Gå til innhold

Hva mener dere om dette ????


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i et forhold der det er mine, din og vår (barn selvfølgerlig). Barna jeg hadde fra før får ikke fullt så dyre gaver til gebursdager og jul av mine nye svigerforeldre og det synes jeg så klart er forståelig og helt greit.. Men hva med de to "ekte " barnebarna ? Burde ikke de få for samme sum ? Jenta hans fra før fikk skipakke , mens den minste som vi har sammen fikk 2 gensere (a 79 pr stk, Cubus) + en ullbody (vet ikke prisen på den) . Hvor greit er det ??

Noen synspunkter ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

syntes ikke de skal gjøre forskjell på noen av barnebarna i det hele tatt.

fra familien til min stepappa har jeg alltid fått gaver og ikke noe mindre enn hans ordentlige sønn.

min sønn får også gaver fra min stefars side.

jeg hadde nok bedt min mann snakket med de,eller selv bare spurt hvorfor det forskjellsbehandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på alder, synes jeg. Hvor gammel er den minste? Jeg synes det er naturlig å gi litt mindre til en baby enn til unger som begynner å bli så gamle at de skjønner mer av gavene. Jeg synes det er greit om min datter på 5 år får dyrere gave enn min lille gutt på 6 måneder som ikke skjønner noe (han hadde til og med lagt seg da vi åpnet gavene).

Det er dessuten greit, synes jeg, at gavene ikke koster det samme hvert år. Jenta trengte kanskje ski akkurat i år. Neste år blir det kanskje en mindre gave? Det vil jo være forskjellig hva man ønsker seg og har bruk for, noen ganger er det noe dyrt, andre ganger noe ikke fullt så dyrt.

Jeg synes du skal se det an litt. Hvis det blir sånn hvert år, også når de blir større, kan du begynne å vurdere om det er sånn at de gjør forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie har vi alltid hatt det slik at alle barna (ekte barnebarn eller ikke) får for samme sum uansett alder. Jeg synes det er mest riktig. Alderen på disse barna er halvannet og fem.. Så når det kommer til pris så skjønner de vel nokså det samme..

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Får helt vondt i meg når jeg hører folk snakke om hvilken"sum" de fikk gaver for...det er som om det skulle være en rettighet å få gaver! Jeg setter meg ikke ned og sammenligner verdien av gavene til barna mine, stebarna mine eller meg selv... Det er nå ellers bare gaver til dem nissen finner verdig, mener nå jeg...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Pashla : Det du mener er : Nissen finner det enebarnet MER VERDIG enn det andre ??????

 

Jen snakker om barn her !!!!!!! Ikke meg selv , til informasjon !

 

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica

Sammenligner du virkelig pengesummene? Jeg har hørt om familier der ungene blir forbanna dersom prislappene er tatt av gaven, for da kan de ikke sammenligne. For den som har fått den billigste gaven skal ha det kronebeløpet rett i lomma!!!

Ungene var 4 og 7 år, så dersom de sammenligner på den måten er det foreldrene som har lært dem det.

Nei, jeg syns ikke det ene barnet er mer "verdig" enn det andre. Ta en spøk, og husk deretter å takke farmor og mormor for det dere får. Det er GAVER, ikke avlat, eller noe du har krav på som medskøyt til oppfostringen av barna. Det er giverne som bestemmer hva de vil gi, eller OM de vil gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver her er jo galskap. Det er jeg enig i . Men jeg blir litt lei meg når besteforeldrene kan gi en gave til 1200 til det ene barnebarnet mens det andre ikke er mer verd enn max 300 ...

 

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde jeg ikke tenkt på engang,, så lenge ikke ungene bryr seg, er det vel det samme det vel?

Er ikke prisen som er viktig, da blir ingen fornøyd med gavene vi gir i alle fall...

Og kanskje minste får skipakke den julen den ungen skal ha ski??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den mening at det er viktigere at gaven er gjennomtenkt enn at den har lik verdi som andre gaver under treet...

Eksempelvis; jeg ønsket meg kjøkkenglass, ingen dyr greie. Det fikk jeg også, av pappa. Mens min mann fikk kaffetrakter. Den var MYE dyrere enn glassene men det var jo det jeg ville ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IGJEN : Her er det snakk om barnebarn (BARN!!!) som bør være like mye verd!!! Jeg fikk også kjøkkenglass og var veldig fornøyd med det mens andre fikk andre ting og det er ikke noe problem . Men her er det som sagt snakk om BARNEBARN !!!

 

 

Bare ikke kom og si at dere ikke hadde reagert på at det ene barne ble satt en høyere "pris" på .. Har hatt andre innlegg her også fordi datteren hans er stadig vekk hos dem mens de aldri avlaster oss .. De kan godt ringe x`n hans for å tilby seg å passe jenta fra tidligere forhold, og avlaste moren hennes , men vi aldri får et tilbud engang.. Så til syvende og sist , er det ikke bare snakk om prisen på gaven , men at det faktisk skjer hele tiden , både til gebursdager og jul og t.o.m hvor mye de ser barnebarna .. Her er det kun ET barnebarn som betyr noe og det er datteren han har fra før ... Blir litt forbanna når dere skal svare og dere trekker dere selv inn i det og hva dere får i gave. Jeg har flere ganger prøvd å poengtere her at det tross alt er BARN dette gjelder.. Som voksen gavemottaker så synes jeg også det er helt greit at ting ikke koster det samme , men her er det 1000 kr i forskjell på barnebar og den er litt for drøy for min smak...

 

Ville ikke dere reagert om det var barna deres ???

 

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest tråden, og jeg er faktisk helt enig med deg!! For første gang i år var jeg tilstede da nevøene til min mann pakket opp gaver, og det var jo vesentlig prissforskjell på gavene de fikk, og det stesønnen min fikk. Ikke det at pengesummen i seg selv er så viktig, men hadde de nå enda kjøpt noe skikkelig istedet for en masse vas:(

 

Jeg husker selv besteforeldrene mine gjorde forskjell på meg og mine to kusiner på samme alder. Det var nok ikke med meningen, og vi hadde likevel et greit forhold. Men det sårer å se at de fikk gaver etter reiser, mens jeg fikk ingenting...

 

Selv om det er aldersforskjell ute og går her, så kan det blir sårende påsikt. Jeg ser videre at det handler ikke kun om gaver, men også andre ting - og det gjør jo ikke saken noe bedre!!

 

Jeg er utrolig spent på hva som skjer når vi får barn sammen, men den tid den sorg:)

 

Ville nok bedt mannen min tatt en prat med dem når det har utartet seg sånn, for det blir bare vondt ettersom årene går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer du med masse info som ikke var å finne i det første innlegget ditt. Der stod det bare at den minste hadde fått en billigere gave denne jula, og ikke noe annet. Det er på grunnlag av det vi har gitt svar. Jeg prøvde å gi deg et oppmuntrende svar, som jeg mente kunne være med på å få deg til å se litt mer optimistisk på situasjonen. Det er ikke noe godt å gå og tenke stygt om svigerforeldrene sine. Sånn kan det hende flere av svarerne har tenkt. Da synes jeg det er rart at du skriver at du blir "forbannet" av svarene.

Hadde vi fått de opplysningene du gir her, hadde nok svarene blitt annerledes. Her lar du det jo ikke være noen tvil om at de gjør forskjell.

 

Jeg holder uansett på min oppfatning om at det kan være ulik pris på gavene uten at det betyr at man ikke holder like mye av folk. Det er veldig vanskelig å gi gaver hvis utgangspunktet skal være en viss pengesum. Det er enklere hvis utgangspunktet er hva en person ønsker seg/ har bruk for. En gang kan det være noe dyrt, andre ganger noe billigere.

 

Jeg håper at du finner ut av problemet ditt. Har du prøvd å prate med barnas far? Hva sier eventuelt han? Det er kanskje enklere for ham å ta dette opp med foreldrene sine, enn det er for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå ringte det forresten ei bjelle hos meg, med en gang jeg hadde postet det forrige innlegget!

Hvis det er sånn at de gjør forskjell... Jeg ser at du skriver at de tilbyr eksen avlastning. Tror du ikke at det kan være slik at de er litt redde for å "miste" denne jenta fra sønnens tidligere forhold? Den ungen du har, er de kanskje mer trygge på, for du er sammen med sønnen deres nå. Jenta fra tidligere forhold bor kanskje hos sin mor? Uansett så er situasjonen rundt henne kanskje litt mer utrygg for dem som besteforeldre. De jobber nå kanskje hardt for at hun skal sette pris på dem, slik at hun ikke "velger dem bort". Det er det faktisk en god sjanse for at hun kan gjøre, i og med at hun etter hvert kanskje har mange sett med foreldre, steforeldre, søsken, stesøsken halsøsken, besteforeldre, stebesteforeldre osv...

Prøv å sette deg inn i deres situasjon, hvis du ser det på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

????????? HI du ba om vår mening?? eller??

og hvordan kan vi lukte alt det du sier i dette innlegget her nå da? ut fra det første innlegget? Jeg er i alle fall ikke tankeleser...Vet ikke med deg...

ut fra det første innlegget ga jeg min mening, det var det du ba om.

Ikke flly i taket fordi ikke alle er enige med deg da....

hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia , her er jeg :)

De er ikke redde for å miste kontakten med jenta som han hadde fra før. Ikke sjans for at de føler det i og med at de aldri har vært sammen og de har hatt god kontakt både med barnet og moren (og det er jo bare kjempe flott) hele tiden . De "avlaster" moren hennes støtt og stadig , mens de ikke har tilbudt seg å passe barna vi har hjemme en eneste gang slik at vi kan ta en tur ut for å spise eller gå på kino. De HAR sittet barnevakt et par ganger hos oss også, men da må vi spørre selv (de tilbyr seg til jentas mor) . Det hele er veldig frustrerende og da blir det ekstra ille (i alle fall for meg) når de ikke engang kan kjøpe gaver i nogenlunde lik prisklasse. Ser flere mener jeg bør få mannen min til å snakke med dem men det er ikke så lett det heller fordi han mener jeg "rakker ned" på dem om jeg nevner dette. Har prøvd flere ganger men han har alltid en eller annen forklaring på det, og da ender det opp med krangel for oss to.. Lenge leve familien !!! :)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke enkelt ut!

Det virker som om mannen din er litt redd for å ta opp problemer som har å gjøre med foreldrene sine - kanskje han også ser at det er et problem der, og vil forsvare dem?

Du er visst sikker på at det ikke har å gjøre med at de er redde for å miste kontakten. Jeg tror likevel du skal tenke litt mer på den forklaringen. Det at de tilbyr seg til henne, kommer kanskje av at det er vanskeligere for henne å SPØRRE dem. De tar det kanskje for gitt at når dere trenger avlastning, så spør dere. Det er ikke like lett for henne som ikke er sammen med sønnen deres.

 

Hvis det er sånn at de gjør forskjell, så er det vel ikke noe annet å gjøre enn å prøve å innse at sånn er det. For ungenes skyld bør en ikke begynne å "ta igjen", i hvert fall. En bør faktisk gjøre det motsate: Gjøre det en kan for at forholdet mellom barna og besteofreldrene skal bli bedre. Sikkert veldig vanskelig! Kanskje vil det endre seg etter som årene går. Du bør i hvert fall ikke prøve å forhindre forholdet i å utvikle seg til det bedre, for å hevne deg på svigerforeldrene.

 

Kanskje det er noe spesielt med denne jenta, som er deres første barnebarn? Kanskje er det en grunn til at de føler de må passe litt ekstra på henne? Hun er skilsmissebarn, og kanskje det er noe annet som gjør at hun trenger litt ekstra også?

 

Stå på du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida hun er ikke skilsmissebarn .Moren og faren var aldri sammen og hun (moren) er ikke særlig beskjeden og er ikke redd i det hele tatt for å spørre om besteforeldrene vil passe henne . Du tar faktisk veldig feil der. Da må det nok heller være at hun er veldig spesiell for dem siden hun er første barnebarn. Dessuten e det veldig viktig for meg å understreke at jeg ikke er en type som hevner meg på noe som helst vis. Jeg er mer en type som trekker meg unna og heller blir trist og lei meg.

 

Jeg mener fremdeles at alle barnebarna bør være like betydningsfulle , enten det gjelder gaver, kjærlighet eller oppmerksomhet.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...