Anonym bruker Skrevet 1. januar 2007 #1 Skrevet 1. januar 2007 pappaen vil ha delt foreldreansvar. vi er ikke sammen, har aldri vært det. har det noe og si på samværet?? eller er det bare sånn at alt blir mindre praktisk?? jeg vil ha standar samvær 1 dag i uka og annen vær helg. han vil ha 50/50. så det blir sikkert rettsak etter vært
znuppeline Skrevet 1. januar 2007 #2 Skrevet 1. januar 2007 Vel, jeg er oppi nøysktig samme sak som deg - bortsett fra at han ikke vil ha 50-50 da..... men det jeg vet er at ingenm dommer vil gi han medhold i at dt skal være 50-50. Om man skal ha en slik ordning MÅ begge foreldre være enig i dette og ønske det. Om en ikke vil det - må retten avgjøre hvem av foreldrene barnet skal bo hos.... Delt foreldreansvar vil ikke gi noe innvirkning på samvær, da far uansett vil ha det. Om delt foreldre ansvar er det beste er det vel delte meninger om - men faktorer som hvor godt man samarbeider og slik vil vel spille en rolle. En annen sak er den at retten mest sannsynlig vil gi faren medhold ti delt foreldreansvar. Vår sakkyndig åpnet med å si at han var prinsipiellt for delt f.a. Samboende foreldre får jo nå automatisk delt foreldreansvar......det gjorde de ikke før. Men det håpes vel at mor og far skal tvinges litt til å samarbeide mere tenker jeg..... Så: det vil ikke bli delt omsorg, altså 50-50 om du ikke vil. Han KAN hjo gå rettens vei og da be om omsorgsovertagelse (men det er sjelden det går igjennom, med mindre du ikke er skikket på en eller annen måte.......) men det skal vel mye til for at retten omplasserer et barn som er vant med å bo hos den ene foreldren fra det er født. Men, muligheten for delt ansvar er vel større ja..... lykke til.
winneboo Skrevet 1. januar 2007 #3 Skrevet 1. januar 2007 Delt foreldreansvar får han uten problemer. Skal veldig mye til før far blir nektet dette. Det har ingenting å si på samværet, dette gjelder bare at han må skrive under på alt mulig. Står masse om dette på nettet, orker ikke ramse opp alt. 50\50 skjer ikke før begge foreldrene er enige om det, så det trenger du ikke være redd for. Vis det blir rettsak om dette så kommer det til å gjelde hvem barnet skal bo hos fast, å du mister ikke hovedomsorgen til han med mindre du er uskikket som mor.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2007 #4 Skrevet 1. januar 2007 så bra, da slipper jeg og krangle på det. så lenge det ikke har noe og si på samværet kan han godt på delt foreldrerett. selv om han må skrive under på alt murlig rart.
ukjent Skrevet 1. januar 2007 #5 Skrevet 1. januar 2007 Du har automatisk foreldreansvaret dersom du er aleneforsørger og du og faren ikke har skrevet under på et papir om delt foreldreansvar(dette papiret får du på sykehuset etter fødsel) 50/50 samvær har ingenting med forledreansvaret å gjøre,men er en avtale foreldrene lager seg i mellom. Begge må være enig om en slik ordning. Tror ikke du trenger å bekymre deg her. Godt nyttår!
ukjent Skrevet 1. januar 2007 #6 Skrevet 1. januar 2007 HI Jeg ville ikke gått med på delt foreldreansvar uten videre. Det innebærer en del rettigheter for faren som kan styrke hans posisjon eks i en evt rettsak.Tror du kan finne info om foreldreansvar på nav.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå