Gjest Skrevet 27. desember 2006 #1 Skrevet 27. desember 2006 vet dette ikke passer seg her inne,og heller ikke nå i jula.men ,jeg ble så fortvila at jeg bare må høre om noen av dere her vet,eller kan noe om dette. fikk tidligere i kveld beskjed om at eks samboeren til pappa har fjerna korset fra grava hans.jeg er knust,for å si det rett ut. kan hun gjøre det,og er det låv?? hun skrev under på å holde grava ved like,men har kun satt ned plastikk,og det sist jul.selv er jeg rundt 130mil unna,og kommer meg ikke dit,sånn på sparket.ikke er kirkevergen å få tak i heller.hva kan jeg gjøre med dette?? beklager virkelig at jeg kommer med dette,nå og her inne.jeg vet det ikke passer seg,men jeg er så innmari fortvilet akkurat nå. til denne historien er det mye vondt,og dette var dråpen som knuste meg.håper noen kan svare meg,og så lar vi linken sige ned etterpå,slik at den ikke kommer opp igjen.
Velve Skrevet 27. desember 2006 #2 Skrevet 27. desember 2006 Uff. Høres ikke ut som noe god situasjon. Dette kan jeg ingenting om,- men ville bare si at jeg synes dette høres vondt ut. Jeg vet ikke noe om hvem som "eier ei grav", men synes det høres rart ut å fjerne markeringen av gravstedet, eller "bare" et ornament....stedet er jo så viktig for flere enn din fars x-samboer. Jeg kan godt forstå at du er knust! Håper dette løser seg!
Blomman Skrevet 27. desember 2006 #3 Skrevet 27. desember 2006 prøv å få tak i kirkeverge/kirketjener og få en ordning med at dere kanskje kan betale for noen andre tar seg av gravstedet heretter.... ingen snarlig løsning på problemet- men bedre på sikt. Skjønner godt at du syns det er leit.... trøsteklem fra
Reveenka Skrevet 27. desember 2006 #4 Skrevet 27. desember 2006 Føler med deg - har selv et litt kinkig forhold til min far og hans nye samboer - mamma er død, og kan godt forstå at du blir lei deg! Ikke alle familierelasjoner er like enkle - eller gode...Klemklemklem kommer fra meg. Var hun samboer med ham da han døde? Dersom hun ikke var det, er det vel den nærmeste familien som "eier" gravstedet? Fryktelig gjort av henne syns jeg; kan bare anbefale at du tar kontakt med prestekontoret eller kirkeverge i morgen, jeg - det er jo vanlig arbeidsdag i morgen. Kanskje de kan hjelpe deg?
Anonym ;) Skrevet 27. desember 2006 #5 Skrevet 27. desember 2006 ..........føler med deg, mer enn du kan ane ;/ Og her kommer svaret du ikke ville ha: Fester du gravstedet selv? Hvis ikke kan du bare glemme å klage, eller gjøre noe som helst. Eks-dama kan til og med putte sine nye kommende døde type ned i samme grava også. Fester av et gravsted, eier gravstedet, og gjør med gravstedet som vedkommende selv vil, uavhengig av andres meninger, ønsker og intresser. § 14. Feste av grav. Kirkelig fellesråd kan inngå avtale om feste av grav etter nærmere regler og vilkår fastsatt i kirkegårdens vedtekter. For feste av grav kan det kreves avgift. Festerett til grav kan bare innehas av en person. Festetiden skal ikke være lengre enn 20 år. Et feste kan fornyes dersom graven er holdt i hevd og fornyelse ikke vil vanskeliggjøre en forsvarlig drift av kirkegården. Kirkelig fellesråd skal utstede festebrev og anmerke dette i gravregisteret. § 15. Festerens rettigheter og plikter. Festeren har rett til å bestemme hvem som skal gravlegges i graven og forsyne graven med gravminne samt ellers rå over den, om ikke annet følger av gjeldende bestemmelser. Festeren har plikt til å holde graven i hevd. Dersom avdøde hadde festet egen grav, kan den som etter § 9 har rett til å sørge for gravferden, utøve de rettighetene som er nødvendig for å gjennomføre gravferden. http://lovdata.no/all/hl-19960607-032.html#14 § 16. Overføring av feste. Et feste kan ikke overføres uten samtykke fra kirkelig fellesråd, og det kan ikke overføres mot noen form for vederlag. Når festeren dør, skal dødsboet gi kirkelig fellesråd melding om hvem festet ønskes overført til. Ved uenighet treffer fellesrådet avgjørelse.
esmase Skrevet 27. desember 2006 #6 Skrevet 27. desember 2006 Hvis det er et trekors som har stått på graven,mener jeg å ha hørt at disse ikke kan stå så lenge. De er kun midlertidige,til gravstein kommer opp. Men ,som de andre sier her,så ta en telefon til kirkevergen i kommunen hvor han er begravd,så får du et sikkert svar.
Maud Skrevet 28. desember 2006 #7 Skrevet 28. desember 2006 Jeg kan dessverre ikke noe om dette. Jeg synes rådene om å ta kontakt med kirkevergen høres fornuftige ut. Jeg ville dessuten tatt kontakt med samboeren hans og tilbudt meg å overta ansvaret (eller festeretten dersom hun har den). Deretter må du vel få noen til å holde graven ved like for deg, mot betaling. Jeg synes ikke du skal beklage at du tar opp noe vanskelig. Hvis vi skal ha glede av hverandre, må vi kunne støtte hverandre både når det er bra og når det er vanskelig. Uavhengig av om det er jul eller ikke. Stor klem fra meg til deg. Håper dette ordner seg.
Gjest Skrevet 28. desember 2006 #8 Skrevet 28. desember 2006 Jo,jeg beklager virkelig at jeg kom med dette nå.men jeg var knust,og er det fremdeles... har prata med kirkevergen.han skulle finne ut hvem som hadde gjort det,og snakke med henne.hun er ikke til å samarbeide med,så jeg er glad jeg slipper.saken er at pappa ville begraves hjemme.men hun laga slik bråk at vi lot henne få viljen sin.hun skrev under på å holde grava pen,og har ikke gjort det.er ikke gjort noen ting der.vi får bilder sendt av en venn,slik at vi får se. siden loven sto på hennes side,som samboer,ville hun fått han gravlagt der uansett.men,ikke steller hun,blomster og lys vi får satt ned,forsvinner. jeg kunne skrevet en bok om saken her,og det ville ikke blitt koselig lesing.jeg er slik at jeg tar alt innpå meg,og dette har knust meg....føler det slik at hun vil slette alle spor etter pappa. nå har hun ny samboer,og fremdeles holder hun på. vi skal lage eget kors å sende ned.stein har vi ikke råd til ennå,siden hun har fått alt etter pappa,og vi sitter med minnene og gjelda... heldig slik hun.får alt,mens vi må betale at pappa satte huset hennes i stand...!!! dere aner ikke hva vi har vært igjennom på grunn av dette. men,en ting har jeg lært.skriv testamente.noe annet tror værken loven eller myndigheten på.... takk for at dere svara meg.jeg har allerede brukt rådene,og skal virkelig kjempe for at det roer seg rundt pappas minne. så beklager jeg nok en gang for at dette emnet kom opp her. en klem til dere alle.det varmer at dere bryr dere om en helt fremmed dame/kjerring =)
Superlis Skrevet 28. desember 2006 #9 Skrevet 28. desember 2006 synes ikke du skal beklage at du tok dette opp,er godt å kunne forhøre seg,muligens få litt hjelp og i allefall støtte når en har det vanskelig,uansett hva vanskelighetene måtte være.....håper det ordner seg..høres helt forferdelig ut. Sender varme tanker og en god klem:)
Gummelillan Skrevet 28. desember 2006 #10 Skrevet 28. desember 2006 Ikke beklag deg!!! Her er det plass til alle!!!!
lilja70 Skrevet 29. desember 2006 #11 Skrevet 29. desember 2006 Du skal i allefall vite at festeren har plikt til å holde graven i stand (paragraf 15 i et innlegg over her). I Norge skal graver være merket, og det går 20 år før man kan gravlegge noen i samme grav, om han ble gravlagt, ikke kremert, hun har ikke lov å ta navnet bort før 60 år etter han er død, mener jeg, men kan ikke finne det i farten... Om der ikke står et kors, skal der stå en sten. Klem til deg!!!
lilja70 Skrevet 29. desember 2006 #12 Skrevet 29. desember 2006 Er det lenge siden faren din døde? Hva sa kirkevergen når du ringte, forresten?
Gjest Skrevet 29. desember 2006 #13 Skrevet 29. desember 2006 heisann. kirkevergen sa grava var pen i dag.vi har satt ned krans og ukeslys der. har en god venn som hjelper meg med slikt.var kun det som var fra oss der.å så en plastnisse..... korset var borte,men vi skal ordne ny.han og folk fra begravelsesbyrået hadde vært å sett.i papirene er det henne som står ansvarlig for at grava er pen..men hun har ny samboer,og jeg rekner med pappa er glemt.han døde for 2år siden. nå blir di ivertfall å ordne opp,og jeg får beskjed hvis noe ikke er gjort slik hun skrev under på.er så langt unna,hvis ikke hadde jeg jo aldri latt dette skje.!! nå har jeg fått bilde av grava pr mms,og den er pen.akkurat slik pappa ville likt det. gudsjelov for at det finnes snille venner som sier ifra når slikt skjer.og som hjelper meg igjennom slike vanskelige ting. så nå skal jeg gå nyttåret i møte.med visshet om at alt ordner seg,og loven endelig tar afære.den kan hun ikke lure seg unna... takk igjen for at dere har svart meg,og for klemmene.di har jeg gjemt =)
Pufsepufsa Skrevet 30. desember 2006 #14 Skrevet 30. desember 2006 Jeg bare tenkte på det du sa om at pappaen din helst ville begraves et annet sted.... Du er klar over at gravsteder kan flyttes, i alle fall om han er kremert - da bare graver de opp urnen og så lager en ny grav et annet sted (der du bor?). Vet ikke helt gangen i dette, men min bestefar ble i alle fall flytta da min bestemor døde - sånn at mamma kunne passe på begge....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå