SK&Maylen Skrevet 22. desember 2006 #1 Skrevet 22. desember 2006 sjukedager når vi ikkje har delt omsorg eller ansvar? Bare noe eg begynte å lure på
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2006 #2 Skrevet 22. desember 2006 hvorfor skal han ha sykepenger hvis han ikke har ansvar for barnet? hvis dere bor sammen er det noe helt annet.. men hvis dere ikke gør det og du har ansvaret alene, så er svaret nei..
SK&Maylen Skrevet 22. desember 2006 Forfatter #3 Skrevet 22. desember 2006 oki, bare lurte, for visst ungen er sjuk og den er med han, skal ikkje han da kunne ta fri for å vere med ungen? Eller visst for eks eg blir sjuk, skal ikkje han da kunne hjelpe til? SJøl om vi ikkje er sammen eller bor sammen?
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2006 #5 Skrevet 22. desember 2006 Jeg har skrevet det før, og jeg skriver det igjen. Dette kan foreldrene selv dele seg i mellom. Om far f.eks. har 40 % samvær, er det fullt mulig for foreldrene og fordele omsorgspengene seg mellom, dvs. at mor tar 60 % av dagene og far tar 40 %. Dette er noe det bare må gis beskjed om til NAV. Fra folketrygdloven: Omsorgspengene kan etter avtale fordeles forholdsmessig på hver av foreldrene på grunnlag av faktisk avtalt samvær, se § 9-6 femte ledd. Etter § 9-6 sjette ledd kan foreldre som er alene om omsorgen overføre inntil ti stønadsdager til ektefelle, eller til samboer når samboerforholdet har vart i minst 12 måneder. Partnerskap likestilles med ekteskap, se folketrygdloven § 1-5 andre ledd. Hvis foreldrene har delt foreldreansvar lik 50 % av omsorgen hver seg, har begge rett til omsorgspenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå