Gå til innhold

Hvor mange babydyner trenger jeg egentlig??

Anbefalte innlegg

Skrevet

En til vugga og en til vogna? Altså to?

Han blir jo født på vinteren, har termin 8 februar. Men jeg har arva en lammeskinnspose som jeg blir å bruke i vogna når det er kaldt ute. Jeg trenger da ikke dyne oppå posen? Men hva med når det begynner å bli mildere ute? Kan jeg bruke et tykt teppe eller er dyne det beste?

Det ble mye spørsmål, gitt. Håper noen kan dele erfaringer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj ja si det... vi skal bruke voksipose i vogna i starten, tenkte egentlig å bare bruke den utover våren og så åpne den når det blir varmt, og legge et teppe eller strikka ullpledd oppå ungen. Vi har vogndyne fra forrige jenta vår, men den skal vi bruke i den indiske babyvugga i starten. Og så har vi ei dyne til sprinkelsenga når hun skal over dit, og ei dyne til barnesenga når den tid kommer (som 2-åringen bruker nå). Men akkurat sånne små dyner koster heldigvis ikke stort :) Tror vogndyna jeg kjøpte kosta ca 200kr på princess eller noe.

Skrevet

på JYSK får du dyner til under 100 kroner - de har jeg kjøpt, en liten vogndyne, og en 100*80.

Skrevet

er det dun dyne? tilunder 100 kr?

Skrevet

Vi har en dyne av de minste, som vi skal bruke i kurven de første mnd og så i vogna senere.

Så har vi en dyne som vi skal bruke når h*n skal bruke sprinkelsenga.

Må da holde det... Så selvfølgelig større dyne når det er slutt på sprinkelsenga og over i større seng.

Skrevet

Jeg har kjøpt en baby gåsedunsdyne på jysk til 99,- som jeg skal ha i vuggen, og en fiberdyne fra kid (sommerdyne) til å ha i vogna, vet enda ikke om jeg skal ha den i tillegg til posen da men. Åsså kjøpte jeg i samme slengen en dyne til sprinkelsengen 100x80. Tror det skal holde.

Skrevet

såpass billig ja? Da tror jeg sannelig jeg skal kjøpe ei dundyne til vogga også... jeg driter ikke penger akkurat, men en hundrings greier jeg alltids å trylle fram :) Den vogndyna (jeg kaller det vogndyne selv om jeg skal ha den i vogga fordi det er samme str) jeg har fra før er ei tynn fiberdyne.

Skrevet

Jeg har en dyne til vuggen (den minste) og en til sprinkelsengen (den neste str), den i vuggen skal brukes i vognen når det blir varmere ute.

Skrevet

Et tilleggsspørsmål; Hvilken str skal dere bruke på dyna i senga? Hadde tenkt til å bruke 60*80 jeg, men er det for lite og evt bare til vogna? Har stokke sleepi da, så den er jo mindre enn "vanlige" senger i begynnelsen..

Gjest mammaen til Odin pluss 1imagen
Skrevet

Hei, vi brukte bare dyne og tepper i vogna vi:)gikk bra det. Vi hadde 2dyner, en til senga og en til vogna:)

Skrevet

Størrelsen på dyna må vel ha med sengestørrelsen å gjøre... bare husk at ungene fort sparker av seg dyna, så det kan være greit å unngå "daugang" i senga mellom dynekant og sengekant.

ps: til dere som skal ha sprinkelseng anbefaler jeg virkelig sengekant! Eller hva det nå heter... sånn stoffkant i hvert fall, som en binder fast på innsida av sprinklene :) Det gjør det lunt og godt til barnet og forhindrer trekk.

Skrevet

vi hadde én til vogna (65 x 80) og en til senga (80x100). Den største blir litt stor for vugger, men det er jo bare å flytte over vogndyna. Moren min tipset meg om å legge 80x100 dyna på tvers i sengen den første tiden, for den er virkelig litt stor for det lille knøttet.....;)

Skrevet

Jeg skal ha en dyne i senga, en i vogga og en i vogna. Men hadde ikke kjøpt så mange dyner, men får dyner etter nevøen vår.. så da er det like greit å ha en her og der;) Men hvis jeg måtte kjøpe hadde jeg kjøpt en til seng og en til vogga. Kommer nok uansett til å bruke voksi posen i vogna i førsten;)

Skrevet

Oi, det har ikke falt meg inn at vi trenger mer enn ei dyne!

Hm. Hvorfor bytter man ut voksiposen med dyne i vogna etterhvert? Er det fordi det blir for varmt med pose utover våren?

Tror vi starter ut med den ene dyna vi har, pluss voksiposen - så får vi heller kjøpe flere dyner etterhvert, hvis vi ser vi får bruk for det.

Skrevet

Ja, voksi posen er veldig varm. Også er jo dyna til senga større enn den man bruker i vogge/ vogn.. så det kan bli veldig klumpete å bruke den store i vogna tror jeg.

Skrevet

Oki. Takk for oppklaring. Da trenger jeg ikke tenke på vogndyne før det nærmer seg for varmt til voksipose. Puh! En bekymring mindre:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...