Gå til innhold

Jobbe redusert - hvordan få mest utav det?


Viva_oslo

Anbefalte innlegg

Har tenkt å be om å få gå ned til 90% stilling. Jeg er alene med ei jente på 2 år, og jeg vil gjerne utnytte den ekstra tida på best mulig måte - søker derfor etter kommentarer fra andre med erfaring. Er det best å ta kortere dager (vil bety ca tre kvarter kortere dag), eller en dag fri annenhver uke?

 

Føler det er mye som taler for og mot begge punkter. Siden jeg er alene om å hente og bringe, er veslejenta nå i barnehagen 8 timer og 45 min når jeg har vintertid (oktober-mai) og 8 timer på sommertid (mai-oktober). Derfor vil det være fint om hun fikk kortere dager. Ulempen med dette er at kortere arbeidsdager ikke betyr mindre å gjøre på jobben, slik at jeg er mer stressa når jeg drar fra jobb. Ettermiddagene kan av og til bli slitsomme når vi begge er slitne eller stressa, slik at det er godt når sengetid kommer.... Mer stress og en lenger ettermiddag er derfor kanskje ikke alltid en fordel likevel.

 

Når det gjelder en dag fri annenhver uke, blir jo dette en sjeldnere glede. Jeg ser for meg at hun ikke vil få fri hele dagen fra barnehagen, men være der en kort dag mens jeg får unna husarbeid, trener e.l. Dermed blir fritida mi mer fri, siden jeg slipper å stresse med husarbeid med henne på slep hele tida....og trening gjør meg gladere så jeg får mer overskudd til henne. Ulempen er at en dag annenhver uke blir ganske sjelden for oss, og at hun kanskje ikke får nyte så godt av det ved mindre tid i barnehagen.

 

Noen med erfaring? Eller bare meninger? Hører gjerne fra mange!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde valgt en fridag. Som du sa, så litt tid til deg selv. Lade opp litt batterier, la dagen hennes bli kortere. Ha overskudd til å kose dere resten av dagen. Slippe det vanlige stresset som en som vanlig har etter jobb.

 

Har ei veninne som prøvde på det med kortere dager, men det fungerte dårlig. Hun klarte sjelden å komme seg hjem til tiden osv. Så hun begynte å jobbe fult istede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring selv..Hva med å gå ned i 50%? Du har jo krav på overgangstødnad i 3 år framover.Så kan du ha 50% overgst og 50% jobb.

Jeg har tenkt på en lignende løsning selv når sønnen min begynner i bhg til høsten(da er han 14md). Skal ikke tilbake i min gamle jobb, og vet ikke om jeg skal jobb eller studere ennå.

Tenker det er lurt å benytte seg av overgangst. mens man har den.Det er ikke til å bli feit av akkurat,men det er kanskje verdt det om du og barnet kan få en mindre stressende hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

obs jeg mente at du har krav på overgangstønad i 3 år,evt 5 år om du tar utd.Forresten har jeg hørt at du har krav på et års ulønnet permisjon som aleneforsørger,vet ikke om det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har akkurat redusert min 100% stilling til 80%.Hadde min første fri dag i dag.Det var helt fantstisk.Sønnen min på 2 år leverer jeg i barnehagen.Siden jeg har ansvaret helt alene er dette min for for luksus. Tengte som deg at jeg vil utnytte siste året m overgansstønad.Lykke til.Jeg hadde nok valgt å ha en hel dag fri å redusert stillingen min ytligere å jobbet 80%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overgangsstønad har jeg ikke vurdert - jeg sjekket det da vesla ble født, for da vurderte jeg å studere. Mener å huske at det da var ca 9.000 utbetalt i måneden? Tror ikke jeg klarer meg med så lite penger. Bare lån, husleie og kollektivtransport er jo 8.000 i måneden, og så kommer telefon, strøm, forsikringer og alle andre utgifter i tillegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville nok valgt en fri dag hadde jeg vært deg. Det lille av tid du får ekstra tror jeg bare blir borte. Da er det bedre med en "luksusdag" innimellom !! :))

Selv er jeg student for tiden og får OS. Men det er litt lite for meg å leve på, så jeg jobber 20% ved siden av studiene. Da er det akkurat nok penger til at det går rundt, og litt til.

Du bør absolutt vurdere gå ned i stilling, mens muligheten for os er der, er jo nå disse er små,og vi vil aldri få denne tiden igjen.

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 70%. Jobber hver dag, men jobber det mange refererer til som 6t dagen, bortsett fra tirsdager, da er det laaaang dag. Jeg er alene med 2 barn, snart 3, så jeg skal nyte godt av å få være hjemme et år, men slik som vi har det i dag føler jeg går helt greit. Ungene har full bhg plass og sfo plass, og er det mye husarbeid en dag kan jeg gå fra jobben til vanlig tid, og gjøre noe hjemme en time, før jeg MÅ hente ungene (sfo stenger halv time før bhg...). Resultat er at vi kan slappe av hjemme, får rolige ettermiddager, og slipper å måtte gjøre alt når helgen kommer, og ungene har korte dager og er mindre sure... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett til overgangsstønad selv om du jobber, så der har du nok gått glipp av litt penger. (med mindre du tjener veldig bra). Overgangsstønaden blir redusert opp mot inntekt, Jeg har drøyt 10000 brutto pr mnd i inntekt, og får ca 6500 brutto i overgangsstønad.

 

Så du bør uansett søke overgangsstønad, kanskje du får etterbetalt litt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viva_oslo,

 

Jeg regna på dette med overg.st for en stund siden og da kom jeg til at jeg ville få ca 11000 i overgst etter skatt. Det er lite,men i tillegg får du bidrag,dobbel barnetrygd, (småbarnstillegg, litt usikker på den..). Da blir det rundt 12-13000 kr i mnd. Husk at du også har mulighet til å få støtta barnehageplass, kommunal tilleggspensjon og bostøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser at jeg har blingsa litt her; jeg mente at du har ca 12-13000 kr med overgst , bidrag og alt. Bostøtte osv kommer i tilegg. sånn ca.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...