Gå til innhold

Må barna i kirka?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker da sammen med skole og barnehage.

Jeg var fritatt for det og kristendom da jeg var barn, men i dag er det jo nye regler.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kirkebesøk regnes som utøvelse av religion, og derfor kan foreldrene velge at barna ikke skal være med. Det går ikke an å bli fritatt fra å lære om de ulike religionene, men det er lov å bli fritatt fra å være med på ting om kan regnes som utøvelse av religion. Jeg kjenner ikke til hvordan det er i barnehager, men dette gjelder for skolen. Hvis dere ønsker fritak, må dere gi skriftlig beskjed til skolen.

• 2 uker senere...
Skrevet

Du kan få fritak for kirkebesøk i de fleste barnehager. Jobber i bhg som er drevet av kristen organisasjon. Også vi gir andre løsninger på slike dager om foreldrene ber om det.

Skrevet

Du kan faktisk ta barna dine ut av KRL undervisning i skolen. Det er lov. Jeg kjenner flere som underviser barna sine i religion hjemme.

Skrevet

Da må en av foreldrene eller barna selv være utmeldt av statskirken for å kunne gjøre det. Da får de livssynsundervisning istedenfor.

Skrevet

Livssynsundervisningen slik det var da vi var små, er borte. Nå er det ingen untak, bortsett fra fritak fra religionsutøvelse.

Men man kan hjemmeskole i KRL, som mange jeg kjenner, gjør.

Skrevet

Ok, det visste eg faktisk ikke. Synd det egentlig..:\

• 3 uker senere...
Skrevet

trodde man bare kunne bli fritatt for deltagelse i bønn etc jeg?

Jeg syns det er bra at barna får være med å oppleve hvordan forskjellige religioner utøver sin tro.. Min mor er KRLlærer, og hun tar samtlige barn med på gudstjeneste, fredagsbønn, de får lære om meditasjon, osv.

Men ingen barn må DELTA på en måte som blir feil for de.

For eksempel da barna var med i moskeen på fredagsbønn, lærte de hvordan det er normalt å knele, og de bevegelsene man gjør. Alle barna var med på det, fordi det ikke ble lagt noen mening "bak" det de gjorde.

Ingen foreldre som reagerte på det, og barna fikk et godt møte med islam.

Tror det er viktig at vi ikke lar våre egne fordommer og frykt påvirke barna våre. Ved å ufarliggjøre en del ting, så blir barna tolerante og opplyste mennesker..

Selv har jeg oppsøkt både budhistiske, hinduistiske, kristne og muslimske miljøer, og blitt godt mottat alle steder. Føler jeg har hatt stort utbytte av å få lov til både å delta og å observere hvordan troende utøver sin religion, og hvordan de tenker rundt det ene og det andre!

Jeg unner iallefall barnet mitt disse opplevelsene, og blir de ikke tatt med rundt av skolen eller barnehagen, vil jeg ta med barnet/barna mine selv. så kan de stille sine egne spørsmål..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...