Gå til innhold

Karita og nye bidragsregler:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gode nyheter for oss nyfamilier hvor mannen betaler hustrutillegg til eksen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

på tide:)

Hustrutillegg er jo overflødig for de fleste i dag, så kan man heller skrive avtaler FØR man skiller seg om hva man skal ha etter et evt brudd.

Skrevet

Vi synes også at dette var en strålende melding - hustrubidrag eller ikke. Dette kan gjøre sitt til at ungene får sett oss mer, uten rettssak, og det er vi veldig fornøyd med!!!

God jul!!! :-)

Skrevet

Ja det er gode nyheter, for barna og for fedrene.

Skrevet

hvilke regler er dette og hvor finner jeg informasjon om det???

Skrevet

Det er ikke hustrutillegget som skal fjærnest, men luksustillegget i bidraget for de fedre som tjener mer enn 700 000 i året.

Barnebidraget blir da så stort i seg selv, at det som betales utover de normale satsene blir å regne som et hustrutillegg. Fordi om denne delen av det bidraget også er ment å gå til barna.

Ektefelletillegg er det svært få som får, og er en viktig ordning for mange som er blitt skillt etter flere tiårs ekteskap, der hun gjerne har vært hjemmeværende siden 50 tallet og ikke opparbeidet seg noen pensjonsrettigheter på egenhånd, mens han har vært ute i arbeid i alle år.

Men det kan være jeg ikke har fått med meg nok om dette. Det anngår ikke oss, så har bare såvidt lest og sett litt om dette.

Skrevet

For informasjon gå inn på www.odin.no, og finn stortingsmeldinger. Der kan man lese hele greia på 92 sider. Jeg har skummet igjennom, og jeg synes det er en god st.mld. Veldig fornuftig!

Skrevet

Ja, den er fornuftig, og angår nok endel familier.

Jeg synes det er deilig at biomor nå blir nødt for å tjene pengene selv, istedet for å finansiere et utstrakt fritidsliv ved hjelp av et skyhøyt bidrag fra min mann (det er 7 år siden de ble skilt).

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg er del av en nyfamilie der far betaler til mor, og har selv et barn med en eks.

Alt tatt i betraktning (siden jeg ser det i praksis fra begge sider) må jeg informere dere om at bidraget ikke betyr filla for forsørgingen av barnet - det jeg får for mitt ene barn var ikke nok til barnehagen engagn, da den forrige endringen kom.

Min sønn har ALDRI overnattet hos biofar, men likevel fikk far lavere bidrag med de reglene - den gangen da man for første gang skulle la samvær spille inn. Ikke hadde han utgifter som bhg eller sfo, ikke hadde han utgifter på klær, mat, utstyr el husleie (som jo skal tas hensyn til når man f eks har barnas rom stående klart til samværsdager) - men likevel ble det regnet ut at barnet mitt kostet så lite å forsørge at han kunne betale 1000 kroner mindre pr mnd...

Så det gjelder å ikke gotte seg for tidlig, en vakker dag er det dine barn som skal være fattige til hverdags og "rike" annenhver helg!

Skrevet

Vet du hva? jeg synes faktisk ikke synd på hverken ungen eller mora i vårt tilfelle:) Vi ser for oss at vi kan stille opp og dele på større utgifter til det beste for gutten, enn at mamman skal ha råd til dyre merkeklær og jobbe minimalt. Far betaler mange tusen i mnd, og i forhold til mange andre betaler han veldig mye fordi han tjener godt.

Det handler om at ting skal likestilles litt, og vi er jo ikke alltid like enige med mor i hennes prioriteringer, selv om vi er veldig gode venner alle sammen.

Far strekker seg langt og lenger enn langt, betaler heiskort og diverse kurs og utstyr som mor mener han må ha og være med på. Dette gjør han med stor glede, men kanskje mor må bli litt mer forsiktig med pengene hun får, og som hun nå "sløser" bort?

Derfor hilser jeg disse nye reglene velkommen:)

Skrevet

Jeg er også glad for endringene:) Ikke at det har så mye å si for oss økonomisk, men mest pga prinsippet. Vi vil heller bruke pengene på barna i vårt eget hjem. Min manns eks/barnas mor bør ta ansvar for sitt hjem, evt med støtte fra egen slekt, ikke fra eksen!

Gjest Antarctica
Skrevet

Ja våre egne forhold vil jo ALDRI ta slutt. Det vil jo aldri skje at du selv må motta bidrag....og at du kommer til å si at heiskortet skal fillenmeg far betale, som tjener så godt!

Min eks tjener 150 000 mer enn meg i året og har null utgifter på barnet. Bidraget er en bløff likevel, og en udemokratisk bløff.

Skrevet

Du må nesten forklare hva du mener med at bidraget er en udemokratisk bløff...? Mener du det hadde vært mer "demokratisk" om den forelderen som tjente best, delte litt av overskuddet med sin gamle ex?

Skrevet

Må nesten få lov til å spørre samme spørsmålet som anonym over meg her jeg..... Det er da vitterligen snakk om Hustrutillegget her.... ikke selve barnebidraget!

• 2 uker senere...
Gjest Antarctica
Skrevet

Fant dere svaret, forresten? Husk, jeg har laaang fartstid i dette, og for protokollen: jeg har aldri vært noens hustru!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...