Gå til innhold

Dere som har to eller flere barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har barna oppført seg "likt" da de var babyer? Eller har den ene sovet mye og vært blid og fornøyd og neste vært stikk motsatt....

Jeg har en sønn som er stille og rolig, sover hele natten og har gjort det hele tiden. Fram til 6 uker våknet han en gang pr natt for mat. Etter det er det stille 12-14t pr natt.

Familien min sier jeg ikke vet hvordan det er å ha barn. Jeg har blitt bortskjemt hehe. Så nå lurer jeg på hvis jeg engang skal få flere barn, er det stor sjanse for at de er like førstemann??? Håpe håpe.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har bare ett barn, men vet fra mamma at broren min og jeg var som natt og dag. Jeg sov godt, var blid og forøyd og lekte selv i timevis, ammingen gikk lett ogjeg spiste godt. Broren mi var kolikk barn, mamma mistet raskt melken da han nektet å die og sovingen var et mareritt. Så er redd det ikke alltid er en sammenheng

Skrevet

Dette er jo ikke egne erfaringer, men mamma(sikkert fortrengt det vonde, hehe) har sagt at vi tre barna hennes er ganske like. Hos tanta mi var fjerdemann helt annerledes som baby, snudde blant annet døgnet helt(og ER helt annerledes fordi han er attpåklatt og ekstremt bortskjemt...)

Jeg tror det er litt av hva du gjør det til selv og mye avhenger av personligheten til babyen.

Kommer alle barna mine til å bli som snuppa mi(inkludert lett svangerskap) vil jeg ha MANGE barn!!! :-)

Skrevet

jeg har to med kolikk jeg da...:( Førstemann var mye verre enn andremann da, men lite søvn har det vært begge gangene!!

Har et håp at en mulig nr tre kanskje skal bli sove baby:) hehe...

Skrevet

Jeg har 1,5 år mellom mine og kan si at hadde nr. 2 kommet som nr.1 så hadde det ikke blitt 2 tette.

Nr. 1 kunne jeg leggge fra meg overalt og hun lekte og sov, våknet en gang om natta.

Nr. 2 Hadde vondt i magen, ville ikke sove- hyla i flere mnd når hun skulle sove. ville ikke ligge og leke. Hun satt vel mer eller mindre på fanget i 7-8 mnd før hun begynte å være villig til å stitte på gulvet i mer enn 5min.

Tror jeg kan telle på 2 hender hvor mye hun smilte de første 8 mnd.

Men det var jo ikke hennes feil, stakkar, for her avløste det ene problemet det andre.

Skrevet

Vi har 2 tette. Nr 2 og 3. Nr 2 hadde kolikk og var veldig aktiv baby. sov lite både natt og dag. Krabba og gikk tidlig. Egentlig veldig mye jobb med hele jenta ;) men fikk masse tilbake siden hu er ei ekte solstråle.

Nr 3 er også solstråle og det hele tia. Sov hele natta fra hu var 3 uke fra 11 til 7. Mens nr 2 sov ikke første natta før hu var 1 1/2år gammel 1 1/2 mnd før nr 3 ble født. Å digg var det. Nr 3 er rolig av seg, man kan glemme henne litt bort i middagsstyr og lek me de andre to.

en ting er sikkert, man får aldri 2 helt like unger. mine 3 er kjempe forskjellige.

Skrevet

Vi har to barn, og begge barna er veldig rolige.

Den største forskjellen mellom de, er at storebror ville ha pupp en god del oftere en lillesøster vil ha. Han våknet ofte på natta for å få mat, sov ofte ikke mer enn 2-3 timer på natta. Slik holdt han på til vi sluttet med nattpupp. Men han sovnet igjen rett etter måltidene, tror det mest var for kosens skyld.

Jenta vår på 8 uker sover ca 7 timer i sleng på natta, hun spiser 1 gang før hun over videre i ca 4 timer.

Ellers var storebror en veldig fornøyd, rolig og blid baby. Og det ser ut til at lillesøster følger samme sporet. Når hun er våken, er hun en liten solstråle. Storebror likte kjempegodt å ligge på gulvet, og lilleøster liker seg også på gulvet. Liker å se på når storebror leker.

Jeg tror det har litt å si hvordan foreldrene er også. Er man rolige, så smitter det over på barna, og er man hisige, så smitter det også over (til en viss grad i alle fall, personligheta til babyen har jo også noe å si). Det merket i alle fall jeg da jeg gikk gravid med nr 2. Når jeg hadde skikkelig humørvingninger, merket jeg at lillegutt også hadde det. Han tok skikkelig etter det humøret jeg var i. Pappan kunne se på lillegutt i hvilket humør jeg var i. Skikkelig rart.

Skrevet

Jeg har bare ett barn, men her er det jeg har hørt av erfaringer med dette:

En av venninnene mine har en gutt som var veldig krevende, sov lite og spiste sakte og lite hver gang, hadde litt kollikk i begynnelsen (som min gutt). Han våknet masse om natta. Jente (nr. 2) var helt annerledes, super rolig og ligger og leker for seg selv på teppet i timesvis osv.

En annen venninne har to gutter som begge var veldig lette å ha med å gjøre som babyer.

En tredje venninne har tre jenter, den første urolig.

En fjerde venninne har en datter som var rolig, deretter en sønn som var mer krevende...

Elizabeth Pantley (forfatter av boka "The No-Cry Sleep Solution") har fire barn og mener alle var forsjellige (to av dem sov godt, to mindre godt, spesielt den siste var veldig urolig/krevende om natta, derfor skrev hun boka).

Konklusjon: Tror det er umilig å spå dette på forhånd! MEN, jeg tror oftest de mest urolige babyene er de førstefødte og da spesielt de som har vært kollikkbarn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...