Gå til innhold

Til dere som både har fått friske barn og barn med kromoson feil:


tjorven 1

Anbefalte innlegg

Merket dere noen forskjell på graviditets formen? Jeg har en datter fra før, og det svangerskapet vil jeg si jeg var relativt frisk. red til jeg fødte reiste til filipininene 7,5 mnd på vei osv, de to neste gangene va jeg grise dårlig. MASSE migrene, kvalm og i elendig forfatning, siste som jeg valgte å avbryte i 27. uke pga kromoson feil var jeg kjemepe dårlig jeg så dårlig ut, jeg klarte nesten ikke å gå pga bekkenløsning, var kvalm, migrene følte meg rett og slett skikkelig syk hele tiden,da babyen var ute ble jeg raskt bedre. JEg vet at man kan være veldig dårllig å føde friske barn ,men er det noen andre som har opplevd lignende forkjeller ved graviditet med frisk og "sykt" barn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk et friskt og normalt barn for 4 år siden. Svangerskapet bestod av tre måneder med kvalme etterfulgt av tre "gode" måneder. De siste tre månedene var tunge fordi barnet var stort - i tillegg hadde jeg litt mer fostervann enn hva som er gjennomsnittlig.

 

Nå er jeg gravid igjen - i uke 33.

 

Jeg var på ul i uke 17 og fikk da tilbud om fostervannsprøve fordi barnet hadde litt mer veske i tarmene enn det som var normalt. Sannsynligheten for at noe skulle være galt med barnet var svært liten - da slike ting også forekommer hos normale og friske barn. Det var derfor et sjokk å få beskjed om at barnet hadde Downs Syndrom.

 

Foreløpig har dette svangerskapet vært helt tilsvarende det første mht. min fysiske form. Jeg merker imidlertid at dette barnet sparker mindre og at det er mindre bevegelse i magen enn det var med det normale barnet.

 

De aller fleste som føder barn med downs vet ikke at barnet deres har kromosomfeil før fødselen - fordi dette vanligvis ikke avdekkes på ul. Jeg vet at barn med kromosomfeil har en tendens til å vokse dårliger enn normale barn. I tillegg kan mor få en større mengde fostervann enn hun ville hatt ved et svangerskap med et normalt barn - og barnet vil ofte være rolig i magen. Jeg har ikke hørt/lest noe om at mor merket dette avviket gjennom dårligere form......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ike hørt det jeg heller men jeg har mistet en gang i 15 uke og da med kromosonfeil avbrutt i 27 uke de to svangerskapene slet jeg med masse migrene, var sinnsykt kvalm masse bekkenløsning,og følte meg rett og slett syk.... mente selv det var noe galt med henne men var jo på masse kontroller og alt så bra ut helt til uke 23 da de oppdaget væske i buken hennes. Jeg hadde masse fostervann..Denne gangen er jeg mye bedre akkurat som med første mann så jeg håper det er ett godt tegn for min del. Den kromoson feilen min baby hadde var noe de ikke hadde sett før her i allefall og det oppleves jo sikkert forskjellig. Var bare nysgjerrig på om man kunne merke det på en måte...som jeg gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født 3 friske barn og 1 som døde i magen min pga nyrefeil (uke 28). Jeg var kjempedårlig med den første som var jente (kastet opp og hadde bekkenløsning hele svangerskapet), de andre 3 var gutter og her var det ikke forskjell på svangerskapene i det hele tatt, oppdaget det helt tilfeldig på UL at fostervannet var nesten ikke-eksisterende, valgte å gå med ham til han kom av seg selv. Lykke til videre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

 

Jeg har 3 barn, to gutter og en jente, hvorav eldste har Downs. Jeg var frisk og rask i alle svangerskapene og merket ikke forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Har fått og mistet en gutt.. Fabian ble født i uke 23+6 (helt frisk) .. mulig grunn til at fødselen startet=bakteriell vaginose/gardnerella.. Var svært kvalm (kastet opp så og si hver dag) nesten helt frem til fødselen.. (avtok litt etter uke 17-19).. nesten KONSTANT migrene.. fra morgen til kvled fra uke 11 til fødsel.. de siste ukene (altså fra 22-23++ hadde jeg plutslige stikkninger i rygg ned til beine som gjorde at jeg ikke greide å gå.. noe jeg har hørt kan ha vært bekkenløsning, men dette var ikke en plage så veldig stor del av svangerskapet, og skjedde kun hvis jeg hadde gått mer enn vanlig ol..)... var også sykmeldt fra uke 12.. pga de sterke plagene.. men selvom svangerskapet var slitsomt så skal ikke det ha vært noen grunn til fødsel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...