M-N & sassy-susie Skrevet 4. januar 2007 #1 Skrevet 4. januar 2007 va på gruppe-kontroll idag sammen med 4 andre babyer som e like gammle som mathilde.. hadde fysio tilstede som observerte barna som måtte ligge både på mage og rygg.. lille gullet mitt e no 4.5 mnd, å va blitt 6300g å 62 cm.. så frøkena kommer seg ho va fortsatt minst av alle ungene, selv om hun er eldst.. men ho kommer seg fort! Tok opp dette med grøt å urolige unger med helsesøster, som sa at det IKKJE va nokka ille å gje ungen grøt fra 4 mnd (heller ikkje litt før eller etter).. E ungen mer surkete enn vanlig, så prøv å gi mer mat sa ho!! Ho sa åsså at det der endret seg fra år til ka helsedirektoratet mente! bla. så va det sånn at i fjord skulle du IKKE gi barnet fisk å sitrus frukt før de var over 1 år.. men no va det kommet nytt, så no kunne du gje det til barna fra de er 6 mnd!! Helsesøster sa at vi kjente barnet godt nok selv til å se hva det trenger å ikkje trenger.. ellers har ikkje mathilde bynt å snu seg helt rundt enda, men det va det heller ingen av di andre ungene som gjorde heller, å det va ikkje uvanlig at ungene bynte med det når di var førsta 6 mnd sa fysio.. Ho plapra som bare det, å smilte det ho bare kunne til fysio å til helsesøster fikk beskjed om å ha ho mer på mage, da ho ble veldig fort sliten av å ligge på mage.. ellers va alt bare flott ;) det va visst åsså kommet noen nye regler ang å ha barnet ute.. no skal man ikkje ha dem ute etter at gradestokken viser -6 grader.. før va det -10 grader... Så ganske kjedelig førr meg som bor i kalde nord!!!
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 4. januar 2007 #2 Skrevet 4. januar 2007 Lukas e nu blitt 4 mnd :-) Han snudde sæ fra rygg tel mage 19/12, 3,5 mnd. :-) Vældi stærk i nakken, kan ligge længe på mage :-) Han e på vårres vekt her heime 7,7 kg, Æ har nu Lukas ute i vogna nu og gradern e -7 i dag! :-) Har åsså bynt å gje han litt tynn grøt, men kan ikke si at æ mærke no stor førskjell!
mamman`te2flottegutter Skrevet 4. januar 2007 #3 Skrevet 4. januar 2007 Fint at du delte dette med oss. skal på 4 mnd kontroll i morgen. vurderer også å begynne med grøt snart. gutten min henger i puppen hele tida!
M-N & sassy-susie Skrevet 4. januar 2007 Forfatter #4 Skrevet 4. januar 2007 ja her va det minus 10.. eg torte ikkje ha ho ute lengre enn en time... i og med at helsesøstra sa at det akkurat va kommet nye regla på det der.. Ja, lille my får åg litt grøt.. men merke heller ikkje store forskjellen.. eneste eg merke forskjell på e om ho får mm i flaske eller pupp... for med puppen kose ho så at ho glemme seg av.. så da blir ho ikkje elt mett før ho sovne.. men det blir ho derimot av flaska.. da vi va på ibestad forrige helg, da va ho nån daga over 4 mnd.. så snudde ho seg fra rygg tell sia.. men ikkje helt over.. Så skal si Lukas e en liten sterking ;9 flinke gutten!!!
M-N & sassy-susie Skrevet 4. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 4. januar 2007 ja, jo større dem blirjo mer kreve dem hold oss oppdatert på kordan det går på kontrollen imorra da
katlinka Skrevet 4. januar 2007 #6 Skrevet 4. januar 2007 Min baby er 5 mnd. Begynte å snu seg fra rygg til mage rundt 4,5 mnd gammel, nå ruller hun så fort hun kommer på gulvet. Å ha ungen på gulvet naken ofte er kjempebra, da får de beveget seg så mye bedre og blir sterkere. Hun er 5960 og 59 cm lang, var på 5 mnd-kontroll i dag. Begynte med grøt for noen uker siden; hun var mye på puppen og sov lite. Nå er det begynt å bedre seg, en veldig glad og fornøyd unge. Visste ikke at man ikke kunne ha ungene ute etter -6, kjedelig også fra meg som kommer fra det kalde nord.
mamman til Henrik & Kristoffer Skrevet 4. januar 2007 #7 Skrevet 4. januar 2007 lillegutt var på kontroll(4 mnd) den 20 des og da var han 7280gr og 68cm lang..han snur seg fra rygg til magen så fort han igger på gulvet..begynte med grøt for en tid tilbake og det var kjempe bra så hs for han krever mer mat enn det mme kan gi han og det merket vi med at han var mye våken om natten..nå har han de siste dagene begynt å sette seg opp i vippestolen..sitter ganske lenge også etter en stund sp viler han selv på albågane hans..hehe..og når vi lar han stå så skal han bare hoppe..hihi så nå skal jeg snart ut å kjøpe hoppehuske til han..
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2007 #8 Skrevet 4. januar 2007 dere som bor i kalde nord amg ute når det er mer enn -grader.. en liten trille tur kan da ikke skade? halvtime kanskje 1time? Bare å pakke dem godt inn og passe på sånn at dem ikke er kalde.. blir dem fort kalde så gå inn igjen..
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 4. januar 2007 #9 Skrevet 4. januar 2007 Jeg har han ute til minus 10, han er varm og god når jeg tar han inn :-) Er det lufta som er for kald å puste inn eller at det bare er kaldt? Lukas har vært sterk fra fødselen, men kanskje han blir seinest og prate :-)
Herkules Skrevet 4. januar 2007 #10 Skrevet 4. januar 2007 gutten min er 5mnd og 2 dager og lever kun på mm.Han krever mye mat for han er stoor 8680 ble han målt til i dag:) Har begynt å våkne hver 3. time for mat om natten og de sier at så store babyer kan få grøt når de må nattammes mer enn 1 g pr natt. Så o morgen kjøpes det inn grøt tenker jeg. Gutten min har også rullet rundt men er ikke iteressert i å gjøre det. Han er kjempe sterk og ligger godt i rute og vel så det i følge hs holdes han oppe så går han fremmover en fot foran den andre Så søt:)
applsn Skrevet 5. januar 2007 #11 Skrevet 5. januar 2007 gutten min er 4 månder og 9 dager gammel.. han begynte å få et par skjeer med grøt da han var litt over to månder gammel, også økte jeg gradvis etter det..så nå får han grøt morgen og kveld. jeg brukte 4mnd risgrøt til han først, men nå bruker jeg 4mnd havregrøt også blander jeg litt pærepurre i lag med, så det blir litt smak...han er kjempeglad i dette, spiser som bare det like før han ble 4 månder begynte han å snu seg fra mage til rygg og akkurat på 4 månders dagen sin så snudde han seg fra rygg til mage..han er litt omvendt da for hvis jeg legger han på mage, så snur han seg på rygg og da blir han sint hehe..di fleste ungene blir jo sinte av å snu seg fra rygg til mage.. men nå har han dager han ikke orker å snu seg noen av veiene også har han dager han ruller rundt flere ganger..litt morro å se på han da.. skal på kontroll med han den 9 januar, så det skal bli spennende å se om han blir å snu seg da..da gidder han sikkert ikke..
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 5. januar 2007 #12 Skrevet 5. januar 2007 Mina er 4 mnd på søndag. Har ikke veid henne siden 3mnd kontrollen og da var hun 5780g og 59,5cm. Hun er ikke så sterk i nakken, da hun er litt skev. Noe hun har vært siden fødselen, så hun har fått en favorittside. Har vært hos fysioterapeut som hjelper meg med å trene henne opp. Hun hater å ligge på magen, men går bedre om hun ligger på brystet mitt og da løfter hun fint hodet opp. Så vi trener litt sånn. Skjønner at det er kjedelig for deg å ikke komme seg ut. Men har du hørt med hs om det da. En liten tur og godt pakket inn kan vel ikke skade vel!? Bor selv i Oslo og her er det ganske så mildt
kruta78 Skrevet 5. januar 2007 #13 Skrevet 5. januar 2007 5 mnd her. snur seg ikke rundt fra rygg til mage ennå. Har gått rundt fra mage til rygg - men det er no mer tilfeldig:) Liker ikke å ligge så lenge på magen, men kommer seg hele tiden. Får grøt 2 ganger for dagen. Ang. det med 10grader så kan jo det ikke være så veldig ille om du har babyen ute - hva med de som hadde de ute før når det var "lov" - har no ikke hørt om noen som har tatt veldig skade av det... Du hadde jo gjort det hvis det var for 2 år siden... Skjønner jo at man blir litt skeptisk når hs sier det men..
Januarbaby2014 Skrevet 5. januar 2007 #14 Skrevet 5. januar 2007 Kaja snur seg i fra rygg til mage, både i fra venstre og høyre side, men det er sjeldent hun gidder snu seg fra mage til rygg... Hun begynte å snu seg fra rygg til mage da hun var ca 4,5 mnd! Når hun ligger på ryggen bruker hun hælen til å skyve seg oppover på gulvet, når hun ligger på magen skyver hun seg armene framover og bakover! Er gøy når det skjer så mye forandringer på så kort tid! Hun har også begynt å legge knærne under seg når hun ligger på magen nå.. Hun er nesten 5,5 mnd nå! 27.12 var hun 65cm lang og 6950g, hun var bare 2685 da hun ble født så det fint å se at hun er blitt så stor som hun er! Hun får forresten grøt morgen og kveld, og middag på dagen.. =)
mamman`te2flottegutter Skrevet 5. januar 2007 #15 Skrevet 5. januar 2007 Ja i dag var vi på kontroll da. Han veide 7570 og var 64 cm lang. Han følger sin egen kurve perfekt:) HS mente at det ikke var nødvendig med fast føde enda siden har legger godt på seg, men jeg tror jeg skal starte litt tilvending alikevel. Jeg er litt sliten:)
M-N & sassy-susie Skrevet 6. januar 2007 Forfatter #16 Skrevet 6. januar 2007 Ja, lille mathilde va åsså naken da ho snudde seg halveis rundt første gang kan hende det rett å slett e lettere å bevege seg uten den dumme bleien nej, før hete det at ungene kunne være ute ved -10g, men helsesøster fortalte tirsdag at det va nye regler no, å det kunne være skadelig for ungen ved mer enn -6g...
M-N & sassy-susie Skrevet 6. januar 2007 Forfatter #17 Skrevet 6. januar 2007 ja, mathilde fikk hoppse i gave fra oldemor å den e ho bynt å hoppe i!!! ho like den kjempegodt!!! sjekk ut www.cea82.piczo.com har nån bilda av mathilde i hoppsa på 4-5 mnd bilda
M-N & sassy-susie Skrevet 6. januar 2007 Forfatter #18 Skrevet 6. januar 2007 hadde diskusjon med helesøs tirsdag.. å det har vært greit å være ute med ungan til det er -10g.. men har visst seg at den tørre kalde lufta e skadelig ved mer enn -6g.... Idag va det -8.5, å ja, det va skikkelig kaldt, så trilla bare kjempekort tur, før eg lot ho stå inne å sove.. skal være sagt at den nye voksiposen e varm, men hadde i tillegg ett ekte ullpledd rundt.. men kjente likavell på nesa at den va litt kald....
tulleku *Oda-06 Alma-09* Skrevet 6. januar 2007 #19 Skrevet 6. januar 2007 Har aldri hørt om det med -10 grader engang. No har det vært iskaldt her i Tromsø et par-tre dager men vi har gått tur i 1,5-2 timer likevel.. Kor du bor da cea? Kjedelig å skal bli låst inne hele januar å februar når det pleie å være så kaldt... dem har det no godt å varmt nedi vogna si=)
Kjerringhelvetet <3 Skrevet 6. januar 2007 #20 Skrevet 6. januar 2007 Mari81♡fikk Lukas 3/9-06♡ Det er fordi lufta er for kald å puste. Større barn og voksne regulerer pusten etter temperatur. Spedbarn trekker pusten likeens i kulde som i god temperatur, drar den helt ned i lungene. Spedbarn kan derfor bli skikkelig kalde innenfra, og da hjelper det ikke så mye med god innpakning.
Kjerringhelvetet <3 Skrevet 6. januar 2007 #21 Skrevet 6. januar 2007 Tiril er 4,5 mnd, stor jente på 9 kilo og 66 cm. Snudd seg fra rygg til mage i en måneds tid, begynte ganske tidlig. Ellers er hun elt besatt av å komme seg opp, sitte og stå. Sikkert helt normal for sin alder bortsett fra at hun er litt større enn de fleste andre. Får pupp og litt smaksprøver. Frisk og fin og i godt humør.
M-N & sassy-susie Skrevet 7. januar 2007 Forfatter #22 Skrevet 7. januar 2007 det med gradene ble vi informert om allerede på fødehjemmet.. bor på finnsnes, så ikkje langt fra Nej, e kje helt fanatisk på det.. men vet sjøl at når det blir bitende kaldt, så frys eg fort om eg hold meg i ro.. å babyen ligg jo somregel i ro.. mathilde hiv på busten bare vi bær ho fra biln å tell ytterdøra.. ei lita pingle ja ;)
M-N & sassy-susie Skrevet 7. januar 2007 Forfatter #23 Skrevet 7. januar 2007 ja, syns eg huske fra BIM at du fikk dagen før meg... eller va det kanskje samme dag.. eg fikk mathilde 21 aug.. stor jente mathilde har kommet seg veldig godt i og meg at ho va 2300g da vi dro hjem fra fødehjemmet... Har nesten tatt igjen alle di andre ungan på hennes alder som va rindt 3.5 kg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå