Gå til innhold

USA?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

dere som har flyttet til usa, men ikke pga jobb som forsvaret eller ambassaden, eller andre yrker som er via norge på en måte. Men dere som har flyttet dit på egenhånd, gjort hele prossessen selv både med visum, jobb og bolig.. dette ble klønete, men men. Var det veldig mye styr? Hører alle sier det er håpløst å flytte dit omtrent, for å få visum må du enten gå på skole eller ha jobb der. Men samtidig så er det vel ikke mange som vil ansette noen som ikke har visum enda?? Vi har veldig lyst. tidligere har vi bodd der pga forsvaret,m en nå blir det jo på egenhånd.

Har også to barn, 2 og 4 år, må jo tenke på barnehage og evt skole for de... pris etc..

Takker for alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,forfriskende.

Min mann og jeg sitter i hele papirmöllen nå. Nå er han amerikansk og vi er gift,så da går det fort en del enklere.MEN jeg skal love deg at det er en masse jobb allikevel.Vi har leid en advokat i USA til å hjelpe oss gjennom hele prosessen fra start til slutt. Holder på å fylle ut papirer så tjukk som en telefonkatalog (ikke tull). Så venter det intervju på ambassaden etc.

Når det kommer til skole,så satser vi på hjemmeundervisning. Og privatskole et par dager i uken.

Lykke til.Ikke mange kloke svar fra meg,men slik har iallefall vi det akkurat nå.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg er også gift med en amerikaner og har gått igjennom den papirmøllen..

Tror du bør søke på jobber først også søker de om visum for deg..

Lykke til..

• 1 måned senere...
Skrevet

Man må vel ha en jobb på forhånd heslt for og kunne søke riktig visum osv. Er det ikke gjennom norsk org. så kan man f.eks søke H1B visum, men da må man ha et amerikansk selskap til og sponse visum og dokumentere at man får dette visumet pga. spesiell utdanning innen spesific området, og at denne stillingen ikke kan bli fylt av en amerikansk statsborger osv. Høres komplisert ut, jeg vet. Jeg hadde tidligere et H1B, og kom over hit slik etter college i Holland. Men det gikk greit, mange større selskap kjenner til dette visumet og denne måten og få internasjonale ansatte på. Kommer man hit på turist visum og finner jobb her, må man allikevel bli sponset og gå gjennom hele den prossessen for så reise tilbake til Norge for og få utstedt visum av amerikanske ambassaden i Norge før man kan reise tilbake til USA og begynne og jobbe. Helt sykt, men slik er det. Etter 911, er reglene ennå strengere enn før. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...