mamma mia1. Skrevet 29. desember 2006 #1 Skrevet 29. desember 2006 Hei! Skulle gjerne hatt en oversikt over hva som ikke bør spises/drikkes i ammeperioden. Vet at løk, kål, druer og kullsyre er noe jeg bør holde meg unna.
♥ Mamma'n til go'jenta GRAVID♥ Skrevet 29. desember 2006 #2 Skrevet 29. desember 2006 Jeg spurte jordmor om dette på onsdag, og hun rådet til å spise normalt,men være litt forsiktig med like ting som du nevner. Ikke alle babyer reagerer på det, og det må bare prøves ut sa ho... Jeg har tidligere hørt jordbær og reker hvertfall...
Maisie Skrevet 29. desember 2006 #3 Skrevet 29. desember 2006 Hvorfor bør man ikke spise druer når man ammer?
LisaColli Skrevet 29. desember 2006 #4 Skrevet 29. desember 2006 honning er visst direkte farlig. ellers er det ting babyen kan reagere på, men det finner du sikkert ut av etterhvert. jeg skal i hvertfall spise normalt:)
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2006 #5 Skrevet 29. desember 2006 jeg har hørt at du kan spise honning, men barn under 2 år skal ikke ha det, pga de kan dø av et stoff i honningen som barnets kropp ikke har antistoffer mot
cec26 Skrevet 29. desember 2006 #6 Skrevet 29. desember 2006 Du selv kan spise honning når du ammer... Det er barnet ditt som ikke skal ha honning.. Jeg drakk brus som bare det mens jeg ammet... Lillegutt tålte det helt fint... det han reagerte på de første 6 mnd var når jeg hadde spist løk, Epler, tomatpure eller når jeg drakk appelsin jucie... tror det er veldig forskjellig fra barn til barn... Men jeg holdt meg unna både druer,jordbær og skalldyr de første mnd, vill gjøre det denne gangen og...
♡Maria18&Snuppa♡ Skrevet 29. desember 2006 #7 Skrevet 29. desember 2006 jordbær,erter,nøtter,kål og løk har jeg hørt at man skal holde seg unna når man ammer... uff:( jeg som bare eeelsker sjokolade med nøtter:(
Gjest Skrevet 29. desember 2006 #8 Skrevet 29. desember 2006 Kullsyre går nok greit,men jeg ville holdt meg unna for mye kaffe.Min erfaring er at babyen ofte får mageknip ved mye kaffedrikking.Lykke til med ammingen.
Maisie Skrevet 29. desember 2006 #9 Skrevet 29. desember 2006 Men hvorfor skal man ikke spise druer da? (jeg spør igjen, jeg)
Gjest Skrevet 29. desember 2006 #10 Skrevet 29. desember 2006 Fordi man får mye luft i magen av druer, og dermed får babyen også dette via melken, og får mageknip. Samme greiene som med kål f.eks. og kullsyren i brus. Jordbær og nøtter og sånn er i forhold til allergi. Honning kan man spise, men dette skal ikke gis til barn under ett år - står på boksen. Ellers må man bare prøve seg fram. Noen barn reagerer på omtrent alt man spiser / drikker, andre reagerer ikke på noenting.
Maisie Skrevet 29. desember 2006 #11 Skrevet 29. desember 2006 Åja. Har aldri fått luft i magen av druer, så jeg skjønte ikke helt den, jeg, hehe. Man må vel bare prøve seg fram, da. Og alt med måte.
emilie og thea sin mamma Skrevet 29. desember 2006 #12 Skrevet 29. desember 2006 Ska lov dæ at Emilie reagert iallefall på druer.Jeg fikk de godt fine druene på sykehuset som jeg satte i meg med god samvittighet....Men der vart sannelig meg nattesøvna bort ja.Hun skrek å bæsja hele første natta i sitt nye liv... Skal iallefall ikke spise det med nestemann mens jeg ammer.
♥pilutta♥ Skrevet 29. desember 2006 #13 Skrevet 29. desember 2006 Det siste jeg har hørt er at leger og jordmødre har gått bort i fra å fraråde enklete matvarer når man ammer, man må bare prøve seg fram. Har man derimot kraftig allergi i familien mot f. eks. jordbær eller reker anbefales det å utvise forsiktighet med tanke på akkurat det.
nikita_og verdens2nydeligste Skrevet 30. desember 2006 #14 Skrevet 30. desember 2006 Enkelte matprodukter er kjent for å gi mer luft i magen enn andre, men alle barn er forskjellige og reagerer ulikt på ting. Man må bare prøve seg fram ,noen barn er veldig vare og moren må kanskje holde seg unna alle melkeprodukter, andre reagerer på løk, eple etc. Min lille reagerter i førsten på norske epler, de var litt surere enn andre, men det ga seg igjen. Det eneste jeg måtte kutte ut de første mnd var brus, da fikk han skikkelig mageknip og skrek og skrek. Men det kunne jeg begynne igjen med når han ble litt større Når det gjelder honning så er det barnet som ikke skal ha det, mor kan trygt spise det under amming..
Maisie Skrevet 30. desember 2006 #15 Skrevet 30. desember 2006 Når dere prøver dere fram med matvarer under amming, hvor mye av det spiser dere da? Eks et jordbær eller en kurv? Et glass brus eller flere? Et eple eller en eplebit?
rødhette* Skrevet 30. desember 2006 #16 Skrevet 30. desember 2006 Min jm sa at man kan spise alt i utgangspunktet, eneste er at man ikke skal amme mens man har promille. Når man selv er promillefri, er melka promillefri. Så enten må man pumpe seg på forhånd og ha klart, eller gi noe annet til man blir promillefri. Som enkelte skriver over, reagerer noen babyer på ulike ting. Hvis man merker at babyen blir dårlig, må man heller tenke over hva man har spist, om det er noe babyen kan reagere på. Så får man prøve å kutte ut den tingen, og se om det hjelper. Så i utgangspunktet skal man bare spise helt normalt.
Gjest Skrevet 30. desember 2006 #17 Skrevet 30. desember 2006 Har hørt at man skal holde seg unna sterk mat.. så hva med taco o.l?
findus Skrevet 30. desember 2006 #18 Skrevet 30. desember 2006 Hei hopp! Her er et par sider med info om amming og kosthold. En del ting her som i hvert fall ikke jeg visste fra før, for eksempel at man ikke bør slanke seg noe særlig mens man ammer hvis man vil unngå at miljøgifter som har hopa seg opp i kroppen skal gå over i mormelka (grøss) :S http://matportalen.no/Emner/ammende http://www.ammehjelpen.no/nyheter_more.asp?NewsID=274#mors_kosthold
rødhette* Skrevet 30. desember 2006 #19 Skrevet 30. desember 2006 Det er ikke alle babyer som reagerer på dette, så det er bare å prøve å spise taco og annen sterk mat. Hvis du merker at babyen blir urolig/får vondt i magen e.l., kan du jo prøve å unngå sterk mat og se om det hjelper. Hvis det ikke hjelper, er det ikke den sterke maten babyen reagerer på...
mamma mia1. Skrevet 30. desember 2006 Forfatter #20 Skrevet 30. desember 2006 Takker for mange gode svar. Vi får bare prøve oss frem
Gjest Skrevet 30. desember 2006 #21 Skrevet 30. desember 2006 Jeg spiste det jeg ville under svangerskapet, men da jeg ammet holdt jeg meg unna jordbær og kål. Da fikk gutten min vondt i magen. På julaften spiste jeg litt surkål, og det gikk helt fint det. Ellers kunne jeg spise alt jeg hadde lyst på!!
peppa Skrevet 30. desember 2006 #22 Skrevet 30. desember 2006 Prøv deg fram! Jeg har spist og drukket alt mulig (bortsett fra å ikke amme med promille) med mine to tidligere, og det har gått helt fint .
selfangerkjerringa Skrevet 30. desember 2006 #23 Skrevet 30. desember 2006 Grunnen til at en bør være forsiktig med akkurat jordbær, er fordi barnet kan reagere allergisk. Det FREMKALLER ikke allergi! Dvs hvis du er veldig glad i jordbær, kan du godt prøve det ut. Spis noen få bær, og gi barnet bryst etterpå. Du merker veldig fort om h*n tåler det eller ikke - enten gjennom luft i magen eller prikker på kroppen. Hvis ungen ikke reagerer, er det fritt fram. Da jeg ammet sist, kunne jeg spise så mye kål og taco jeg bare ville uten at jenta mi reagerte med luft i magen. Brus og sjokolade derimot, måtte jeg holde meg unna de første månedene... kanskje like greit, hehe
Maisie Skrevet 30. desember 2006 #24 Skrevet 30. desember 2006 Ja, ernæringsmessig sett er det kanskje like greit å holde seg unna sjokolade og brus. Men det er jo så godt! Jordbær er jeg også glad i! Kål er det ingen problem med å holde seg unna uansett. Så typisk, hehe. Sunne ting smaker vondt, og det som smaker godt, bør man ikke spise.
selfangerkjerringa Skrevet 31. desember 2006 #25 Skrevet 31. desember 2006 Vel - jeg har jo kick på kål når jeg er gravid, og ganske glad i det ellers også.... kålrot, rosenkål, blomkål, brokkoli, hodekål, kinakål.... osv...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå