har første time med en psykolog som er studentens veileder. du kan når som helst ta kontakt med psykologen, men går til studenten. studenten er en del av en studiegruppe. denne gruppen vil jobbe sammen om en person. grunnen til at det er gratis er fordi du blir filmet, og så bruker den gruppen filmen i studiene sine. så blir filmen slettet. det er kontrakter på dette. du treffer aldri resten av gruppen. jeg gikk til en slik student i to år, og jeg syntes at det var veldig bra. det føltes aldri ubehagelig eller noe pga filmingen. jeg lot meg ikke merke med den i det hele tatt. de har veldig bra oppfølging, og studentene er veldig flinke.

det er et veldig bra alternativ hvis en trenger å få "tømt" seg, og ikke har råd til dyre timer hos psykologer. i tillegg til at det ikke er ventetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått til samtale-terapi, min erfaring er at du skal være veldig syk for å få en psykolog, de to gangene jeg har gått har vært til en vernepleier og en sosionom. Det er ikke ubehagelig syns jeg, selvfølgelig litt skummelt de første gangene å åpne seg for en fremmed person men det går bedre etterhvert. Si for all del ifra hvis du syns det ikke fungerer eller du ikke er fornøyd med personen, da får du bytte. Jeg har nå begynt å gå til en psykiatrisk sykepleier for å snakke litt om barnefar og situasjonen med han, var første gang på tirsdag og allerede neste tirsdag skal sjefen for barnevernet komme og snakke med meg (etter mitt ønske) om avlastning og bf. Hadde aldri trodd det skulle gå så fort! Hvis du får time gjennom fastlegen din eller hos en som har avtale med trygdeetaten koster det 265 kr i egenandel hver gang men frikortet er på ca. 1700 kr og etter det re det gratis :) Lykke til, det er godt å få ut gørra av og til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...