Gå til innhold

Hvordan går det med eksem/allergi-barna deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er flere forskjellige som har vært aktive her inne, og jeg lurer litt på hvordan det går med barna deres? Er tilstanden bedre eller værre enn den pleide å være? Har barnet ditt vært så heldig og vokst eksemet/allergien av seg?

Selv har jeg en gutt på 11 mnd som ble født med uttalt eksem. Han er også allergisk mot egg og melk. I en lang periode i våres/sommer var så mye som 90 % av kroppen hans dekket av eksem, og vi var innlagt på sykehus i en uke på sensommeren. Vi har behandlet med masse oljebad og smøring med fuktighetskrem, men også masse kortisonkrem (gruppe 3 steroidkrem nesten daglig, men på forskjellige steder).

Nå går det mye bedre. Eksemet er nå kun på hender og føtter, og innimellom flekker på rygg og mage. Jeg vet ikke om bedringen skyldes at han er blitt eldre og at eksemet da naturlig endrer lokalisasjon eller om det er det milde været som er årsaken. Vi er veldig spente på hvordan eksemet vil utvikle seg videre og krysser fingre for at han vokser det av seg så snart som mulig.

Det hadde vært interessant å høre hvordan utviklingen har vært hos deres barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke vært så aktiv her inne, men svarer alikavell.

Min gutt er når 16 mnd. Han har hatt eksem, melkeallergi og astma fra han ble født.

Eksemet er så og si borte, han brukt utallige salver og kremer. Det eneste som hjalp var kaliumpermanganat bad. Fra sommeren av har han ikke hatt store utbrudd, kun litt tørre flekker.

Astmaen er heldigvis blitt bedre, etter at han er blitt medsinert rett, han får inhalasjoner i forstøver 2 ganger daglig, samt singulaire 1 gang om dagen. Jeg gir ekstra pulmicort og ventoline når han blir tett.

Melkeallergien klarer jeg å holde i sjakk, han får ikke noe med kumelk i heller ikke om det kan finnes spor av kumelk.

Han blir ofte syk med lungeinfekjsjoner, så jeg fikk utvidet rett til omsorgspenger, når han må være hjemme fra bhg.

Nå gjennstår det å få hjelpestønad og grunnstønad.

Skrevet

Her går det egentlig veldig bra. Min jente har egg og melkeallergi. Hun har utslag på hvete og torsk også, og barnelegen mente at hun kan være på vei til å utvikle allergi mot dette også siden hun reagerer med rødflammet utslett når hun spiser disse matvarene. Skal ta blodprøver i neste uke.

Hun har lite eksem for tiden, men plages med eksem i kinn, hake, nakke og hender. Hun er jo barnehagejente og er mye ute i kaldt og fuktig vær. Heldigvis går hun i allergibarnehage. Vi smører med sterioder i perioder for så å trappe ned. Har to ukers pause før det er ny runde. Blir det verre enn det er nå skal vi prøve Protopic eller Elidel. Vi bruker mye oljebad og Essex i propylenglycol. VI får refundert utgifter til fuktighetskremer og oljer og vi har søkt på grunnstønad nå. Ellers er vi med på et supert prosjekt som heter eksemveiledning på internett. Vi sender bilder på nettet til hudavd. Her får vi raskt svar hos hudlege eller hudsykepleier om hvordan vi skal behandle eksemet. Respeter blir fakset til apoteket, så vi slipper å springe til lege hele tiden. Det er herlig!

I kveld fikk hun Phenamin for første gang. Vi har hatt veldig dårlige netter i det siste og jeg er spent på om denne natten blir roligere og uten kløe og blod på hodeputen!

God bedring til alle eksembarna!

• 2 uker senere...
Skrevet

Dytter denne.

Er det flere som har lyst til å fortelle om hvordan eksemet/allergiene har utviklet seg med alderen?

Skrevet

Hei !

Jeg har heller ikke vært så aktiv her inne, men hiver meg med på denne alikevel.

Lillegutt har melkeallergi og har hatt et par utbrudd med eksem.

Det virker som han er på bedringens vei når det gjelder alergien. Før kasta han opp alt som hadde et snev av melk i seg, men siden i sommer har han kunnet spise ost, bittelitt is og gjerne en saus med melk eller fløte i.

Så lenge han ikke får melkeprodukter flere en en gang til dagen (eks. ei skive med gulost) så går det bra. Vi krysser fingrene for at han har vokst det av seg innen 3 års alderen

Når det gjelder eksemet, så vet vi ikke helt hva som utløser det. Han har som sagt hatt utbrudd to ganger, begge gangene kom etter han hadde drukket rismelk, men jeg synes det er rart om han skulle reagere på det, han tåler jo middagsris ( noen som har peil. på dette ?).

Ble litt langt dette, men håper flere svarer. Er spennende å høre hvordan andre har det :-)

Skrevet

Gutten vår hadde en del eksem da han ble født (rygg/bryst/knehaser og ansikt)

Nå er han to år,og har bare en liten tørr flekk igjen på det ene håndleddet.

Ellers så er han helt fin.

Vi trodde også at han hadde allergier da han var mindre,for da han ble testet slo det ut at han hadde allergier.

Men,nå spiser han alt og reagerer ikke på noen ting.

Så det er sant at de faktisk kan vokse det av seg.

Kan kan fortsatt bli litt tørr i huden enkelte ganger,men vi smører han en gang i blandt og det holder.

Skrevet

Har ikke vært så aktiv på sidene, men brukte de mye da jeg fikk konstatert atopisk eksem på min datter ved ca 3 mnd. alder. Har flere ganger tenkt å tipse om min gode erfaring med Unguentum krem med karbamid ettersom jeg ikke har sett andre foreslå den.

Har vært gjennom "alt" av kremer til daglig bruk og kortison ved utslag. Min fastlege var tidlig ute og ga meg henvisning til spesialist i barnesykdommer Klinikk for allergi og lungesykdommer på Ullevål som tok prøver og fikk påvist allergi for egg og peanøtter. På bakgrunn av min positive erfaring med karbamid krem (HTH fungerte best av alle vanlig hudkremer inkl. Aderma og dyrere varianter) skrev hun ut resept på UNG MERCK m. KARBAMID. Det har vært lykke og legen var svært overrasket når hun kom til ny sjekk. Bruker nå sjelden kortison og har helt kuttet oljebad.(Gir bare Eskimo olje på skje)

Karbamid kan svi litt i huden i starten, men det var ikke noe problem med datteren vår. Her er det viktig å prøve seg fram. Dette er en krem som blandes spesielt for hver bestilling. Det lønner seg derfor å hente ut store kvanta, det er ikke mengden krem som koster, men altså jobben. Jeg får en stor og drøy krukke på ca. 900 gram til 500 kroner. Vi smører huden morgen og kveld og det holder stort sett huden i sjakk. Får hun utbrudd så bruker jeg Elocon kortison ettersom dette forhindrer betennelse i sprekker og sår (hun fikk veldige brannkopper ved 6 mnd. alder).

Ble langt dette, men forhåpentligvis vil noen ha nytte av våre gode erfaringer...

Skrevet

Hei ...

gutt på 3 år og jente 6 år, plaget av atopisk eksem siden fødsel.

Hverdagen går veldig opp og ned, en tør ikke å glede seg over de gode dagene lenger. Vi tar en dag av gangen.

Storesøster har klart seg nogenlunde bra siden vi introduserte Elidel i september. Men det ligger å ulmer under huden, så det må holdes borte med Elidel krem, og evt kortisonkremer av og til.

Lillebror går det ikke like bra med. Han får stadig utbrudd, men alikevel mye bedre enn hva vi har hatt før. De gode periodene blir lenge ...opptill en uke ( #smiler# ) Men vi har hyppige Kp bad og det smøres oftere med Elidel.

Ellers er det smøring fra topp til tå med Locobase fet krem / repair morgen og kveld.

Eksemen til barna kommer overalt når det kommer , det er hissig og kommer på store områder. men de er rimelig skånet for eksem i ansiktet.

Vi venter på plass på Voksentoppen og hadde håpet av vi hadde fått time før vi drar til syden i mars, med det ser nok dårlig ut nå.

Men vi teller dager til ferien og gleder oss til sol og varme.

Dere kan lese mer på http://sosken.blogdrive.com

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...