Gå til innhold

Hva mener dere...

Anbefalte innlegg

Skrevet

om dødsstraff? Jeg kan være enig i at noen menneskers handlinger er så ille at de kan sies å fortjene det, men... Blir ikke vi like ille hvis vi tar livet av dem?

OK - det er ikke "vi" som gjør det, det er en anonym bøddel, men han handler jo i Saddams tilfelle på vegne av verdenssamfunnet, altså oss.

Hvis dødsstraff er legitimt, så er det jo også opptil ethvert lands myndighet å bestemme hva slags forbrytelse som kan straffes på den måten.

Steining av kvinner pga voldtekt som har ført til barn utenfor ekteskap, f.eks... I vår kultur er dette helt uforståelig, men de som dømmer slik mener jo helt oppriktig at dette er en fryktelig forbrytelse.

Hvis dødsstraff ble avskaffet over hele verden, ville slike ting fortsatt føre til straff, men av en type som kan gjøres om....

Saddam fortjente kanskje å dø, men hvis prisen er vår kollektive menneskelighet, hadde det kanskje vært bedre å sperre ham inne???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmmmm. vanskelig tema,egentlig...

men selv mener jeg han (saddam) slipper for lettvint unna med dødsstraff.skulle hatt livstid,og fått lest alt han har gjort mot verden.skulle fått innsett hva mennesker har gjennomgått på grunn av han..

jeg er helt imot dødsstraff egentlig.uansett hva forbrytelsene er,så er jo dødsstraff et drap,og da skulle jo bøddelen også straffes....?

nei,et vanskelig tema dette.jeg ser ikke for meg at verden blir bedre med den straffen..

ble litt rotete skrevet,men håper du forsto hva jeg mente....

Skrevet

Jeg syns avstraffelse er en rar ting , om det er dødsstraff eller ikke, all straff blir liksomm urettferdig - eller feil alt ettersom hvem som bedømmer, tenker, føler og mener. at pedofile voldtektsforbrytere blir løslatt mens kakekastere blir forespeilet 15 års fengsel, det henger ikke på greip - opg sånn syns jeg egentlig dødstraff funker av og til også. Jeg tenker det er helt jævlig å skulle ta livet av noen fordi de har gjort det samme med noen andre, jeg vil ikke være med på den bølgen "øye for øye - tann for tann". Hvis vi bruker dette sitatet fra gamletestamentet som argument så er det mye som skulle vært lov her i verden, de levde i en gal gal verden for 3000 år siden og vi trenger ikke å slenge oss på den syns jeg.

Men jeg skjønner godt de som vil drepe, jeg skulle gjerne stukket i noen med gaffel jeg også, men jeg vil heller pine enn å drepe... Og jeg tror ikke jeg er gal, jeg tror jeg er menneskelig. Hvis noen gjør noe som er helt ufattelig grusomt, sånn som Saddam har gjort - stått i bresjen for å ta livet v utallige mennesker og skape sorg og misstrivsel, redsel angst og frykt - ja da skjønner jeg godt at folk vil drepe, men jeg syns ikke det er vårt ansvar å skulle ta avgjørelsene om liv og død - Jeg sysn Etikken rundt disse spørsmålene er ufattelig vanskelig å forholde seg til, for grensen mellom Saddam Hussein og abortsaken blir fort farlig tynn....

Jeg mener at straff skal svi for dem som skal straffes ikke for alle rundt. Saddam burde kanskje heller vært bura inne - for evig og alltid - å drepe ham blir jo på en måte å befri ham fra den verdenen han har vært med på ødelegge...

Nei uff jeg prater mye og vet lite, det er farlig... jeg er nok imot dødsstraff....

Skrevet

jeg angrer.... jeg vil at alle skal bo i blomster, og få hjelp til å bli snille og greie, og at kardemommeloven skal gjelde, og at verden lukter urter og te og god mat, og at alle danser i vinden - barbeint med hvite sommerkjoler på... saddam er sikkert grei inni seg, vi må bare lete litt...

:-)

Skrevet

Jeg har jobbet med Norges og andre lands verste forbrytere... så jeg er kanskje ikke rette til å svare.... Kall meg en dårlig person eller hva dere nå måtte komme på... men hvorfor i all verden skal de som har vært maksimalt umenneskelige mot andre behandles med silkehansker? Man er nødt til å skille mellom de ulike forbrytelsene selvfølgelig!!! En kakekaster og en hvitsnippforbryter ligger ikke i samme kategori som mordere og pedofile.

Vi er i bunn og grunn rovdyr alle sammen... hadde noen gjort mine barn noe, så hadde det ikke kostet meg en kalori å tatt knekken på forbryteren på verst mulig måte!! Da snakker vi om utspekulert seigpining. Og ja!!! Da hadde jeg måttet sittet inne jeg og... men det hadde jammen vært vert det!!!

Skrevet

Godt å se vi er fler.... :-)

Skrevet

tenkte ikke slik da jeg skrev...selvfølgelig hadde jeg ville seigpine en eller annen hvis og om noen av mine ble skada,drept eller annet grusomt.tenkte saddam jeg....men jeg syntes dødsstraff for han var for mild straff.han skulle fått sittet inne,og ikke sluppet så "billig" unna.

mulig jeg hadde sett annerledes på dødsstraff hvis jeg hadde sett grusomheter på nært hold.jeg klarer bare ikke skjønne hvordan di har det.jeg ser heller unna,hvis jeg ser slikt på tv....jeg ønsker jo fred på jord,og at alle skal ha det bra.men tror vel ikke værden blir bedre om di fakker og kvitter seg med en.er jo så mange "gale" persjoner igjen der ute.ikke missforstå meg...men dødsstraff synes jeg er et ekkelt ord.jeg liker ikke slikt,og da er jeg jo imot det.men alikavell er jeg for at værden skal bli bedre og at alle skal straffes for det di gjør.men det er jo forskjell på forbrytelsene ja.huff nei.dette var ikke lett...

enkelt skrevet: for at man får sin straff,uansett hva man gjør.

Skrevet

Jeg er helt klart imot dødsstraff, og det er det mange grunner til.

Nå er det ikke pårørende til dem som blir utsatt for forbrytelser som skal dømme forbryteren - heldigvis! Det hadde ikke gått an.

Nå er Saddam Hussein død, og det er sikkert mange glade for. Men det han har gjort er ikke ugjort for det. Vi kan ikke få bort en forbryter sine gjerninger selv om vi fjerner forbryteren fra jordens overflate. Kanskje er det å fortrenge problemet, og å gjøre det verre å bearbeide det som har skjedd? Det å praktisere dødsstraff tror jeg kan medføre at en tror at problemene med forbrytelsen blir mindre, og kan gjøre at en ikke prøver å løse problemene som ligger bak forbrytelsen som har skjedd. Hvorfor er det f.eks. nesten bare svarte menn osm blir henrettet i USA? I stedet for å prøve å finne ut hva som ligger bak deres forbrytelser, rydder en dem ut av verden.

Og hva med den som skal ta et sånt ansvar det er å fradømme mennesker retten til liv? Er det noe menneske som er i stand til å påta seg et sånt ansvar, og er det noe menneske som skal ha en sånn rett? Jeg synes ikke det. Det viser seg at vi ikke finner et eneste samfunn som praksiserer dødsstraff, der det ikke har skjedd at et uskyldig menneske er dømt til døden. Hvilket menneske kan bære et ansvar for å ha dømt et uskyldig menneske til døden?

Jeg tror også at dødsstraff fører til en generell mindre respekt for menneksliv, til mindre respekt for enkeltmenneskets verdi. Det er flere drap i samfunn som praktiserer dødsstraff, enn det er i samfunn uten dødsstraff.

Mange argumenterer med at "Jamen dødsstraff skal være bare for de aller verste morderne". Hvem skal avgtjøre hvem som er de verste morderne? Hvem skal avgjøre hvilke drap som er verst? Hvilke liv er mest verdt? Hvilke måter å drepe på er verst? Det tror jeg det er veldig vanskelig å avgjøre! Jeg tror grensene vil forskyves her, og det viser seg også å være tilfelle i land som praktiserer dødsstraff.

Skrevet

Tror nok jeg må si at jeg er imot dødsstraff,men er litt splitta,som noen var inne på tenk hvis det var en av mine som hadde blitt rammet av et eller annet sykt menneske....er et veldig vanskelig tema..og en kan diskutere frem og tilbake..med alt det vonde han og andre maktmisbrukere har gjort/gjør ja så er kanskje dødsstraff for enkelt. Det virket jo litt som det ble en seier for han,martyren som døde for sin sak,æsj kvalmt:(((((

Skrevet

Jeg er helt enig med foringsautomaten.

Hun nevner de viktigste argumentene, så jeg ramser ikke opp flere selv, bare gir min tilslutning til hennes innlegg-.

Skrevet

Jeg er mot dødsstraff og synes Foringsautomaten argumenterer godt for mitt syn. Dessuten er det vel slik at straff er tenkt å tjene to funksjoner - allmennpreventive hensyn og den individuelle straffen. Når det gjelder dødsstraff er det helt klart tenkt at det har en allmennpreventiv virkning (om det stemmer, er en annen sak...) Individet lærer imidlertid ingenting av å blli drept.

Når det gjelder Saddam, synes jeg det er unødvendig barbarisk å henge ham. Han ville selv bli skutt, men det å høre på hans siste ønske var visst ikke aktuelt.

Jeg er mer for fengsling og rehabilitering så langt det lar seg gjøre.

Skrevet

Hvem gjør seg skyldig i hva?? Saddam har nok tatt mange menneskeliv på grusomste måte og frarøvet et helt folk både frihet, glede, trygghet og annet...

Men de som har tatt livet av han har jo også gjort seg skydlige, i å ta liv.

Hvem vet om døden ikke kan være en "lettelse" i stedet for å innse/forstå hva han egentlig har gjort. Føle anger og sorg og skam over sin egen grusomhet....

Jeg blir fysisk uvel av å se den elektriske stol, "giftsengen", galgen etc...

Men slik er nå jeg, kanskje litt "sart".

Skrevet

Nå er vi jo enige hele gjengen i at dødstraff ikke er en god løsning på store vonde problemer... mao - er du er sart sjel, så er vi en hel haug med sarte sjeler...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...