Gå til innhold

Planlagt keisersnitt ble akutt - fødselshistorie


bobby - nr 2 i juli

Anbefalte innlegg

Da Andre kom til verden

 

Ble på jordmorkontroll 2 uker før termin henvist til vekstestimering på sykehuset pga stort SF-mål. UL på sykehuset viste et estimert avvik på 44 % over normalen, dvs ca 5 kg ved termin. Da blir det keisersnitt, sa legen, og datoen ble satt til 21. des, 5 dager før termin 26. des.

 

Kvelden før planlagt KS begynte det å komme unormalt mye utflod, og det var litt hvitaktig, blakket i fargen. Oj, er det vannet som går, tenkte jeg, men det var så lite, kanskje bare slimproppen, selv om det egentlig ikke var slimete. Ringte føden, som sa jeg skulle ta på et bind og se det an, ta to paracet og håpe på å få sove til neste morgen. Vi la oss i 23-tiden, og jeg tok et håndkle mellom beina for sikkerhets skyld. Rett før vi sovnet, ca 23:30, gikk vannet definitivt, det fosset ut! En helt absurd følelse. Jeg sprang ut på badet og satt på toalettet og ringte føden igjen. Måtte komme inn med en gang. Heldigvis hadde vi alt klart, og det var bare å reise. Ventet en stund, ble plassert på en fødestue for registrering, som viste fin hjerterytme og begynnende, uregelmessige rier. Jeg kjente bare svak murring hver gang det kom en rie. Etter at registreringen var over ble riene sterkere, og det tok ikke lang tid før det var kun 5 min mellom hver rie. Og de var vonde! Det var fryktelig travelt på føden den natten, men heldigvis hadde de tid til å ta KS ganske snart, og jeg slapp heldigvis å vente til neste morgen. Tror ikke jeg hadde holdt ut det! Jeg ble barbert nedentil og fikk satt urinkateter (ganske ubehagelig), og ble kjørt ned på operasjonssalen. Der var den fullt hus av operasjonsleger, sykepleiere, anestesileger og barnepleier, sikkert en 10 personer. Anestesilegen strevde litt med å sette epiduralbedøvelsen, og kombinasjon av rier og stikking i ryggen var veldig ubehagelig, men han holdt sikkert ikke på mer enn maks 10 minutter. Men følelsen når epiduralen virket var fantastisk. Ble varm i hele kroppen, riene forsvant og det var ikke lengre ubehagelig å ligge på ryggen på det harde operasjonsbordet. Alt ble gjort klart, samboer kom inn og jeg lå der på operasjonsbordet med alle disse personene svirrende rundt meg, koblet til alle mulige slanger og overvåkningsutstyr. Jeg skalv veldig i overkroppen, det var visst vanlig. Jeg kjente ingenting av at de skar i meg eller noe, bare at de holdt på med noe. Det var ikke smertefullt i det hele, ikke engang ubehagelig. Etter kort tid hørte jeg barnegråt, lille Andre var ute av livmoren. De holdt han opp så jeg fikk se, så ble han tørket og apgar-score sjekket. Samboer fikk se på, men jeg hørte bare lydene. Ganske snart fikk jeg lagt han opp til meg, men pga forhenget foran magen gikk det ikke å få legge han til brystet. Jeg fikk uansett se han og ta på han, han var selvfølgelig nydelig. Samboer og Andre var med meg mens jeg ble lappet i sammen. Kjente ingenting av det heller. Så var det hele over, jeg ble kjørt til overvåkning mens samboer ble med barnepleier for å veie og måle Andre. Han var 4950 g og 53 kg, en riktig godklump! Etter ca 30 min kom samboer og Andre ned på overvåkningen til meg, og vi var der i to timer før vi ble kjørt opp til barsel. Der ammet vi litt, sov litt og ble kjent med det nye familiemedlemmet. Legene var veldig fornøyd med at det ble bestemt keisersnitt, ettersom han var såpass stor. En vanlig fødsel kunne blitt vanskelig. Det ble aldri sjekket hvor mye åpning jeg hadde før KS ble utført, det hadde jo vært interessant å vite hvor langt på vei jeg faktisk var i en vanlig fødsel.

 

Jeg sitter igjen med et veldig godt inntrykk av fødselen, og er veldig glad for at jeg fikk keisersnitt. Riene var fryktelig vonde, men jeg er glad for at jeg fikk kjenne dem (og veldig glad for at jeg slapp å kjenne dem lenge!) Jeg har vært i god form etter KS, vi kom hjem fra sykehuset etter 4 dager, og i dag, 6 dager etter fødselen, har ikke tatt noe form for smertestillende, og vi har vært ute på vår første trilletur idag.

 

Lykke til alle dere som ikke har født enda!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...