Gå til innhold

noen som har vært i india?

Anbefalte innlegg

Skrevet

reis dit med barn?..gikk det greit?

min er snart 7 mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor i India? Med charter eller egenhånd? Har vært en del steder i India men ikke m barn. Goa er jo kjempefint. Men rimelig tøft i India ellers.

• 2 uker senere...
Skrevet

Min mor har nettopp kommet hjem fra India og var rimelig sjokkert. Hun har vært jorden rundt og er vant til stort sett det meste. Vi snakker om å reise på ferie med vår sønn til et eksotisk sted og da sa hun at dit får dere ikke lov til å reise.

De fikk mange advarsler i forhold til mat og hygiene når de var der nede. Det var møkk overalt og levestandarden er LAV! Moren min gikk rundt og gråt når hun så all fattigdommen der nede og all møkka ungene levde i. Det eneste som var rent der nede var visst nok Taj Mahal. Der var det helt strøkent, men så fort de var kommet utenfor porten der så fløt skitten.

Men kanskje hvis dere skal til Goa så er nok det bedre. Hun har vært der også og der var det visst ryddet fint for turistene.

Ikke meningen å være negativ, men min mor er ganske pålitelig i sine beskrivelser.

• 2 uker senere...
Skrevet

JA!! Vi kom hjem i går og har hatt en helt herlig ferie med vår tulle på 19 mnd.

OKI, det er ikke som hjemme! Vær forberedt på en annen standard og levevis enn her hjemme. Ja det er skittent, mye fattigdom og mye rikdom-kontrastene er store. Mye livsglede og grisebillige barneklær.

TA med: Reiseseng fra Nomad som likner på et telt. Da har du myggnett og barnet ligger innelukket fritt for støv og småkryp. ( Kostet ca 1500kr men kan brukes til barnet er ca 5 år)

Barnemat på glass, fruktpure og grøt og melkepulver. (Grøtpulver har de i medikal stores, så det kan du kjøpe der nede. Middagsglass fant vi ikke).Salte og søte kjeks finnes alle veier. Bleiene er dyre, over 2-3 kr stk og kommer i 5 pk. Selges og i medical stores.

Gåsele, viktig å passe godt på barnet,og trygt når dere kjører taxi, buss el.l, da det ikke finnes barneseter eller sikkerhetsbelter.

Desinf.væske til å smøre på barnets og dine hender ofte.

JA, vi hadde det topp i 3 uker, 14 dager i bushen og noen dager i Mumbai.

Skrevet

Jeg har reist 4 måneder i India og hadde ALDRI tatt med småbarn dit. Det er et møkkete land! Jeg var konstant syk. Altså magasjau i alle former i 4 måneder. Jeg gikk ned 8kg og var ikke overvektig fra før. Havna på sykehus her hjemme 6 mnd etter turen for å finne ut hva det feilte meg. Vi reiste og levde på billigste måte, så det har selvfølgelig litt å si, men har venner som har vært på jobb og bodd på 5-stjerners hotell og bare vært på restauranter der etter, og som allikevel har blitt syke. Jeg møtte folk på reisa som hadde reist Asia rundt og som ikke hadde blitt syke før de kom til India.

Nei, jeg hadde venta til barna er store nok til at de kan miste mye væske. Det et spennende og interessant land altså, det er ikke det. Men det er da så mange andre spennende steder i verden!

Men drar du allikevel så hold det unna vannet! Kjøp vann, og sjekk at flaska virkelig er forseglet. Til barnet tror jeg at jeg bare ville brukt vann jeg hadde kokt selv (altså tatt med vannkoker!). Hold dere unna ris. Den blir kokt opp og står der kanskje hele dagen! Velg da heller stekt ris. Ikke spis salat. Det er igrunnen nok at salaten er skylt i vann og at dette vannet renner bort til den andre maten på tallerken. Spis bare mat som er kokt, stekt, frityrstekt, eller som kan skrelles.

Beklager om jeg skremmer deg og dette virker ekstremt, men husk barn har ikke det imunforsvaret vi har, og de har ikke like mye væske i kroppen. Det skal ikke så mye til at et barn blir uttørket. Og, det er noe helt annet å havne på sykehus i India... Det er små skjøre barn vi snakker om! Vent heller 10-15 år. Da vil barnet ditt få mye mer ut av en tur dit. Da kan de virkelig lære hvor heldige vi er her i Norge....

Skrevet

Ja ja.

Vil bare få sagt at med medbrakt mat hjemmenfra til ungen (flott om du ammer enda da har du jo tørstedrikke tilgjengelig hele tiden), desinf. til hendene (som motv sopp,bakt og virus i 4 timer) Gx+ heter det, Så kan dere få en fin tur i India.

Og så var vi medlem av luftambulansen. Om noe hadde vært galt hadde vi døgnåpen linje til lege og sykepleier, og fri hjemtransport ved alvorlig sykdom.

Vi hadde det som sagt helt topp! , selv om ikke alt er som her hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...