Gå til innhold

Reise til fjerne østen......


Mika80

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Samboeren min og jeg har planlagt å reise til Thailand i februar/mars i år. Er i nå 8+0.

Er det noen som vet om det er farlig å reise til fjerne østen under svangerskapet? Vil jo selvsagt ikke være eksperimentell med mat osv på reisen, men hvis det er en risiko for fosteret utsetter vi nok reisen til vi blir 3.....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Mika80

Jeg reiser til Asia, Filippinene 19.jan til 19. Feb og er nå i min 11 uke. Snakket med legen min om det og det var ikke noe problem. Hun ba meg være påpasselig med å skylle alt av grønnsaker og frukt, unngå isbiter og drikke masse friskt vann men slike forhåndsregler tar man jo selv om man ikke er gravid. Kjøp gjerne med deg antibaktrielle servietter.

Det er ikke farlig for fosteret, tror det bare har godt av at mor slapper av og tar livet med ro under palmene. Det er så hektisk på jobb og i hverdagen så det skal bli godt å lade opp batteriene.

God tur til deg og samboer hvis dere velger å reise!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er akkurat like langt på vei som deg, og vi vurderte å reise til Thailand nå i mars. Leste litt rundtomkring på nett, og fant vel ut at det ikke er noen som sier klart ut "bare reis". Det som ble nevnt var; tenk på at faren for at du trenger legehjelp er noe større, hva du spiser, ikke overopphet magen, kan ikke ta "levende" vaksiner.....osv osv....... husker nesten ikke alle pekefingerrådene jeg:) Men vi var på nippen til å bestille, men så tenkte vi; tenk hvis den lille er født med en "skavank" - da er det kjipt å tenke tilbake på en tur som kanskje kan ha vært årsaken. Det er nok mest "krisemaksimering", men man bør jo tenke seg om to ganger før man reiser på en sånn tur. Det går jo som regel bra, men hva om ikke? Leit å tenke på i ettertid. Vi hadde lagt opp en tur med kun 4 og 5 stjernes hotell. Jeg hadde tatt turen når dere ble 3:) En kollega av meg var i Afrika i sommer med en mage på 12 uker, hun sa at turen ble jo ikke det samme; biff som skosåler (redd for at den ikke er gjennomstekt), ingen fersk juice, ikke kunne ligge i solen å nisteke seg, passe på alt man putter i munn.

Jeg er nølende enda, har såååå lyst til å reise, men får sette nurket før meg selv denne gangen:) Men støtter deg fult ut hvis du reiser - IKKE sånn ment! Men skjønner hvis du synes det er vanskelig å velge - been there.......

 

Valgets kval:) Lykke til uannsett!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro til Thailand da jeg var i uke 27.. Var to deilige uker på øya Puchet, en stor, trygg turistmaskin.. Det jeg tenkte på som viktig før turen var maten- å styre unna alle rå grønnsaker, salater og uskrelt frukt. Jeg spiste ingen salat, kjøpte og skrelte frukt selv og spiste stekt/kokt mat på restaurant. Jeg hadde i tillegg ingen vaksiner, så jeg var også ekstra nøye med å bruke Antibac på hendene før hvert måltid. Ellers har de et utmerket helsesystem for turister og du er så tidlig i svangerskapet at flyturen nok blir uproblematisk. Jeg drakk mye, brukte støttestrømper og beveget meg ofte, så magen og jeg hadde det supert på reisen.

 

Jeg hadde en flott tur med masse bading, god mat og behagelige temperaturer. God tur til deg dersom du bestemmer deg for å dra:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på førstegangs kontroll i går og legen min var ikke begesitret for at jeg ville reise. Ser at det er litt forskjellige svar, så det er vanskelig å bestemme seg for hvilket argument som veier tyngst.....:)

Takk for gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hei!

 

Jeg er nå gravid med mitt andre barn og skal igjen ut å reise. Var i Thailand sist gang når jeg var 19-21 uker på vei med min nå 3 år gamle friske sønn. Det fungerte helt supert!! Det var veldig deilig å få en "siste ferie som bare kjærester". Legen min og jordmora mi var av veldig forskjellig oppfatning om jeg skulle reise eller ikke, men jeg valgte å høre på legen og hadde en fantastisk tur.

Vi var på "selvstendig rundreise" og var langt utenfor turiststrøkene den gangen, men bare pass godt på hva du spiser.

Bare husk å bruke støttestrømper på lange flyturer, og spis ikke rå salat o.l.

De eneste som plaget meg var at bena hovnet opp veldig på kveldstid, så jeg gikk ikke i annet enn "flipp flopp" i 2 uker.

 

Hvis du er usikker så ta deg en tur til Phuket, der har de sykehus som fungerer minst like bra som her hjemme, og stedet er heller ikke innenfor malaria grensen, så det er ikke nødvendig med vaksiner hvis du drar dit.

Har selv vært i Thailand ved 7 tilfellen og lurer på å ta noen mnd av permisjonen min der nede neste vinter med hele familien, ...... Det er et nydelig land med veldig hyggelige mennesker, så jeg anbefaler virkelig en tur...... uansett hva du besluter deg for, så kos deg videre med spiren din!!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må man kjenne på selv Jeg var på philipinene da jeg var 7,5 mnd på vei det gikk veldig bra, mye vann i kroppen men KOOOSTE meg. tok hepatit A vaksine da jeg var 6 mnd på vei.

 

Isbitene var laget av renset vann, ikke spring van tror ikke det skjer lenger nesten. Spiste stekt og kot og var forsiktig med frukt og grønt men med måte.

 

Helse tilbudet var fantastisk ofte MYE bedre enn hjemme, jeg fikk Ul sjekk av urin ekstr vitaminer og legeerklæring for 37 kr på philipinene. Legen var utadannet i USA.

 

Har reist til LA da jeg var 8 uker en gang gikk fint,

 

Hvis det går galt så har det sjelden med reisen å gjøre, og jeg slapper av mere på feire enn det jeg gjorde hjemme med full jobb hest og hund...

 

Men er helt med på antibac, støtte strømper , reiseforsikring,

 

God TUR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...