Gå til innhold

Dåp eller ikke!!!


Bea80 & Gullgutten

Anbefalte innlegg

Gubben vil ikke døpe babyen, men sier at hvis jeg vil så kan jeg bare gjøre det! Problemet mitt er jo da at jeg er jo ikke kristen, er selv døpt men har komfet meg borgeligt.

 

Men jeg føler at et barn skal døpes for å få navnet sitt. Men jeg har ikke så veldig lyst å dille med et selskap og mat og alt ollet som følger med!!! Har aldri arrangert selskaper av den slags, og har ikke plass til å ha det hjemme, så da må jeg jo leie lokale ect.....stress spør du meg!!! Men kan jo være mor mi vil styre på, har jo ikke spurt henne!!!

 

åååååå vet ikke hva jeg skal gjøre, syns ikke det er noe vits i å ha navnefest heller, da kan jeg like godt døpe babyen, så kan han selv velge om han vil komfe seg når han blir så gammel!!!

 

Hva skal jeg egentlig gjøre????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnet får ikke navnet sitt ved dåpen. Det er kun en velsignelse av navnet. Navnet får barnet når det blir registert hos folkeregisteret.

 

Når det kommer til selve sermonien så har jeg vært i både dåp og navnefest og syns at dåp er en fin ting når jeg vet at de som står der oppe føler at de kan stå får det de lover. Men de fleste gjør ikke det. Ihvertfall ikke av de jeg kjenner og da syns jeg absolutt ikke at jeg kan kalle det flott.

Navnefest er jo til for å ha et alternativ for de som ønsker å ønske barnet velkommen til verden på. Jeg syns dette er en flott måte å samle familien på.

 

Når det gjelder senere konfirmasjon så kan baret fortsatt velge hva det vil gjøre. en voksendåp foregår ikke på samme måte som barnedåp, men kan gjøres på "bakrommet" i hurten og sturten. Vet om noen som har gjordt dette dagen før konfirmasjonen og det var ikke noe problem. Barnet trenger absolutt ikke være tøff for å tørre dette.

 

Så jeg syns heller du skal spørre deg selv om du ønsker at barnet ditt skal meldes inn i en kristen menighet. For det er det spørsmålet egentlig handler om. Hvis dere er kristne og mener det er rett så skal dere gjøre det. Men hvorfor melde barnet deres inn i noe som dere ikke tror på selv. Det høres ihvertfall rart ut i mine ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å bli døpt handler jo egentlig om å ta imot den kristne troen, så jeg synes det er litt rart at det er så vanlig å døpe små barn som ikke kan snakke for seg selv. Tror litt av grunnen til det er at man trodde før (og noen tror det vel fortsatt) at barn som ikke var døpt ville "gå fortapt" hvis de døde uten å være døpt.

 

Hvis man vil ha en markering for at barnet skal få navnet sitt og familie/venner skal få ønske den lille velkommen, kan man jo lage sin egen lille navnefest eller velkommen-til-verden-fest.

 

Det blir litt rart å stå i kirka og love å oppdra barnet i "kristen forsakelse og tro" når det man egentlig vil er å ønske barnet velkommen og gi det navnet sitt? Det synes i hvert fall jeg - men jeg er litt usikker på hvordan det blir best å gjøre dette i forhold til familie som synes det er viktig at barn blir døpt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med deg findus.

 

men jeg er ikke usikker på hva jeg mener er best å gjøre iforhold til familie. Bestemor mener jeg burde døpe meg og melde meg inn i kirken og min far vil jeg skal melde meg inn i Fremskrittspartiet.

Men jeg gjør ingen av delene fordi det er mitt valg og ingen andres. Samme burde gjelde barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha-ha, du Titti. Den var faktisk morsom. Seriøst! Er helt enig med det du sier. Skulle man bli medlem av alt "andre" ønsker at man skal bli medlem av, ja da er det noe alvorlig galt et sted, enten det er en bestemor eller hva som helst som måtte ønske noe. Selvfølgelig må man tenke og ta avgjørelser selv. Da først er en voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...