Gå til innhold

Nakkefold uke 12?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som skal ta en UL i uke 12 for å se på nakkefold? I andre land er dette standard, alle gravide får det i uke 12, uansett alder. Jeg er bare 30 år, men har jo en sjanse på 1000 for å få et Downs barn. Har lyst til å ta en nakkefold test. Noen flere som kommer til å gjøre det? Hvorfor er det ikke en standard test for alle gravide i Norge? Hvorfor bare for dem over 38? Mange unge kvinner får da et Downs barn fordi de ikke tester unge kvinner. Blir litt provosert av det!! Jeg mener at alle skal kunne velge om man skal føde et barn med Downs eller ikke, ikke bare de over 38.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg skal ta UL onsdag 17 jan, da er jeg 11+2 (dvs i uke 12).

 

Koster nesten 1000 kroner ja, men det er verdt det!!!

 

Gleder og gruer meg.. og teller dagene..:)

 

p.s. jeg er også 30 år:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nakkefold undersøkelse er når de måler nakkefold via Ultralyd hos en 12 uker gammelt foster for se om den har Downs Syndrom. Barn med Downs har en mye tykkere nakkefold enn friske barn. Hvis nakken er for tykk så tar man en fostervannsprøve for å bekrefte eller avkrefte om babyen har Downs. Dette er en undersøkelse som gjøres standard i de fleste vestlige land i uke 12, slik at også yngre kvinner trygt kan sjekke om barnet har Downs, uten fare for abort (slik det er med fostervannsprøve).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan anbefale en klinikk i Oslo hvor nakkefoldsskanning utføres? (Og kanskje hvor jeg kan få video/bilde av snuppen på kjøpet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er lurt at man tenker igjennom FØR man tar scanningen,- hva gjør jeg om den gir høøy sannsynlighet for Downs? Testen gir jo ikke et enten/eller svar, den gir bare sannsynlighet. Hva gjør jeg? Tar jeg amniocentese? Dette er i seg selv veldig risikabelt, i utgangspunktet mange ganger mer risikabelt en det er å få barn med Downs i utgangspunktet. Så det er en grunn til at vi i Norge ikke gjør dette som standard. Testen er ikke sensitiv nok. Vi skal huske at medisinen er også en industri. Private sykehus tjener penger. Og vi vil jo ale det beste for våre barn. Ikke så lett, dette her................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!

 

De har UL med 3d på Balderklinikken og på Majorstua klinikken..(siste har de også video, usikker på Balder).

Begge stedene tar de forstervannsdiagnostikk mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet fram til at jeg ikke vil ta en slik scanning. Vil rett og slett ikke bli stilt ovenfor et valg om å evt ta abort. Og så får jeg bare tenke at de fleste får friske barn, og da gjør sikkert vi det også. Det er så mange til å bekymre seg over om dagen, jeg blir helt stressa. Skal derfor prøve å IKKE bekymre meg, eller ta sorgene på forskudd. Får seg om jeg klarer det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (tråd-starter) har bestemt meg for å ta abort hvis det blir Downs. Dette har jeg og min samboer snakket om. Er ikke kjempebekymret for Downs, men ønsker å sjekke for sikkerhets skyld. Som sagt, dette er en vanlig scan i det fleste land, og i hvertfall ikke noe som er rart eller ekstremt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vanskeleg!

Sambu har nok meir lyst enn meg til å ta tidleg UL for å sjekka om alt er ok. Eg er meir redd for eit eventuelt 'usikkert' resultatet, og håpar at den lille slepp taket sjølv dersom noko er galt.

Det er iallfall ikkje noko eg har lyst til å ta stilling til.

 

På den andre sida, so er slike problemstillingar kanskje noko me bør diskutera slik at me iallfall veit kor den andre står? Eg er 36, og sjølv om sjansane er små for at noko er gale, er dei nok større enn det er for yngre førstegongsfødande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,men kjære dere,det finnes flere andre kromosomfeil,som er mye mer alvorlige enn Dawnssyndrom!En nabodama til vennina mi fikk masse fostervann i livmor,og da tok leger fostervansprøve og det viste seg en veldig kjelden kromosomfeil,ungen har skader på nesten alle indre organer.Ho har termin i februar i år,men ble sendt til Trondheim nå for å ta ungen ut.Barna med Dawns er veldig snille,sosiale,kjærlige.Lillesøster til naboen min med Downs,ho e 18 år strikker fantastisk flotte plagg til alle sine tantebarn og søskenbarn.Og tenk bare at noen friske barn kan bli ødelagt for livet ved fødselen(har dere lest om de noen slaktere av leger ved Fredrikstad sykehus?det var mange artikkler i VG).Eller at barna kan dø i krybbedød, eller utsatt for ulykke?Hvis alle kvinner gikk og tenkte på alle mulige farer som følger med svangerskapet og fødsel,det ville ikke være mange som ville ha barn i det hele tatt.Så jeg ønsker dere en flott svangerskap og fødsel og ALLE dere skal få friske,nydelige barn!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Jeg fikk tidlig ul i dag fordi jeg har hatt litt krøklete svangerskap sist (aborterte i uke 21 pga. infeksjon), og i dag målte de nakkefold og det så helt bra ut. Visste ikke at de skulle gjøre det engang, ikke noe som skulle tyde på at den vil ha kromosomfeil heller, er 24 år og frisk og rask. Men uansett var det litt greit å vite at alt så bra ut alikavel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Undersøkelsen tilbys bare de over 38 ettersom risikoen øker VELDIG fra 35 til 40 års alderen. Videre har ofte eldre kvinner flere hensyn å ta, eldre søsken er vel den viktigste.

I tillegg til UL finns de nå blodprøver man kan ta. Prøven tas i uke 8-14 og må sendes til København for analyse. Der måles visse hormoner som gir en idikasjon på om fosteret har en kromosomfeil. OBS Mange fler har positiv prøve enn bare de med foster med kromosomfeil. Har man pos prøve kan man velge å ta en fostervannsprøve med tilhørende abortrisiko på 0,5%.

Personlig tror jeg det er umulig å ta avgjørelsen på forhånd. Husk at dere på UL i uke 12 ser en "ferdig" minibaby på skjermen hvilket ofte knytter foreldrene sterkt til det ufødte baret.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg scrennet sist og baby så frisk ut, det viste seg midlertidig langt senere i svangerskapet at hun hadde en alvorlig kromoson feil, riktig antall men for mange gener på det 8. kromoosnet. Det finnes uttallige gen feil som ikke synes, men jeg skjønner de som vil sjekke. Skal selv inn på riksen når jeg er 12 uker har tilbud om fostervansprøve også. Mne siden sjangsne for å få en baby med kromoson feil er mindre en risikoen for abort ved å ta prøven så velger jeg mest sansynlig å ikke ta prøven. Jeg valgte å avbryte i min 27 uke forrige gang. Jeg er 25 så kromoson feil kan man oppleve som ung også.. men om ikke annet er det morsomt å se den lille i 12 uke lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...