Gå til innhold

Dere som er gift med/sammen med en fra afrika:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Farer de virkelig sånn opp over at noen bruker ordet neger. Selvsagt ikke som skjellsord, men som en del av språket, forklarende (en fra afrika) eller da som i en gammel bok/sang?

Min erfaring med pakistanere er at de fleste ler rått av noen antirasisters hysteri over å si svarte "vi er svartinger vi, ikke noenting som er galt i det" er en frase jeg har hørt utallige ganger.

Ikke som en debatt eller noe, jeg bare lurer hva dere som lever med noen fra afrika hører i det daglige=D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

men hva om du kaller en pakistaner 'pakkis'?

brun/svart er liksom ikke noe stempel på bare de, som 'pakkis' eller 'neger'(eller andre liknende ord).

Skrevet

Tja, jeg sa vel pakkis engang (eller pakkissjappa da) og de brøt ut i latter.

Nei, hadde det vært nigger som er brukt som skjellsord på samme måte som pakkis hadde jeg skjønt det.

Men neger er brukt som en beskrivelse av mennesker fra afrika, og vært i dagligtale i lange tider uten å være forbundet med skjellsord. Pakkis har aldri vært i dagligtalen.

Jeg vokter meg vel for å si neger om dagen jeg og. Så er ingen diskusjon jeg ønsker å starte. Jeg bare lurer hva afrikanere i Norge mener om dette selv.

Skrevet

Vet ihvertfall at min mann ikke er så begeistret for ordet, men han blir ikke kjempe sint om noen sier det heller... Kommer nok veldig ann på situasjonen. Husker han en gang reagerte på at treneren hans hadde snakket til hele laget og så henvendt seg til han (og hans lagkamerater som også er afrikanere) for å si noe til dem og startet med ''Så en beskjed til dere negere...''.

Når det kommer til Hoa-sangen (regner med at det er den du sikter til?) har jeg litt vanskelig for å forstå hvorfor det er så viktig for noen å 'ta vare på' den sangen... Egner har uansett skrevet så mange andre fine sanger at det ikke er nødvendig å synge akkurat DEN mener jeg. Tror hele debatten også er litt misforstått, den handler ikke kun om at det synges/sies neger i sangen. Men også hvilke holdninger den virdreformiddler til barna. Eks. ''Han hadde fjær på hodet sitt og ring på tommeltoa. Han hadde bare bukse på, og buksa den var gjort av strå''. Tror ikke dette har så mye å gjøre med dagens samfunn i Afrika...

Skrevet

spurte sambo om det akkurat nå, han sa det spørs på sammenhengen, men som en beskrivelse, så går det bra. neger er jo det samme som det engelske uttrykket negro, som igjen betyr sort, så han har ikke problemer med det.. nigger derimot ligger i kategorien "asskick" her i huset.. det kan man med andre ord bli banket opp for å si, siden det er så negativt ladet. De er ikke av det slaget som adrreserer hverandre som nigger heller da. (slik som man ofte hører i "gangster miljøer"; "hey nigga!")

Skrevet

Takk for svar.

Er fullstendig enig i at nigger er helt ille å bruke, det er sterk negativt ladet, og har sin historie:S

Jeg har og oppfattningen av at svart, men ikke pakkis er greit, selv om som jeg skrev, de gapskrattet når jeg sa det ved en glipp, tror de skjønte ingenting vondt lå i det...

Men de som bruker ord som nigger og pakkis gjør det ikke for annet enn å slenge noe dritt, eller tro de er tøffe i trynet. Godt å høre at i alle fall ikke alle blir forbannet om man sier neger. Det sitter slik i dagligtalen, og brukes av så mange.....

• 1 år senere...
Skrevet

Alvorlig talt mener eg at ordet neger er brkt av mennesker som ikke kjenner historien til de svarte. Hva er problemet med å unngå å bruke ordet neger. Det er et negativt ord å bruke. Min mor skjønner ikke hvorfor hun ikke kan si neger, og da spør jeg henne': Hvorfor er det ikke laget et eget ord for de hvite? Hvorfor skal de svarte ha et eget ord...neger...det er et gammelt ord som er brukt på en veldig negativ måte, og da vil det selvsagt bli forbundet med rasistisk når en hører det igjen idag. Er det så vanskelig å si afrikaner, pakistaner, som vi bli kaldt norsk, svensk, dansk osv?

Den hoa hottentott sangen har jeg vokst opp med selv og syntes den var veldig artig, men bare tenk på hvordan en da printer inn i hodet på hvite barn at ordet neger er helt ok å bruke. De er bare bra den er blitt ulovlig å spille. Bare bra.

Norske folk må se å skjerpe seg på bruken av disse utrykkene neger og pakkiser. Det er helt patetisk at de bruker det.

Skrevet

Men det er jo ulike meninger om dette også da!

Samboeren min er neger, afrikaner, svart eller hvilket uttrykk man velger å bruke. Når jeg snakker med han, så bruker jeg jo ordet "blacks" pga vi snakker engelsk sammen, så jeg vet ikke hva jeg hadde brukt om vi hadde snakket norsk.

Jeg har spurt han hva han synes om ordet neger, og han sier at han ikke har noe imot det ordet. Det han bryr seg om er måten man sier ting på, og hva man altså mener. Hvis noen sier det og mener noe negativt (e.g. din jævla neger), så liker han det jo selvsagt ikke, men hvis noen bruker det ordet uten å mene noe galt, så tar han det heller ikke som noe ille.

Skrevet

Jeg har brukt ordet neger og har flere venner og min kjære som ikke har noe i mot det, men har nå lest meg opp på det og funnet ut av selv om det som jeg alltid har trodd er ett ord som kommer fra latinske negro, så er det ett ord konstruert av europeere som en definasjon på de svarte slavene. Og har dermed vært brukt negativt og som ett stempel gjennom historien. Jeg venner meg derfor nå av med å bruke det. Jeg sier heller at min kjære er svart, eller fra Afrika. Selv om jeg får litt dårlige assosiasjoner med ordet svart pga det er så likt svarting som absolutt ikke er positivt. Men da min kjære og jeg for det meste snakker engelsk sammen så bruker vi jo da ordet black og det blir jo da det samme som svart... Mine tanker rundt debatten bare:)

Skrevet

Til Helen Flores

Vis du synes ordet svart blir feil så foreslår eg ordet mørk. Det er jeg blitt vant med, men har aldri brukt ordet neger fordi jeg for lenge siden skjønte det var unødvendig og feil og leste akkurat det samme du leste.

Hvor er pappaen til barnet ditt fra? har dere et barn eller flere? Jente/gutt? Fra Bergen??

Skrevet

Vel, i landet eksen min kommer fra, betyr neger slave/undermenneske. Så jeg forstår godt at han ikke liker dette ordet.

Jeg liker ikke å bli kalt kjerring, selv om andre syns det er greit. eller hore, det er også et nøytralt ord for noen.

er det så veldig vanskelig å droppe det ordet når det for noen betyr noe stygt?

• 9 måneder senere...
Skrevet

Selv om ikke VI syntes ordet neger er negativt, må vi respektere at andre gjør det.

Min samboer er fra Kongo og vi helst bli kalt "han mørke" eller "han sorte" eller "afrikaner".

• 2 uker senere...
Skrevet

jeg liker ikke å bruke ordet neger, for historikken bak ordet er ikke pen..for meg virker det nedlatende og jeg sier heller afrikaner/afro-amerikaner enn å bruke neger/svarting. det er negative ladete ord.

selv er jeg pakistaner og jeg vet at nordmenn blir referert som "poteter"i noen sammenhenger..hva syns dere om det da?

men da brukes ordet potet når man snakker negativt om etniske nordmenn..

på en måte er det en morsom metafor.. for poteten er jo brun utenfor og "hvit/gul" inni.. og nordmenn soler jeg seg masse for å få en brun fin farge,men er jo hvite i huden! ikke bli fornærmet da..det er ikke vondt ment! :)

jeg selv kan til tider bruke ordet pakkis hvis jeg er oppgitt over noen..men det høres verre ut når noen andre enn mine egne landsmenn bruker det. for da høres det nedlatende ut..

det hele avhenger av i hvilken kontekst man bruker det.. sier min norske venninne pakkis til meg, så vet jeg at det ikke er vondt ment enn hvis en fremmed person sier det!

• 2 uker senere...
Skrevet

Må le litt da. Vi bruker selv betegnelsen "Ola-pottit" på våre egne som virker/er litt korttenkte og dumme. Jeg vet ikke hvordan jeg hadde reagert hvis noen hadde kalt meg for en j*vla potet. Her i Norge hadde jeg nok bare ledd av det, men hadde jeg vært i Afrika eller i Asia tror jeg jeg hadde tatt meg nær av det.

Skrevet

Men du anonym, glemte å spørre deg om noe..

Du refererer til at du er pakistaner, så er du født i Pakistan eller er du norsk med pakistanske foreldre? Ikke det at det egentlig har noe å si.. Men jeg reagerer på at mange kaller seg pakistaner, somalier, chilener mens de er født og oppvokst her i Norge med norsk statsborgerskap. Disse er like norske som meg. Forskjellen er hvor foreldrene våres kommer fra.

• 2 uker senere...
Skrevet

hehe..vel jeg er født og oppvokst her.. men min etniske bakgrunn er jo pakistansk. Når jeg ferierer i utlandet og folk spør meg om hvor jeg er fra, sier jeg Norway. i bunn og grunn føler jeg meg mer norsk enn pakistaner.. men føler at "norsk" er reservert etniske nordmenn. men hvorfor reagere du negativt når folk kaller sg for somalere,chilenere etc. jeg tror vi mener å klargjøre hvilken etnisk tilhørighet vi har. det er vel ikke noe galt i det?! ;)

det er godt at du ser på oss som like norske som deg. for det er mange som ikke gjør det...

• 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...