Gå til innhold

noen gode sparetips??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

vi trenger vel rundt 100 000, men det er jo ikke gjort over natten akkurat. tar dere opp lån eller sparer dere/får dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har litt penger som vi har lånt fra banken. Ellers sparer vi så mye som mulig, og så er vi så heldig at jeg får kjole av mamma og pappa, + pappa betaler for bil. Jeg bruker mamma sitt gamle slør, legger negler på meg selv, har en vennine som sminker meg og en som er frisør, så de tingene får jeg gratis.

 

Og så kommer vi til å ønske oss penger til bryllupet som kan dekke en del utgifter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnen Collargol

Vi sparer det vi kan. Jeg solgte også en leil i sommer så jeg har en del pengerderfra. Men vi er igang med IVF og skal bygge på huset i tillegg så vi trenger alle pengene vi kan oppdrive.

 

Som sagt så sparer jeg flere tusen hver mnd og vi får i tillegg litt fra begge foreldreparene. På ønskelisten har vi også satt penger til bryllusreisen så får vi se hvor mye vi evt får der. Vi har ikke så mange andre ønskene pga at vi er godt etablerte og trenger ingen ting.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm.. gode sparetips?

 

Det spørs hva du er villig til å spare inn på da..

vi hadde 70gjester til middag, middelalderkirke og full pakke, og bryllupet kom på ca 50 000 totalt.

 

Vi valgte å kutte bort alkohol (ikke noe problem for vår del, ettersom mange av vennene er avholds, og jeg har noen i familien som strengt tatt burde holdes unna drikkevarer)og sparte noen tusen på det!

 

Jeg kjøpte kjole som var brukt en gang, og fikk sydd den om til meg. da kom kjole og slør på ca 5000

 

kaker var det hovedsaklig venner som bakte

vi hadde også utelunsj for alle fremmøtte til vielsen, da hadde venner og familie bakt innbakte horn og så hadde vi bestilt en bløtkake. satte opp et partytelt og serverte brus og kaffe i plastglass og pappkopper.

 

Borddekorasjoner fikk jeg hjelp til av en venn som er blomsterdekoratør, og betalte bare for blomstene.

 

det som kostet(mest) penger var

 

-middag

-leie av kirke/lokaler

-kjole/slør

-leie av sjakett

-hår(!!! dyrt! har du venner som kan fikse sparer du MYE!!)

-blomster

 

resten hadde vi utrolig mange gode hjelpere til å bidra med.. vi er så heldige å ha veldig kreative familier og venner, så vi hadde gratis dj, gratis band, gratis kaker... og festen gjorde seg mye av seg selv:)

 

men som sagt, det handler mye om HVA du er villig til å spare inn på. For noen er det utelukket å ikke servere champagne, for noen er det greit at baren ikke er fri utover kvelden..

å gifte seg i den lokale kirken eller på tinghuset koster jo ikke noe, men kanskje har dere et spesielt sted dere heller vil være på?

 

Det er veldig greit å lage en prioriteringsliste iallefall.

Vi var heldige å hadde foreldre som bidro mye finansielt, så vi trengte ikke ta opp noe lån, det er jeg veldig glad for.

Hadde vi måttet betale selv, hadde vi nok gjort det mye enklere:)

 

lykke til:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Vi måtte ut med totalt 130000 for bryllupet vårt. Vi ville ha litt stil over det, og valgte å betale litt for en ordentlig koselig selskapslokale - 3 retter, all drikke hele dagen og blomsterdekorasjoner (etter vår smak) var inkludert i prisen. Profft, 100 % vellyket, men dyrt.

 

Vi lånte selv 20000 i banken, resten sparte vi og fikk ca 80000 av foreldre (50 % fra hver side).

 

Dette sparte vi inn på:

 

- lag egne invitasjoner, bordkort/menyhefter, kirkeprogram, takkekort og evt andre trykksaker. Det er gøy og hyggelig å gjøre noe sammen. Sparer lett penger her.

 

- kjøp brudekjole på finn.no. Det gjorde jeg. Den kostet 16000 ny - jeg kjøpte den brukt 1 gang og nyrenset for 6000. Nydelig kjole. Solgte den igjen for 4000.

 

- sjekk ut fotografkunnskapene til venner / familie: noen som er flinke nok til å være deres bryllupsfotograf? Min manns søster var flink nok, og gjorde det gratis for oss - bildene ble fantastiske. Vi hadde knall sol og nysnø - så bildene ble tatt utendørs - hvis de må tas innendørs krever det vel proffere utstyr.

 

Hmmmm.. Hva annet sparte vi på? Kommer ikke på noe, men en annen ting som er viktig er ikke å la seg lure av alle tingene dere liksom "må" ha til et bryllup...... Less is more, mener jeg.

 

- Jo, vi sparte også en del på å velge ikke de dyreste blomstene - jeg valgte fantastiske vakre roser, buketten ble enkel, lekker, delikat og akkurat slik jeg ønsket! Betalte rundt 1000 i forhold til mange som betaler 2-3000.....

 

Men, spander på dere bryllupsnatten et deilig sted og bryllupsreisen rett etter - trenger ikke være så eksotisk, men det er helt fantastisk å kunne reise bort rett etter brullupet :-)

 

LYKKE TIL :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...