Gå til innhold

Samlivsbrudd, hvilke rettigheter har far?...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det burde jeg jo egentlig vite litt om etter å ha lest masse her inne,men når man først er i situasjonen blir det blankt..

Et vennepar av meg går nå fra hverandre, resten av familien hennes bor over 20 mil unna og hun vil nå flytte dit med deres felles datter på 7 mnd. Men kan hun det? bare ta med seg datteren og flytte avgårde, uten hans samtykke?...Har rådet de til å ta kontakt med familievernkontoret, men hun er veldig god til å snakke rundt ting, og det har vært slik i hele forholdet dems og, at han bare får kjeft for ingenting osv, skjønner at mannfolka forsvinner jeg!..

Men kan noen fortelle meg litt om hvilke rettigheter far har..

Signerer med anonym denne gangen....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den med hovedomsorgen kan nok flytte hvor h*n vil innenfor landets grenser uten samtykke ja...

Men barnet har rett på å se sin far regelmessig uansett. Så det MÅ de finne en løsning på.

Skrevet

Ja det visste jeg jo, men når de er samboere, og har hatt datteren sammen, da har de vel omsorgen sammen og?, trodde at ved 'førstegangsbrudd' så måtte hun ha samtykke for å flytte avgårde med datteren....

HI

Skrevet

De har ikke nødvendigvis delt foreldreansvar selv om de er samboere. Dersom de skrev under papirer ved fødselen derimot om delt ansvar har de det. Er automatikk i dette nå, slik at samboere får delt ansvar når de føder felles barn, men var ikke slik da de fikk barn.

Dersom de har delt foreldreansvar trenger moren hans underskrift første gang hun flytter med barn fra felles bo.

Skrevet

Jeg tror ikke man bare kan ta med seg barnet og flytte - eller det er jeg ganske sikker på. Vet at dersom moren tar barnet og flytter det fra den adressen det har bostedsadresse, som jo sikkert er i deres felles hjem, så kan far anmelde henne for kidnapping.

Antakelig har han også delt foreldeansvar, det får han automatisk når de bor sammen når barnet blir født. Det er ingen selvfølge at mor skal ha omsorgen, heldigvis.

Skrevet

Jeg har vært igjennom dette selv.

Hvis foreldrene bor sammen og har delt foreldreansvar, trenger mor farens undreskrift for å flytte med barnet, uansett om hun flytter til nabohuset eller 50 mil unna.

Dvs. hun kan jo godt flytte før hun får underskriften, men inntil han har skrevet under, vil hun ikke få de stønadene hun har krav på fra trygdekontoret. Hvis han slår seg vrang, får hun ta han med til en megler på familievernkontoret, og der vil han nok forstå at han er nødt til å skrive under. Nekter han fremdeles, blir det vel rettsak, og dersom mor er skikket, får hun garantert hovedomsorgen for et så lite barn.

Far har altså ingenting med hvor i landet mor + barn bosetter seg. Men barnet har rett til samvær med far, så dette må løses på en eller annen måte.

Skrevet

Var det ikkje noen nye regler ang. det her fra nyttår? Trodde eg hadde lest noe om det, at om en var samboer og gikk fra kverandre, så var det automatisk delt omsorg og ansvar eller ka det var?

Men kan hende eg roter!

Skrevet

Ikke delt omsorg i hvertfall, men mener det var snakk om delt ansvar. Men de fleste samboere med felles barn har vel delt ansvar i dag.

Skrevet

Det er vell noe helt anna hvis de er gift? Da trodde jeg det automatisk var 50/50, før evt rettsak ol.

Syns uansett det er en skikkelig egoistisk ting å gjøre ovenfor datteren! Er trossalt henne det går utover, utenom faren såklar..

Skrevet

Det med de nye reglene gjelder barn født ETTER 1. januar 2007. Dersom foreldrene da er samboere får de automatisk delt foreldreANSVAR.

Mao. likestilles samboere med gifte.

Tidligere fikk moren automatisk foreldreansvaret alene ved samboerskap. Altså likestilt med alenemødre.

Skrevet

Der har du nok misforstått, mamman&andrea... Hvis foreldrene er gift, har de automatisk delt foreldreansvar, som er noe helt annet enn delt omsorg og 50/50... Forøvrig vil en domstol aldri idømme 50/50, da det ikke anses å være det beste for barnet. Og de fleste meglere fraråder denne ordningen... Heldigvis!

Glemte å skrive over her, at det er folkeregisteret som krever farens underskrift på flyttemeldingen, HVIS de har delt foreldreansvar. Jeg sendte en helt vanlig flyttemelding til folkeregisteret, for meg og barnet. Da sendte folkeregisteret meg et nytt skjema, som faren skulle skrive under på.

Ser at noen over her har skrevet at faren kan politianmelde moren for kidnapping dersom hun flytter med barnet. Vel, prøver han det, vil nok politiet bare anbefale at de tar kontakt med en megler. Men om moren flytter med barnet, og far ikke har noen anelse om hvor de befinner seg, så er jo saken en helt annen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...