Gå til innhold

Jobbe redusert - hvordan få mest utav det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt å be om å få gå ned til 90% stilling. Jeg er alene med ei jente på 2 år, og jeg vil gjerne utnytte den ekstra tida på best mulig måte - søker derfor etter kommentarer fra andre med erfaring. Er det best å ta kortere dager (vil bety ca tre kvarter kortere dag), eller en dag fri annenhver uke?

Føler det er mye som taler for og mot begge punkter. Siden jeg er alene om å hente og bringe, er veslejenta nå i barnehagen 8 timer og 45 min når jeg har vintertid (oktober-mai) og 8 timer på sommertid (mai-oktober). Derfor vil det være fint om hun fikk kortere dager. Ulempen med dette er at kortere arbeidsdager ikke betyr mindre å gjøre på jobben, slik at jeg er mer stressa når jeg drar fra jobb. Ettermiddagene kan av og til bli slitsomme når vi begge er slitne eller stressa, slik at det er godt når sengetid kommer.... Mer stress og en lenger ettermiddag er derfor kanskje ikke alltid en fordel likevel.

Når det gjelder en dag fri annenhver uke, blir jo dette en sjeldnere glede. Jeg ser for meg at hun ikke vil få fri hele dagen fra barnehagen, men være der en kort dag mens jeg får unna husarbeid, trener e.l. Dermed blir fritida mi mer fri, siden jeg slipper å stresse med husarbeid med henne på slep hele tida....og trening gjør meg gladere så jeg får mer overskudd til henne. Ulempen er at en dag annenhver uke blir ganske sjelden for oss, og at hun kanskje ikke får nyte så godt av det ved mindre tid i barnehagen.

Noen med erfaring? Eller bare meninger? Hører gjerne fra mange!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei,

jeg jobber åtti proent stilling for tida, og har nok tenkt å gjøre det en god stund til. jeg jobber i det offentlige og har fått redusert arbeidsoppgavene mine teoretisk ned til åtti pst. selv om det i praksis er nopk oppgaer/ansvar til å fylle en hundre pst stilling. Men noe av suksesskriteriet er å klare å koble ut jobb når man er hje4mme - og omvendt. Derfor fuker det. heller en stressa sekstimersdag og mer tid med lillemor.

Jeg er ikke alene med henne så pappaen leverer. Derfor er jeg tidlig på jobb. Henter henne i tretida,og da har vi god tid på ettermiddagen uten stress. Men regnestykket dit avhenger jo mye av reisevei mm. Poenget for min del er å få hverdagene lit mindre presset enn de ellers ville vært. pappaen jobber også åtti prsoent, men tar det igjen med en times jobbing på kveldstid etter at lillemor har lagt seg. Har du mulighet for det? Det er jo en måte å kjøpe seg liut mer tid sammen på, og allikevel ikke drukne helt på jobb. Det kommer jo også an på hva slags jobb man har. jeg har lederansvr, men ikke personalansvar. Det funker helt greit på åtti pst, mest fordi jeg har verdens beste sjef som faktisk aksepterer at hun får en meget effektiv kvinne fra halv åte til to, men da går jeg også hjem!

Dette ble noen løse tanker. Lykke til!!

Skrevet

Jeg skal ut i jobb igjen i juni, og da søke om 90% stilling. For oss er det viktigere å ha kortere arbeidsdager/barnehagedager enn fri en dag innimellom. Tre kvarter hver dag er eentlig ganske mye, da kan jeg jo komme et kvarter seinere på morgenen og gå en halvtime før.

Det blir fort slik du skriver, en får ofte like mye å gjøre. Denne gangen skal jeg imidlertid ta det mer på alvor, snakke ordentlig med sjefen og legge en plan sammen med henne.

For meg er dette den beste løsningen.

Lykke til! Koselig å se nicket ditt igjen, også;-)

Skrevet

helt enig i at det er deilig å komme 3 kvarter senere på dagen, men det er spørs hvor du bor? HI bor i OSlo, antar jeg? og da blir de 3 kvarter fort spist opp i trafikk hvis man er avhengig av f eks bil, da det gjerne er mer trafikk senere på formiddagen enn hvis du kommer når barnehagen åpner.

Til HI; Jeg har svart det på skravle ;-)

Skrevet

Jeg bor i Oslo, men har ikke bil, så jeg tar t-banen til jobben - det går ganske fort! Ingen kø! Hender jo det er forsinkelser, men som oftest går det greit. Leverer veslejenta når barnehagen åpner halv åtte, og så er jeg på jobb til åtte - heldig sånn.

Jeg la inn dette innlegget på Skravlesiden også, og jeg ser at mange mener en dag fri i blant er bedre. Og da merker jeg at det er det svaret jeg helst vil ha..... Men føler at det er den mest egoistiske løsningen - i forhold til alle avisartikler om de stakkars små som er så lenge i barnehagen :(

Så selv om jeg jobber mindre enn normal arbeidstid (7 t og 45 min nå på vinteren) og har kort reisevei, blir dagene hennes lange...... Men kanskje hun har det bedre i barnehagen tre kvarter ekstra enn hjemme hos en stresset og sur mamma?

Skrevet

Jeg har jobbet 80% i ett år nå og har hatt en dag fri i uken. For meg har det vært perfekt. Jeg har to små og har hatt noen av dagene for meg selv og mange av dagene med ett av barna av gangen slik at de kan få litt egen oppmerksomhet også (alt MÅ ikke alltid deles på to).

Når du skal velge så synes jeg at du må vurdere det opp i mot hva slags jobb du har. Har du en jobb med vakter som er helt klare går det sikkert greit å gå 3 kvarter før, men om du har en kontorjobb der det ene prosjektet etter det andre kommer deisende inn så er det ikke like lett å gå. Det er da enklere å ha en dag fri hver annen uke. Jeg har en slik kontorjobb og vet med meg selv at det er ikke lett å gå 3 kvarter før når noen ringer og det er krise et eller annet sted. Men er du borte en hel dag, da møter de telefonsvareren og må kontakte noen andre!

Lykke til med valget.

Skrevet

Jeg er veldig opptatt av alt maset med kvalitetstid ;-)

Og jeg mener med hånden på hjertet at jeg er en mye bedre mamma med en dag "fri" i uken enn kortere dager for alle- Da nyter vi alle godt av det og jeg slipper å gjøre alle de "kjiipe" tingenen som å handle/vaske hus og klær når barnet mitt er hjemme. Da har vi tid til å bare kose oss. i tillegg har jeg hatt den dagen/eller halve blit det jo bare til å være meg selv og tar husvasken som en treningsøkt.

Så jeg er ikke enig i at det er en egoistisk løsning. Det er den beste løsningen for hele familien.

Dessuten mener jeg å huske at datteren din var ca 2 år? Da antar jeg at hun sover ca 2 timer i barnehagen. De bruker sikkert sammenlagt 2 timer på måltider, hvor lang tid er det da tilbake til å være "Stakkars små"?

Skrevet

Jeg jobbet 80% i fjor (første året til tullemor i barnhagen) og hadde da kortere arbeidsdager. Jeg følte det var mest riktig fordi jeg ville ha litt ekstra tid med henne hver dag. Om jeg hadde tatt fri 1 dag i uken så hadde det vært veldig deilig for min del men da hadde stresset vært større de andre dagene med lang reisevei til jobb og kort tid med tullemor på kvelden. Jeg jobber nå 100 % men har lyst å gå tilbake til 80 eller 90% og da på samme måte med kortere dager.

Jeg hadde heller ikke reduserte arbeidsoppgaver selv om jeg jobbet kortere dager men jeg følte at jeg var mer effektiv fordi jeg visste jeg måtte gjøre unna tingene på kortere tid. Var også flink til å gå når jeg skulle så sant det ikke var noe veldig, veldig viktig som ikke kunne vente til neste morgen. Noe viktig kan jo dukke opp på slutten av en vanlig 8 timers arbeidsdag også uten at en nødvendigvis jobber overtid av den grunn så det blir jo bare å tenke at nå er arbeidsdagen slutt uansett om det er 6 eller 8 timer en har vært der.

Skrevet

Jeg ville valgt en dag fri og sovet ut, trent, gjort husarbeid, handlet inn, gjort unna det som må gjøres og heller den dagen hentet henne et par timer tidligere. Da er alt ordnet og du får kvalitetstid med henne resten av den dagen. Bedre med et par timer fullstendig kvalitetstid innimellom og den dagen kan jo fra kl 14 være kun deres.

Skrevet

Jeg ville valgt en hel dag fri.

Jeg skal jobbe 80% etter permisjonen og ha en fridag i uka. Da har jeg tenkt å ha begge barna i barnehage om enn kortere dager. Har da tenkt å organisere uka, handle, trene osv. (har vaskehjelp). Vi har kunnet bosette oss sånn at vi bare har 5-10 minutters reisevei til jobben begge to, som er luksus i Oslo. Gutten vår er i dag 7-7,5 time i barnehagen, der han sover 1 time. Da har han 5-6 timer våken med oss før og etter barnehagen.

Føler at med en dag fri i uka vil jeg ha mye mer å gi familien de andre dagene. Kan ikke gå rundt å ha dårlig samvittighet for også å passe på seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...