Leola Skrevet 8. januar 2007 Forfatter #26 Skrevet 8. januar 2007 Takk for svar tik! alltid godt å lese andres erfaringer. har vent meg mer til puta og gråter ikke over det lenger, selv om det er sårt. tror barseltårene blanda seg litt inn. tenkte å få røntgen etter 3 mnd, så kan vi kanskje trappe litt ned på putebruken på dagtid dersom hun er bra(når vi kjører bil, under amming osv...). hvor vanlig er det at en baby med kettgradig HD må gå lenger enn 4 mnd med puta?
Niva Skrevet 8. januar 2007 #27 Skrevet 8. januar 2007 Min datter bla født med en lett hoftedysplasi på den vensre hofta og vi fikk av puta etter 3 måneder
Tori'73 Skrevet 13. januar 2007 #28 Skrevet 13. januar 2007 Heisann - så innlegget ditt og... ja jeg har også ei jente med HD og jeg har en masse tanker og spørsmål, men møter bare helsepersonell som sier de ikke vet helt sikkert og henviser til internett. Og etter uttallige søk på nettet (og uttallige artikler om hunders hoftelidelser....) kom jeg over disse nylige innleggene. Lurte bare på om du hadde fått noe respons og svar? Yngste jenta mi ble lagt i pute etter første legesjekk på sykehuset. Fikk lite info. Prøvde å "spørre ut" barnelegen om det jeg kom på i farten, men fikk bare brosjyren til Hofteforeningen trykket i hånden, med info om nettsiden deres der jeg kunne finne ut mer. Topp tenkte jeg, men hofteforeningen.no var nedlagt fikk jeg omsider vite da jeg i ren frustrasjon ringte Handikappforbundet. Fikk snakke med ei trivelig dame som ihvertfall kunne gi meg råd ang. bilsete og sikring i bil osv. Før dette prøvde jeg også hjelpemiddelsentralen i kommunen her jeg bor + helsestasjonen men ingen ser ut til å vite særlig mye om dette. Barnelegen på sykehuset trodde f.eks ikke at det ville være noe problem med bilsete - hadde ikke hørt om det. Ok DET viste seg jo å bli det 1. problemet vi møtte på da vi skulle få babyen med oss hjem! Det jeg har tenkt mye på er om det er noe spes. vi IKKE bør gjøre evt. noe vi BØR gjøre... eller er det slik at bare puta er på så kan man egentlig ikke gjøre noe galt?? Kan være jeg stresser for mye med dette, men jeg vil jo bare gjøre mitt beste for at vi om noen mnd. kan få av denne stålbuksa. Hva med bæresele? Har vel kommet til at en MaiTai kan være bra, men det har jo tatt så lang tid å finne denne infoen at det nesten ikke lønner seg å bestille. Har fremdeles ikke funnet noen med disse på lager. Har en BabyBjørn, og den er vel ok så lenge hun har "stålbuksa" på seg? Tilsammen skal hun ha den i 4,5 mnd. Ingen kontroller før røntgen på sykehuset altså. Ser av andres innlegg at de fikk en bukse/pute + ett ekstra trekk. Jeg har spurt og mast på alle jeg kan om jeg ikke kan få en pute til, eller i det minste ett ekstra trekk, men NEI. Man skal klare seg med 1 pute. Men jeg å jo vaske det av og til, for den blir jo våt og enkelte ganger sågar full av gul bæsj :-) Nei, det er et pes syns jeg å finne ut noe som helst. Tiden går og jeg har blitt vant til dette "stativet". Håper bare ikke at vi etter 4,5 mnd er ett av de sjendne tilfellene der det må videre behandling til.
Niva Skrevet 14. januar 2007 #29 Skrevet 14. januar 2007 Jeg stusser lit på at det er så mange her inne som ikke er til kontroller i det hele tatt. Jeg var til kontroll en gang i måneden med min yngste jente. Jeg tror at jeg ikke hadde funnet meg i det. Da min eldste jente fikk på puta fant de ut etter 6 uker at den ikke hadde noe effekt, så hun måtte ha gips. HUsk at du må bytte putestørrelse etterhvert. Jeg startet med nr 18 og endte opp med 22 tilslutt,men hun hadde på puta bare 3 måneder Hun var faktisk helt fin i hoftene sine etter fem uker med puta.
Lindis :-) Skrevet 14. januar 2007 #30 Skrevet 14. januar 2007 Nå har jeg ikke lest alle svarene du har fått under her men jeg svarer på ditt innlegg.. Snuppa her hadde også pute fra hun var 20 dager! Følte at jeg "mistet" den lille babyen min.. Puta var i veien hele tiden, ble en stor klump, fikk henne liksom ikke tett inntill meg.. Alikevell valgte jeg å fortsette behandlingen som jeg fikk beskjed om, og angrer ikke en dag på det. Tenk om du slutter behandlingen og hun må ligge en uke i strekk og gipses helt opp til navelen fordi du ikke "liker" puta.. Hvis du tenker over det er det jo ganske egoistisk, hun har jo fått beskjed om at hun trenger den. Det er en tilvenningssak og bruke puta og bli vandt til at sånn er det bare, men det går over. Gled deg heller til den dagen du kan ta puta av.. Vi hadde heller ikke kontoll før etter 4 mnd, de gikk fortere enn jeg trodde, og heldigvis var hun frisk etter endt behandling.. Krev heller å komme på kontroll ofrere hvis du føler det er nødvendig enn å avslutte behandlingen fordi du ikke liker puta. Hun har antagleligvis fått den på fordi hun trenger den.. Lykke til, og de 4 mnd kommer til å gå fortere enn du aner..
Leola Skrevet 15. januar 2007 Forfatter #31 Skrevet 15. januar 2007 Har selvfølgelig ikke tenkt å slutte med behandlingen. Som jeg skrev i et innlegg over her så har jeg vent med mer til puta og gråter ikke over den lengre. Er ganske fortrolig med den og tenker egentlig ikke så veldig mye over den lenger. Gleder meg sinnsykt til den skal av da:)
Leola Skrevet 15. januar 2007 Forfatter #32 Skrevet 15. januar 2007 Hei Tori! Jeg føler også stor mangel på info angående puta, og synes det er innmari rart at vi ikke skal til kontroll før etter 4 måneder!!Utrolig irriterende at ikke alle sykehus har samme praksis. Vi fikk med et ektstra trekk.Har snakka med ei over mail som har en helt annen pute enn oss. Den er mye mindre, men hun kjøpte den selv vel og merke. Men det kunne jeg godt ha gjort for å få en litt mindre pute. Vi har bare en porolon firkant med plastikk utenpå og 2 trekk fra 70 tallet, he he.. Gråter en skvett når jeg ser alle sparkebuksene som blir gjemt under den stygge puta, men så lenge hun blir frisk... Håper det går bra med dere, og at du har vent deg til puta. "bare" 3,5 måned igjen med pute her i gården... den eneste bekymringen min nå er at hun må ha puta lenger, noe jeg håper ikke skjer i og med at hun har lettgradig HD, men er likevel travelt å gå å tenke på det.
vinterkyss *gutt+jente+gutt* Skrevet 16. januar 2007 #33 Skrevet 16. januar 2007 Imorra skal vi til ny ultralyd undersøkelse av snuppa vår... Hun er nå 3mnd, men puta skal være på til hun er 4mnd i hvert fall! Håper bare så inderlig at den hjelper!!!
vinterkyss *gutt+jente+gutt* Skrevet 14. mars 2007 #34 Skrevet 14. mars 2007 Dytter denne opp så dere nye kan se =)
esperanza33 Skrevet 29. september 2007 #35 Skrevet 29. september 2007 Hei det kan virke som det er forskjel på hvor i norge vi bor, vi bor i sandnes, fikk det samme svaret som deg, kontroll og rønken etter 4.5mnd, jeg har mast og mast på sykehuset, tror det er snakk om sparing!!Helsenorge HAH det er f.... en vits..jeg skal til legen min på tirsdag, og si at han bare er nødt til og gjøre noe( har en veldig grei lege) arghh hvorfor har jeg ikke tenkt på dete tildligere, på sykehuset har jeg ikke fått noen ting, har måtte reist inn mange ganger, for og få dem til og vise hvordan puten skulle sitte, det ble vist i full fart, senere når jeg reiste inn, ble det vist 2 forskjellige måter, noe som gjorde at jeg måtte reise inn 4-5 ganger, måtte også mase meg til en måling av hoftene, slik at han skulle gå opp en str..dette er helt for J, mildt sagt hele greia, har grinet snott og tårer både jeg og samboer mange gange, snakk om og bli snytt for den fine tiden, han er bare baby en gang, jeg har kjøpt trekk, den plastikken er helt grusom, ser ut som noe som er kjøpt på Nille til 39.90,- Har lyst og slå oss sammen og rett og slett bruke media, dete er det som er makten i dagens samfunn, må legge meg ,men er nok tilbake her i morgen, fro her har jeg så mye jeg skulle sagt..
beibiboom Skrevet 1. oktober 2007 #36 Skrevet 1. oktober 2007 ojsan, etter å ha lest alle innleggene la jeg merke til datoene... dere er vel ferdig med putebehandlingen nå hele gjengen? hvodan gikk det? måtte noen fortsette behandlingen, elelr evt. over på skinner etc.? vi har (forhåpentligvis) 1 1/2 måned igjen med putebehandling, og jeg må si at jeg teller ned... det blir fantastisk deilig, og allerede nå sniker jeg til meg mer og mer tid sammen med jenta mi uten puta. sikkert farlig, men jeg måååå bare!!
clio Skrevet 1. oktober 2007 #37 Skrevet 1. oktober 2007 Jeg har skrevet om datteren min lengre opp, jeg har ikke brukt pute eller skinner mer enn i 2 uker. Dette vet ikke ortopeden. Jeg har drevet med fysioterapi-trening. Jenta mi er erklært frisk nå, og ortopeden har på de siste kontrollene sagt at utviklingen var akkurat som forventet...... Jeg tror IKKE det er farlig å la datteren din være litt uten pute med andre ord, for da datteren min begynte med pute var det slik at alle putebarn ble henvist til fysioterapeut, og fikk et treningsprogram og beskjed om at puten skulle være av en halvtime etter hver trening. i og med at vi ikke brukte pute var vi svært flinke til å trene henne frem til at hun begynte å krabbe selv, eller forsøkte å krabbe. I tillegg var vi oppmerksomme på hvordan vi bærte henne, og satt med henne. Du kan bruke din egen kropp som en slags pute. La ungen din sitte overskrevs på låret ditt med magen mot bordet. (Da føler hun at hun må holde seg fast og dermed bruker hun muskelaturen) Hvis du skal bære henne, så bær henne på hoftekammen, med et ben på ryggen din og et ben på magen. Og sist men ikke minst, la henne ligge MASSE på magen. LYKKE TIL VIDERE
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå