Gå til innhold

sengeveting

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har et stort problem med akkurat dette. min samboers barn på 5 år tisser seg ut om natta. dette er ikek noe stort problem for oss, fordi vi har på han bleie om natta. Dette er noe gutten ikke har noe imot, og vi sier ikke noe om dette hverken før eller etter natta. Det er jo et kjent problem for gutter og være seinere enn jenter i dette. Og gutten er jo ikke mer enn 5 år enda. dette skjer ikek bare om natta, men om han sovner andre steder midt på natta. Virker som hjernen logger av den delen når han sover. Vi har snakket med helsestasjon og de mente også han skulel få bruke belie og vi ikke skulle mase om dette.

men så er problemet at hans mor ikke bruker bleie på han fordi hun mener han da vil lære seg dette med å våkne. Dette har nå pågått i over ett år. men vi holder på vårt og orker ikke bruke samværshelgene til å mase på gutten og få han til å være lei seg om morgenen når han våkner.

så nå i julen fikk vi bakoversveis. jeg spurte søstra hans på 9 år om hva mamma gjør hver natt når han våkner våt da? spurte fordi jeg forstod ikke at hun orket dette uten bleie. " hun lar han bare ligge i våt seng så får han kjenne hvordan det er" sa hun. Hæ tenkte jeg. vil han sove videre da forstod ikke jeg. men det blir jo veldig mye på mamma å vaske da svarte jeg bare, for å ikke spørre for mye. " hun skifter ikke på senga hver dag nei, han får bare legge seg i våt seng noen dager for å kjenne hvor dum han er som tisser på seg"

fy f***** sier nå jeg bare. gutten må legge seg i våt seng, blir mobbet av mora og søstra. og gutten har astma og den lukta som blir gjør jo ikek han noe bedre, og våt og kaldt blir han. han blir jo nervøs for å legge seg jo. tror den mora har missforstått en hel del jeg. Og jeg tror ikke en jente på 9 år finner på dette selv, og sier de ordene hun sa. Dette har hun nok hørt fra sin mor gitt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er jo bare tragisk, og burde være en sak for barnevernet. Jeg vet det er store diskusjoner omkring dette med bruk av bleier eller ikke til en sengevæter, men i mine øyne er dette et meget praktisk hjelpemiddel som gjør reduserer problemet med sengevætingen til et minimum. Man får jo bleier på blå resept til barn over 6 år (først i denne alderen at et barn karakteriseres som sengevæter, inntil denne alderen anses det nemlig som helt naturlig at barn tisser på seg om natten). At gutten deres også er komfortabel med å bruke bleie selv, gir jo bare enda en grunn for å ta i bruk dette hjelpemiddelet. Regner med at dere har funnet en god bleie til han? Morens holdning om at barnet skal sove uten beskyttelse for å oppleve ubehaget det er å ligge i en våt og kald seng, og lære av dette er som et gufs fra fortiden. I gamle dager mente man nemlig at dette var den eneste riktige metoden for å få barn til å slutte å tisse på seg om natten. Nyere forskning har heldigvis avduket at det ikke har noe for seg i det hele tatt. Resultatene av denne forskningen viser at de barnene som sov uten bleie, ikke ble noe raskere tørre enn barn som sov med bleie på seg. De opplevde bare større ubehag rundt tissingen og sov dårligere om natten. Så da har man jo egentlig ikke hatt noen effekt av det i det hele tatt.

Har faren tatt en prat med moren om dette da? Kanskje han kan forsøke å få moren til å forstå at gutten vil sove med bleie på seg?

Skjønner ikke hvorfor du sier at han blir mobbet av mora og søstra, med mindre du har holdt tilbake informasjon kan jeg ikke helt se hvorfor du mener at søstern mobber han for dette?

Skrevet

Faren har snakket med mora angående det med bleiebruk om natta, men mora mener (er sånn som vet alt best) at han ikke skal bruke bleie. Men vi trodde jo selvsagt hun skiftet på senga etter den ble våt med en gang.

Mobbing fordi at hun sier han får kjenne hvordan det er når han er så dum å tisse seg ut. Og at søstra også har fått dette med seg. Søstra erter han ofte for at han tisser seg ut, og her blir hun ialefall tatt for dette. og sier det skjeldent. Men virker som hun bruker dette for å terge når hun må prøve seg .

Barnevernet er inne allerede. Men dette er ikke nevnt der og vil bli fortalt videre. vi trodde nemmelig ikek dette lå slik an. OG det er jo kansje en av grunnene til at gutten ofte er veldig tett av astma når vi snakker i tlf med han.

Men det er jo ikke noen neskyldniger, men bekymring. For det er jo søstras ord. En hvordan skulle hun komme på noe slik om hun ikke har sett og hørt det selv?

Skrevet

Stakkars gutt, godt at han i hvert fall møter forståelse for problemet og får muligheten til å sove trygt og uforstryrret med en behagelig nattbleie på seg når han er hos dere da :o)

Moren er det vel vanskelig å få snudd holdningen til vil jeg tro, men søsteren har dere vel større muligheter til å påvirke med straffereaksjoner når dere oppdagger mobbing.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg får helt vondt av den stakkars gutten, både hos dere og hos mora jeg. Jeg er nemlig også i mot å bruke bleier når det er sengevæting det er snakk om. Men er det så at han aldri har vært tørr om natten er det en annen sak.

Jeg var selv sengevæter i mange år og mitt ene barn er det. Så jeg kjenner det fra begge sider.

Når mitt barn har uhell om natta så tar jeg barnet opp, vasker det og legger det i min seng så lenge. Deretter skifter jeg på senga, og legger barnet tilbake.

Barnet det er snakk om her bør kanskje undersøkes over hva som er grunnen til sengevætingen. Det finnes mange fine hjelpemidler som kan prøves. Men selvfølgelig, det er ikke lett for dere å gjøre det om dere kun har barnet annenhver helg.

Skrevet

jeg har selv en gutt på 9 år som er sengevæter...

jeg sluttet med bleie for at han skulle våkne..

han gjorde ikke det, men jeg har gitt han nesespray som

han bruker når han skal sove borte... får periodevis hjemme å..

han er nesten tørr nå, han har bare uhell innmellom..

spør om å få nesespray for det nedsetter urinproduksjonen om natta..

men at moren lar han ligge i sengen med urin hadde ikke jeg godtatt, ville nok gått videre med det jeg.. for det er ren barnemishandling....

gutten min dusjer når han har vært uheldig og kommer da inn i min seng for han syns det er fryktelig trasig

Skrevet

I mot å bruke bleier når det er snakk om sengevæting? Men ærlig talt, når skal man benytte bleier da, om det ikke er når noen tisser på seg? Spiller vel ingen rolle om det er på dagtid eller natten det skjer vel. Kan man ikke holde tett så har man jo behov for å bruke bleier!

Gjest Antarctica
Skrevet

Dette er reint barneplageri og slemt av mor. Forsømmelse lyser det lang lei. Jeg syns det i 1. omgang er en sak for helsesøster og far, evt helsesøster, far og mor. Deretter for barnevern, far og mor....

Skrevet

Hei!

Helt forferdelig at det blir taklet på en slik måte av moren. Jeg hadde det samme problemet da jeg var lita. Foreldrene mine gjorde ikke noe stort nummer ut av det. Det som funket for meg var å merke av med en smiley hver dag jeg var tørr. Etter noen dager fikk jeg et eller annet som jeg hadde lyst på. Ikke sikkert dette funker med gutten til samboeren din, men det er iallfall noe man kan prøve. Lykke til!

• 2 uker senere...
Skrevet

Synes det høres helt sykt ut av denne mamma`n å la barnet ligge vått om natten og i tillegg ikke skifte dagen etter..

Har selv en stesønn som slet med sengeveting om natten. Men hos oss var det en annen situasjon, jeg og min samboer var også "litt" imot bleier men vi tok saken fatt på den måten at vi forsikret oss om at han hadde gått på do på kvelden i tillegg til at han ble vekt en gang hver natt for å gå på do. Og dette ser ut til å ha hjupet i den retningen at nå våkner han av seg selv og går på do når han trenger det om natten. Men her og hadde vi litt "ups and downs" før vi kom så langt. (Vi brukte og bleier når vi var å overnattet andre steder.) Sjokket for vår del var at i den perioden vi jobbet som mest ang den nattlige doturen (rutinen), så var ikke besteforeldrene hans (mors side) den beste hjelp. De gadd ikke, å brukte konsekvent bleie på han. Han var en av de som selv ikke likte å bruke bleier..

Skrevet

Har litt vondt for å forstå at det kommer som et sjokk at familiemdelemmer som passet gutten mener det er riktig med bleier på en unge som tisser på seg om natten. Jeg her full forståelse for at besteforeldrene tenkte slik. Det gjør faktisk også en rekke fagfolk som fraråder metoden med å ta barnet opp på do om natten, faktisk fordi man mener at dette kan gjøre vondt verre i forhold til at man da lærer barnets kropp til at den skal tomme seg om natten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...