Gå til innhold

Endelig har har gullet kommet!!! (ganske lang fødselshistorie)


Vifikkiaugust

Anbefalte innlegg

Tilbake fra sykehuset i dag etter at lille Eilin ble født på fredag, den 22.

 

Her er min historie:

Etter overtidskontrollen torsdag ble det bestemt at jeg skulle settes i gang på fredag. Jeg ringte inn klokka 0700 for å høre når vi kunne komme inn og fikk beskjed om å komme i ni-tida. Vel fremme ble vi henvist inn i en fødestue og fikk være litt alene der før legen kom og undersøkte meg.

 

Til vår store glede var jeg blitt "ferdigmodnet" i løpet av natta (ble strippet på kontrollen dagen før). De tok derfor vannet (ca. halv ti). Så ventet vi på at riene skulle begynne av seg selv. Jeg begynte å få litt mensmurringer etterhvert, og disse ble etterhvert kraftigere. Sånn rundt 11 kom en barnepleier inn og så til oss, og jeg spurte henne da om det kunne være rier jeg kjente og det var det helt klart sa hun. Jippi!

 

Riene tok seg etterhvert veldig opp og kom tettere og tettere. Ganske slitsomt, siden det knapt var pauser imellom. Ca 1230 fikk jeg en stikkpille som skulle hjelpe mot riene. Merka lite til den egentlig.

 

Rundt klokka 13 ble jeg på nytt undersøkt og jeg hadde 4 cm åpning! Jordmor spurte om jeg vill ha epidural og det ville jeg gjerne. Nå var riene utrolig vonde og jeg klarte knapt å kommunisere.

 

Etter en vanvittig lang time kom jordmora tilbake og sa at anestilegen omsider var på vei. Det var visst travelt for legene, så hun hadde hatt store problemer med å få tak i noen. Legen kom og epiduralen virka umiddelbart. Nå vet jeg hvordan det er å komme til himmelen....

 

Jeg var ganske sliten nå og ba sambo om å gå seg en tur så jeg kunne sove litt. Han gikk ut og jeg dorma litt. Ca tre kvarter senere kjente jeg en utrolig smerte i underlivet. Følte meg veldig øm der liksom. Dette var noe helt annet enn riene, men vondt var det. Skjønte ikke helt hva det var. Inn på rommet kom en ny jordmor (pga vaktskifte) og hun skjønte raskt at her skjedde det noe! Hun undersøkte meg og fikk tilkalt to barnepleiere. Sambo var også kommet tilbake heldigvis. Nå ville jenta ut og hun så ut til å ha dårlig tid!

 

Alt ble tilrettelagt i full fart. Jeg fikk med meg at ungen nå var litt stressa og pulsen hadde gått ned. Smertene kom tettere, men jeg hadde ingen pressetrang. Det var bra, for jeg hadde en kant som måtte bli borte først. Etter litt fikk jeg beskjed om å begynne å presse.

Klokka var vel rundt 16 da tenker jeg. Nå begynte også det verste. Følte ikke epiduralen hjalp det grann (mon tro åssen det hadde blitt uten...?!!) og lystgassen hadde forlengst blitt bytta ut med oksygen pga barnet måtte få nok.

 

Jeg prøvde å kjenne etter når riene kom for å vite når jeg skulle presse, men dette syntes jeg var vanskelig. Jeg følte det var vondt stort sett hele tida og kjente ikke når jeg hadde skikkelige rier.

 

Til slutt, kl. 1652, kom vesle Eilin til verden og det var helt ubeskrivelig deilig å endelig være i mål! Morkaka kom raskt etterpå og jeg måtte sy noen sting (som heller ikke var noe nevneverdig godt akkurat).

 

Jeg fikk jenta opp på magen og hun var selvfølgelig helt vidunderlig:)

Hun var 4325 g og 52 cm lang og 36 cm rundt hodet. For å gjøre fødselen ekstra tøff, kom hun ut med den ene albuen opp langs hodet. Ikke rart jeg syntest det var litt vanskelig å få henne ut....

 

Alt står fint til med henne og jeg er også på bedringens vei. Rart hvor fort kroppen blir fin igjen etter noe sånt. Jordmora sa etterpå at dette var en rask og intensiv fødsel og at neste gang kom det til å gå fort!

 

Det har vært veldig rolig på sykehuset disse dagene vi har vært der og vi fikk ha et rom for oss selv nesten hele tida. Veldig hyggelig å feire jula på sykehuset. Eilin fikk seg til og med en liten nisselue:)

 

Nå har vi kommet fint i gang med ammingen (hun har fått litt morsmelkerstatning på natta bare), men puppene har det litt sårt for tiden. Vi koser oss så veldig masse og pappan er stolt som en hane og hjelper til på beste måte.

 

Gleder meg til å oppdatere meg her inne på Bim før jeg går over til Dib og venter der på dere som ikke har født enda.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for du delte fødselshistorien din med oss=)

Og gratulerer masse med Eilin(fint navn)

 

Kos dere masse sammen nå i romjulen!!!!!!!

Må innrømme jeg misunner dere masse, da jeg enda venter,hehe..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...