Gå til innhold

En slags fødselshistorie(møkklang)


Ylva og Mathilde

Anbefalte innlegg

Natt til fredag 22. kom riene relativt regelmessig med 3-6 minutters mellomrom. Var vonde, men drøyde med å ringe føden til de var helt regelmessige. Dette skjedde liksom aldri, men fikk jo ikke sove så begynte å bli lei.

 

Halv åtte dro mannen min på jobb, så da gikk jeg inn i sengen og la meg for å kanskje kunne sove litt der. I halv ni-tiden prøvde jeg å snu meg, og splosj, der gikk vannet. Fy f... så vondt har jeg aldri hatt i hele mitt liv!! De riene jeg hadde hatt iløpet natten var moro i forhold! Ringte OsloTaxi og pep tynt om en drosje mens jeg prøvde å pakke resten av bagen uten å svime av. Bestemte meg der og da for epidural så fort som mulig! Drosjen kom og satt på nødblinkerne og kjørte i overkant fort:) Ringte mannen min og søsteren min og sa at de burde vurdere å komme snart.

 

Ble undersøkt (auauauau..) og fikk beskjed om at det var 3 cm åpning. Fikk ikke rom med badekar, men kunne sitte i dusjen. Mann og søster kom og jeg gikk ut av dusjen. Søsteren min minte meg på lystgassen og jeg prøvde den. Fikk ikke noen voldsom effekt mot smertene, men ble litt ruset slik at jeg slappet litt mer av mellom riene. (som fortsatt var så vonde at jeg ikke skjønte hvordan dette skulle gå)

 

Fikk klyster etter anbefaling av spl. og det var fryktelig vondt! (men glad for at jeg gjorde det senere...) Ble undersøkt igjen etter mye mas om epidural, og fikk beskjed om at det var 4-5 cm og at hun skulle bestille anestesilege. Hver gang døren åpnet seg og det ikke var en mann i grønn uniform holdt jeg på å begynne å gråte av skuffelse.. Endelig kom han, men tok sin tid, for jeg måtte sitte, og det provoserte frem rier.. Fikk lokalbedøvende først før han satt epiduralen, og det var ingen sak! (mannen min holdt på å svime av, for han så på..) Riene var fortsatt vonde, men ikke på langt nær så sinnsyke som før. Endret personlighet fullstendig, ifølge de som var der, så det sier vel sitt om effekten. Kunne aldri klart det uten!

 

Fortsatte å bruke lystgassen, for det var faktisk vondere uten. Fikk en litt rar følelese i underlivet etterhvert, og bestemte oss for å sette kateter, noe som var lurt for der var det 4 dl! Desverre dabbet riene litt av, prøvde å rusle rundt for å bruke tyngdekraften, men måtte få Oxytocindrypp, men da satt de igang igjen som de skulle. Fikk litt dårlig kontakt med fosterlyden så de skrudde inn en 'plugg' i hodet hennes som erstattet båndet rundt magen, og jeg kunne fortsette å være oppreist.

 

Klokken halv tre lurte jeg på om jeg måtte på do igjen, for fikk en merkelig følelse av å måtte bæsje, men det var pressrier. Hadde egentlig ikke lyst til å fortsette da, for da begynnte det å gjøre satans vondt igjen! Prøvde å stå på knærne, men JM syntes det gikk for tregt og ba meg ligg på siden. Fikk streng beskjed om å slutte å puste meg gjennom, og at jeg måtte presse og bruke hele rien, og jeg sutret at jeg ikke ville:) Pliktoppfyllende som jeg er tok jeg jo i etterhvert, ville jo ikke bli der i flere døgn, og halv fire var hun ute. Fikk henne opp på brystet mens de sydde(foran og bak, men bare overfladisk), og fikk gitt henne litt pupp før de veide og målte. Hun var 3764g, 51cm, 36cm rundt hodet og scoret tre 9'ere på APGAR.

 

Ville aldri klart det uten Epidural (elsker anestesilegen over alt på jord), og ikke sikker på at jeg vil gjøre det igjen. Uansett hvor nydelig hun er:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oisann,hehe........

Takk for du delte historien din med oss her inne=)

Og gratulerer masse!!!!!!!!!!!!!!!

Ha en fin rom jul sammen..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer!!! Og det e visst sånn at vi må glømme litt før vi seie at vi vil gjør det igjen :-). Eg for min del, som ikkje har født men e niende dagen på overtid, har allerde en del som skal fortrengast før det blir fleire barn jaffal!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med babyen, selv om det ikke frister med noen ny fam. forøkelse med det første...Jeg brukte nesten 5 år jeg på å mane meg opp til en ny fødsel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulerer så mykje me ho lille mathilde :-) gubbene våre får avtal en dag hvor vi kan treffes på nyåret engang :-) kos dere masse me den lille :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...