Andrea05 Skrevet 27. desember 2006 #1 Skrevet 27. desember 2006 har lenge vurdert og begynne på skole, kurs eller liknende, jeg er jo uføre trygdet og kan få det dekket, gått hjemme pga sykdom, og er lei, det hjelper ikke akkurat på sykdommen og bare gå hjemme. MEN hva. jeg har kun 9 årig skole. ett år hus mor skole. hvor skal jeg starte hen? er nks noe og tenke på?? noen som har noen gode råd? selv om jeg er 37 år så vil jeg ut av uføre, vet jeg aldri klarer 100 prosent jobb, men jobb vil jeg klare. jeg er int i eldre mennesker, før ulykken jobbet jeg innen eldre omsorg og holdt på med hjelpe pleier, men måtte stoppe da jeg var i bil ulykke. men det er alt for lang skole vei og bli nå. kunne også tenkt med og jobbe med ungdom. men jeg må starte i det små, lenge eller mange år borte fra skole benken.
Galskapens overhode Skrevet 27. desember 2006 #2 Skrevet 27. desember 2006 for å få svar på dette ville jeg tatt kontakt med aetat. Eller NAV som det nå heter så fint. Helse og sosial hadde kanskje vært noe for deg. Barne og ungdomsarbeider.. Du kan jo eventuelt ta en bachelor over flere år innenfor barnevern evt.. , men det krever sitt å finne igjen studieteknikken. Jag var borte fra skolen i bare 2,5 år og erket godt at det var vanskelig å huske det jeg hadde lest de første 6 mnd. Hvis du har lyst til å være til hjelp for unge og eldre, kunen du kanskje vært støttekontakt for unge som har det vanskelig, evt meldt deg inn i frivillighetssentralen. Dett blir jo ikke lønnet arbeid, men man gjør en nytte for samfunnet i hvertfall. Dette kna jo også være noe å gjøre mens du søker en skolevei å gå.. ønsker deg masse lykek til.. Du klarer det nok om du setter deg dette som et mål å nå.. .)
Andrea05 Skrevet 27. desember 2006 Forfatter #3 Skrevet 27. desember 2006 frivillighets sentralen der er jeg også... men tenker mer på en utdannelse der man etterhvert kan tjene penger. men skal bestille time på nav... vet de vil ha folk ut i jobb, så de vil kansje være hjelpsomme.... kunne ønske jeg var 16 år igjen nå og tenkt annerledes. hehe...
Bellamigo Skrevet 27. desember 2006 #4 Skrevet 27. desember 2006 Hei Andrea05!!! Jeg er også ufør... dvs tidsavgrensa ufør. Jeg vil ut der å gjøre noe selv, til høsten. Ta kontakt med en rådgiver på en videregående skole å hør om han/hun kan ha en samtale med deg. De vet helt sikert ka de kan råde deg til. - kan vere de kan hjelpe deg til å ta et kurs. Eg tok lynkurs i omsorgsarbeideren, det går over noen uker å da har du det som skal til for å starte opp med vikariat osv.... Du kommer nok lengst med utdannelse.... Det finnes også fjernundervisning. Du kan studere hjemme på dataen din å få hjelp av en lærer som hjelper deg gjennom nettet. Trenger ikke ta sånn tid! Hør med en rådgiver du!
Andrea05 Skrevet 27. desember 2006 Forfatter #5 Skrevet 27. desember 2006 hei jeanett. endelig ei som er også ufør. ikke misforstå, ingen drømme situasjon. men søkt lenge her om noen sitter i samme bås som meg... får jeg spørre om noen ting.. du er ufør får du uføre trygd og overgang s??? ser mange som skriver her om ting man har krav på osv...
Andrea05 Skrevet 27. desember 2006 Forfatter #6 Skrevet 27. desember 2006 hmm og det med lyn kurs for og være vikar, det er noe og tenke på ja, er altid eller veldig ofte behov for det.
Bellamigo Skrevet 27. desember 2006 #7 Skrevet 27. desember 2006 hellu igjen Andrea05!! Jeg får tidsavgr ufør og litt overgangs stønad i tillegg, ca 3500 pr måned pluss dobbel barnetrygd, 1900 og litt fordi sønnen min går så få dager i barnehage, åsså noen lusne hundrelapper av faren da... he he men det er jo ikke hans feil... jobber lite så...
Andrea05 Skrevet 27. desember 2006 Forfatter #8 Skrevet 27. desember 2006 hmm. jeg får ikke overgangs stønad. fikk beskjed om at jeg måtte ta det som var best bet og det var uføre trygden. tror jeg må ha noen runder med nav jeg )
Bellamigo Skrevet 27. desember 2006 #9 Skrevet 27. desember 2006 Ta et lynkurs men da kan du høre med nav- du får slike kurs gjennom de!!! Ikke dumt. Der får du sitte litt på benken akurat passe, så du blir ikke lei å deretter noen uker praksis, så vips, et kursbevis i omsorgsarbeider vikar!!!! Deretter kan vikar bli jobb!!!!! Juhu!!!
Bellamigo Skrevet 27. desember 2006 #10 Skrevet 27. desember 2006 de sper på trygden min med litt overg.stønad... vet ikke koffor helt eg?
Andrea05 Skrevet 27. desember 2006 Forfatter #11 Skrevet 27. desember 2006 sjekke litt med ting ja.. vet jeg taper penger på og jobbe hele 4000 mnd pga jeg mister småbarns tillegg for begge barna i trygden. men kan tjene mer på sikt... men ut av uføre iallefall 60 prosent det skal jeg klare.... ingen drømme situasjon.....
Bellamigo Skrevet 27. desember 2006 #12 Skrevet 27. desember 2006 Nei, man har jo ikke så lyst å vere ufør da, men hvis man greier å komme seg litt ut i samfunnet å fungere så er det jo bare topp! Man blir søren så luta lei av å gå hjemme og. Hvor sosialt er det. Selvtilliten øker og når man begynner å gjøre litt mer der ute i verden. Føler man er til nytte lissom.... Keep on smiling:-)
Bellamigo Skrevet 27. desember 2006 #13 Skrevet 27. desember 2006 Takk for "praten" men nå kaller sengen!! Lillegutt er tidlig påan:-) hjeeeesp!!!! snakkes å lykke til!!! Det ordner seg!!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå